Star Renegades

Star Renegades biedt verrassend leuke gameplay met een interessante variatie op beurtelingse gevechten.

In Star Renegades moeten jij en je team verschillende planeten bevrijden van Alien-invasies. Dit laat het als een nogal cliché spel klinken en wanneer we zeggen dat gevechten plaatsvinden via een turnbased-systeem wordt dat gevoel alleen maar sterker. Neem vooral van ons aan dat er niets cliché is aan Star Renegades.

Het behoeft wat uitleg om duidelijk te maken hoe Star Renegades precies werkt, maar het is wel de moeite waard, want dan begrijp je dat het een uniek spel betreft. Je komt aan op een planeet en hebt drie dagen voordat de ‘Behemoth’, een eindbaas, verschijnt. Gedurende elke dag kan je drie verschillende regio’s van een planeet claimen, waarvoor je meestal een generaal moet verslaan. Elke gebied dat je terugwint komt (meestal) met een beloning: uitrusting voor een van je vier helden, DNA (wat je gebruikt om in niveau te stijgen) of andere bonussen. Je kan vanaf het begin al de hele kaart zien, dus je kan een beetje plannen welke bonussen voor jou van belang zijn en wat voor route je dus gaat nemen.

Verreweg het meeste van je tijd zal je spenderen in turnbased-gevechten. Op het eerste gezicht lijken deze gevechten op die van een ouderwetse JRPG zoals Final Fantasy of Dragon Quest, maar er zijn allemaal systemen in geplaatst die het behoorlijk uniek en eerlijk gezegd ook enorm tof maken. Zo zie je aan het begin van een beurt precies wat je tegenstanders van plan zijn te doen, wie ze ermee willen raken en wat voor effect het gaat hebben. Vervolgens ga je voor alle vier jouw helden een actie kiezen, waarna de hele beurt wordt afgespeeld.

Hierdoor kan je tot in de kleinste details jouw beurt uitstippelen en dit werkt best wel verslavend. Het voelt goed om de plannen van je tegenstander te dwarsbomen, een held waar door iedereen op gemikt wordt goed te beschermen, of een vijand uit te schakelen voordat hij zijn grote aanval kan lossen. Dit sterke element wordt nog eens uitvergroot door het feit dat een beurt is onderverdeeld in tijd. Zo duurt de ene aanval tien seconden om op te laden, de andere twintig, en ga zo maar door. Via een tijdlijn kan je in de planning precies zien in welke volgorde alle aanvallen van een beurt plaats gaan vinden. Val je iemand aan die zijn aanval nog aan het opladen is, dan krijg je een CRIT-bonus (voor “critical”) en duw je hem verder in de tijdlijn. Zo kan je iemand zelfs zover in de tijdlijn duwen, dat zijn of haar aanval pas de volgende beurt plaats gaat vinden!

Het is wat veel om allemaal tot je te nemen, maar het is ongelooflijk gaaf gedaan en je leert het heel simpel in een een-op-een-gevecht. Schrikt het je af, maak je dan absoluut geen zorgen. Het is een geweldig gaaf uitgewerkt systeem dat uiteindelijk behoorlijk diepgaand is en een ouderwetse gevechtsstijl omtovert tot een dynamisch, spannend en soms best lastig geheel.

We maakten toch een grote tegenslag mee, waarna we besloten hadden het spel niet meer aan te raken. Star Renegades maakt in het begin namelijk niet helemaal duidelijk dat het een roguelike is. Als je missie faalt, dan ben je ook echt ‘game over’ en mag je weer bij de eerste planeet beginnen, maar kan je met nieuwe helden beginnen en betere wapens tegenkomen zodat je wel een gevoel van voortgang behoudt. Omdat het spel dit niet helemaal duidelijk maakte in het begin, waren we nogal teleurgesteld toen we doodgingen en onze helden kwijtraakten. Nou ja, we hadden wel genoeg van het spel gezien en besloten dat dat dat was.

Ondanks dit allemaal, begonnen een dag later onze handen toch weer te jeuken om Star Renegades op te pakken. Even kijken hoe de dynamiek van de gevechten verandert als we een ander type held meenemen, of als die held die we vorige keer zo min mogelijk ervaringspunten gaven, juist opeens als hoogste prioriteit gaan gebruiken. De game heeft misschien niet de herspeelwaarde van een Slay the Spire, dat je honderden uren opnieuw kan blijven spelen voordat het begint te vervelen, maar het weet voorlopig nog zeker genoeg te boeien. De basis, namelijk de gevechten, zit gewoon veel te goed in elkaar om het spel langer dan een dag te laten liggen. Er zit weinig speciaals om heen, maar maakt dat uit als de daadwerkelijke gameplay veel te leuk is? Voor de zachte prijs van €19,99 is het zeker het proberen waard.

Star Renegades is voor deze review gespeeld op pc. De game komt later dit jaar ook naar de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.