Paper Beast: Folded Edition

Het feit dat Paper Beast: Folded Edition beschikbaar is gemaakt voor mensen zonder VR-headset lijkt prima, zodat meer mensen het verhaal kunnen beleven. De werkelijkheid is helaas zwaar teleurstellend. Inhoudelijk is de game niet veranderd en wordt juist door de beperkte besturing ineens een frustrerende ervaring. Grafisch oogt het enorm gedateerd en is de gehele beleving niet meer indrukwekkend, waardoor deze game absoluut niet zonder VR moet worden ervaren.

Een tijdje terug vertelden we jullie over onze virtual reality-ervaring met Paper Beast en sinds kort is het spel ook verkrijgbaar voor niet-VR, zodat je het spel alsnog kunt spelen als je niet in het bezit bent van een virtual reality-headset. Voor de inhoudelijke review van het spel zelf, kun je hier ons oordeel over de VR-versie lezen. In deze review zullen we dan ook hoofdzakelijk kijken naar de verschillen tussen de VR-versie en de gewone versie, die Paper Beast: Folded Edition heet.

Paper Beast: Folded Edition

Wat ons als eerste opviel, was dat de voortgang tussen de VR-versie en deze versie hetzelfde was. Dus ongeacht welke variant je speelt, kan je altijd verdergaan in de andere versie. Dat was wel fijn, want zo hoefden wij niet het hele begin opnieuw te doen. Paper Beast: Folded Edition biedt dus dezelfde ervaring als de VR-versie, zij het vanuit een ander perspectief.

De besturing is nu ook versimpelt, want waar je in VR twee handen hebt waarmee je rond kunt zwaaien en richten, zul je nu genoegen moeten nemen met de WASD-knoppen voor bewegen en de muis voor richten. Hier viel ons meteen al op dat we ons vrij beperkt voelden door deze keuze. Doordat je niet apart kunt rondkijken terwijl je iets selecteert, kun je vrij weinig zodra je iets vast hebt. Je kunt ook niet beïnvloeden of dit voorwerp naar voren of achteren rolt door middel van de muiswiel, iets dat je in virtual reality wel kunt doen.

Paper Beast: Folded Edition

Grafisch lijkt het ook alsof de omgevingen minder imponerend zijn dan in virtual reality. De prachtige wezens zijn nog wel even mooi, maar de woestijn, grotten en andere locaties waar je langskomt, lijken dan ineens tientallen jaren oud. Het voelt alsof Paper Beast: Folded Edition zo uit het jaar 2000 komt. Wat in virtual reality nog best mooi kan zijn, omdat een VR-headset grafisch meer vraagt, voelt nu aan alsof het een zwaar verouderd spel is.

Het lijkt daarom ook alsof het spel klakkeloos is omgezet naar een niet-VR-versie om zo nog meer exemplaren te kunnen verkopen en er niet gekeken is om de ervaring te optimaliseren voor publiek dat geen VR-headset kan veroorloven. Zodoende is Paper Beast: Folded Edition niks anders dan een schakelaar die de beleving van virtual reality bruikbaar maakt voor normale monitoren en is er niks gedaan om deze beleving daarvoor te optimaliseren. De besturing is onhandig en beperkend, grafisch oogt het zwaar verouderd en is de ervaring totaal niet imponerend meer. Als je de echte Paper Beast-beleving wilt ondergaan, zal je daarvoor een VR-headset moeten bemachtigen.