Doorgaan naar artikel
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Evenementenmanager / redacteur
Profiel

Conclusie

Paper Beast had een veel betere en prachtige ervaring kunnen zijn, als het meer een keuze maakte in wat het probeerde te zijn. Het is eigenlijk geen puzzelgame, maar ook geen simpel interactief verhaal, waardoor het een beetje identiteit verliest. De omgevingen zijn prachtig en het vreemde verhaal weet toch te imponeren, ongeacht de surrealistische indrukken. Toch hadden we liever gehad dat het een puzzelgame was, of een interactieve ervaring, maar niet deze samensmelting van beide.

Paper Beast was al een tijdje beschikbaar voor PSVR, maar nu ook verschenen voor PC-headsets met een nieuwe update. Een ideale kans voor ons om de surrealistische ervaring van Eric Chahi, bekend van Another World en From Dust, te beleven waarbij je het leven van papieren wezens gaat ontdekken. Lees hier hoe wij dit interactieve verhaal hebben beleeft.

Paper Beast

Paper Beast draait dus om het papieren wezen dat je moet volgen in het avontuur, terwijl je allerlei andere papieren wezens ontdekt. In een wereld waarbij alle levende wezens gemaakt zijn van papier, mag jij een deel daarvan ervaren. Deze ervaring is opgedeeld in levels, met elk weer aparte scenes. In elk level ontdek je een ander gedeelte van de vreemde wereld waarin jij je bevindt en elke scene biedt je een gebeurtenis op deze locatie. Elk level heeft zijn eigen thema, zoals duisternis, zand of water. Tijdens je avontuur ontmoet je allerlei vreemde figuren die, zonder te communiceren, je duidelijk maken wat de bedoeling is.

De omgevingen waar je komt zijn prachtig en surrealistisch. De vreemde wereld waarin je bent beland ademt natuur en de bewegende papieren delen imponeren. Doordat alle organische onderdelen van papier zijn gemaakt, oogt het als levend origami dat zich voortbeweegt in onbekende gebieden. Het voelt alsof je terecht bent gekomen op een vreemde planeet, waarbij je nog niet heb bepaald of het kwaad- of goedaardig is. Er gebeuren wel rare dingen met de wereld, waarbij data lijkt te lekken en het wezen dat je hoofdzakelijk volgt, probeert te overleven. Je zou het kunnen interpreteren als de papieren wereld die overgenomen wordt door de digitale revolutie, maar het kan ook net zo goed kritiek zijn op de mensheid ten opzichte van de dierenwereld. Al met al voelt het allemaal herkenbaar, maar toch erg vreemd en bizar.

Jouw taak is om af en toe de wezens te helpen jou te helpen, zodat je verder kunt in de wereld. Denk daarbij aan materialen voorzien zodat beestjes een hoop bouwen zodat je hoger komt of het aanvoeren van water, zodat wezens hierdoor weer tot leven komen. Het zijn slechts kleine handelingen die je moet doen, die niet altijd even duidelijk zijn, maar als je wat rondkijkt en wat probeert, is de kans groot dat je verder kunt. Ook zijn er in bepaalde delen echte puzzels waarbij je rekening moet houden met meerdere onderdelen. Het doel is dan vaak iets duidelijker, maar juist de manier hoe je het oplost is het lastigst.

Paper Beast

Naast het avontuur dat je beleeft, kun je ook de sandbox-modus spelen, waarin je zelf een klein gebied kunt indelen met wat je maar wilt. Alles wat je bent tegengekomen op je avontuur kun je aanpassen, dus wezens, flora en fauna, maar ook weer-effecten, landschapsvorming en andere invloeden. Hiermee kun je kijken hoe de wezens onderling reageren op elkaar of op bepaalde onderdelen van het landschap. Een leuke toevoeging, maar hier zal men niet veel tijd in spenderen, aangezien je slechts maar een klein gebied kunt bouwen.

Ondanks dat Paper Beast een hele bijzondere en mooie ervaring is, moeten we toch een groot minpunt benoemen waar we ons aan stoorden. Zo was het niet altijd duidelijk of er iets van ons verwacht werd qua ingrijpen, of dat we slechts moesten toekijken. Zo komt het voor dat je soms minuten aan het uitvogelen bent wat je zou moeten doen om verder te kunnen als blijkt dat je slechts moest wachten en vice versa. Doordat in de ene scene wel gevraagd wordt om een puzzel op te lossen en in andere weer niet, creëert dat soms de nodige verwarring, wat de ervaring hindert. Daarbij is het ook een ervaring waarbij de mate van interactie sterk wisselt. In het ene level hoef je slechts wat zaadjes te bewegen, een beestje te verplaatsen of een andere simpele handeling terwijl in een ander level je een volledige complexe puzzel moet oplossen met meerdere elementen. Dit zorgt ervoor dat je Paper Beast niet helemaal ontspannen en achteroverleunend kunt beleven, maar ook niet als uitdagende puzzelgame kunt oppakken, aangezien je regelmatig ook moet toekijken of wachten. Zo valt het tussen wal en schip qua game en voelt het alsof het net niet is geworden wat het had moeten zijn.

Dit zorgt er uiteindelijk voor dat Paper Beast een vreemde eend in de bijt is. Het probeert een prachtige, rustgevende en imponerende interactieve ervaring te zijn, wat grotendeels lukt. Toch is het erg jammer dat er op een hoop momenten verwarring ontstaat over jouw doel of jouw bijdrage waarin je de ene keer simpelweg moet wachten en de andere keer een hele puzzel moet oplossen. Dit zorgt ervoor dat de flow die deze ervaring prachtige en meeslepend had moeten maken, er regelmatig uitgaat. Dit wekt de nodige frustratie op, omdat je vaker rondkijkt wat je in hemelsnaam zou moeten doen, dan dat het intuïtief is. Zodoende komt het spel niet op het niveau wat we graag hadden willen zien. Ook is het absoluut niet voor iedereen weggelegd, aangezien je wel van deze vreemde verhalen moet houden. Al met al had deze ervaring een hoop toffer kunnen zijn als het duidelijker was in wat het van je verlangde. Als interactieve ervaring zou het zeker vier sterren krijgen, maar als puzzelgame slechts twee en zo komen we op deze gemiddelde score uit.

Paper Beast is voor deze review gespeeld met SteamVR en is ook beschikbaar voor PlayStation VR.