Monster Truck Championship

Monster Truck Championship is een game die ons absoluut heeft weten te verrassen. Het grafische gedeelte is misschien niet om aan te gluren, maar het plezier wat het besturen van de lompe voertuigen met zich meebrengt, maakt dat toch wel weer een beetje goed. Racefans die op zoek zijn naar iets nieuws: zoek niet verder en geeft deze game een kans.

Soms komen er spellen voorbij waarvan je denkt, dit kan echt nooit iets zijn. Monster Truck Championship viel vooraf een beetje in die categorie, maar dat bleek niet terecht. Voor wij het wisten hadden we namelijk al meer dan tien uur in het spel gestopt en dat heeft ons verbaasd. Hieronder vertellen wij waarom Monster Truck Championship toch de moeite waard is voor raceliefhebbers.

De meeste racegames gaan over snelle auto’s en hebben over het algemeen ook hele realistische graphics. Deze twee zaken zijn op deze game absoluut niet van toepassing. De voertuigen die je bestuurt zijn namelijk log, lomp en niet zo heel snel. Daarnaast is het grafisch ook niet al te best, maar daar komen we nog op terug. Monster trucks zijn auto’s met enorm grote wielen die meestal in een stadion hun kunsten vertonen. Meestal laten ze zien hoeveel ze kapot kunnen maken of hoe ze over de kop kunnen vliegen, maar strijden ze ook tegen elkaar over een kleine afstand. Dit alles zit ook in de carrièremodus van deze game. Je neemt deel aan verschillende evenementen die allemaal weer uit een aantal onderdelen bestaan. Zo heb je de standaard race, waarin je het opneemt tegen zeven tegenstanders, een dragrace waarin je racet tegen een enkele tegenstander en afvalt als je verliest, een onderdeel waarin je trucjes moet laten zien en als laatste is er nog een alles-kan-kapot-show. Tijdens elk onderdeel verdien je punten en de persoon met de meeste punten wint het evenement en krijgt een mooi bedrag op zijn of haar bankrekening. Meer dan dat is het eigenlijk niet.

Waarom is het dan toch zo leuk? Het antwoord is eigenlijk best wel simpel en dat is gewoon dat het niet al te ingewikkeld is. Door middel van een korte uitleg weet iedereen de monster truck te besturen en het is gewoon leuk om te doen. De voertuigen voelen zeker aan als lompe machines, maar toch kun je met enige oefening vlot door de bocht glijden en juist die toegankelijkheid maakt het leuk. Daar komt ook nog eens bij dat de evenementen allemaal niet heel erg lang duren, wat ook zorgt dat je snel weer een potje wilt doen. Ook het uithalen van trucs is niet heel ingewikkeld, maar een lange reeks achter elkaar is wel weer een hele uitdaging. Dus het is echt eenvoudig te leren, maar lastig om er echt goed in te worden en dat maakt het gewoon tof om te doen.

Wat ook leuk is, zijn de verschillende auto-onderdelen die je vrij kunt spelen middels het afsluiten van contracten met sponsoren. Hiervoor moet je meestal een aantal zaken uitvoeren binnen een beperkt aantal races, bijvoorbeeld vijf keer een perfecte start. De contracten lopen van heel makkelijk tot best pittig, maar de beloningen zijn dan natuurlijk ook wel wat beter. De te winnen onderdelen bestaan uit technische upgrades, zoals een nieuwe motor, maar ook zijn er zaken die je auto mooier maken, zoals nieuwe kleuren en stickers. Het maakt het allemaal nog iets leuker om je best te doen om een contract te voltooien zodat je weer wat nieuwe spullen krijgt.

Een kanshebber voor Game of the Year is het zeker niet, want er zitten gewoon flink wat zaken in die niet goed zijn. Zoals hierboven al is vermeld, is het grafische gedeelte niet echt iets om trots op te zijn. De toeschouwers zien eruit alsof ze uit het PlayStation 2-tijdperk komen, bomen alsof ze gemaakt zijn met Paint en de banden laten ook een soort van spookspoor achter. Ook het geluid is niet heel erg geweldig en vooral de effecten van banden over asfalt waren behoorlijk lachwekkend. Daarnaast hebben we ook een poging gedaan om het online gedeelte te testen, maar dat was ook niet wat het moest zijn. De tegenstanders gingen schokkerig door het beeld en soms vlieg je ook gewoon dwars door ze heen.

Maar toch hebben wij ons heel wat uren vermaakt met deze game en kun je bovenstaande, negatieve punten redelijk door de vingers zien. Het is misschien niet een game die je gelijk moet aanschaffen voor €40, maar het is een hele leuke titel als deze een keer in de aanbieding komt. Het racen voelt goed aan en ook het uitvoeren van trucks is leuk om te doen, en er zit genoeg uitdaging op dat gebied. Grafisch is het misschien niet echt iets om trots op te zijn, maar het zit het plezier absoluut niet in de weg. Ben je een racefan en wil je wel eens iets anders doen dan F1 2020 of Forza Motorsport 7 dan is Monster Truck Championship zeker een titel om te overwegen.