9 Monkeys of Shaolin

9 Monkeys of Shaolin is weliswaar gebaseerd op de klassieke beat-em-ups, toch haalt het zelden dezelfde kwaliteit. De besturing is houterig en het spel lijdt onder vele problemen, waardoor het tergend is om te spelen. Toch jammer, want er zijn soms leuke momenten als je vijanden links en rechts beukt tijdens gevechten.

In 9 Monkeys of Shaolin ben je een wanhopige visser die zijn dorp met alle mensen, waaronder zijn grootvader, afgeslacht ziet worden door een stel bloeddorstige bandieten die onder invloed lijken van een wrede kracht. Het is aan jou om gerechtigheid te zoeken in het avontuur, op zoek naar de daders van deze afschuwelijke moordpartij. Lees hier onze ervaring met deze game.

9 Monkeys of Shaolin

Bij het opstarten ervaar je deze tragische gebeurtenis als de visserman voordat het spel echt begint. Tijdens deze introductie leer je hoe het spel en de besturing werkt, wat enorm lijkt op traditionele beat-em-ups. Je beweegt je rond in een zijwaarts level, met enige mogelijkheid om iets naar boven of onder te bewegen en ontmoet groepjes vijanden die je moet uitschakelen. Tot zover lijkt 9 Monkeys of Shaolin prima in het klassieke genre te passen. Grafisch ziet het er misschien niet prachtig en modern uit, maar tijdens gevechten valt dit niet echt op en past het wel bij de sfeer van de game. Zo kom je langs allerlei natuurrijke gebieden, werkplaatsen zoals een houtzagerij of rijstveld en meer.

Het vechtsysteem is vrij makkelijk. Tegen simpele vijanden kun je normale aanvallen gebruiken, gepantserde vijanden hebben een zware aanval nodig, je kunt trappen om over langere afstanden aan te vallen en tegen boogschieters kun je een parry gebruiken om het projectiel terug te sturen. De meeste aanvallen kun je ook opladen voor een extra harde klap. De vijanden geven aan wanneer ze aanvallen, dus als je daar goed op let en je van de ene naar de andere vijand gaat met elk een andere aanval, lijken knokpartijen op een mooi ballet. Terwijl je afwisselt van aanvallen en heen en weer beweegt tussen de tegenstanders, vliegen de vijanden mooi in het rond, zoals je van een traditionele kungfu-film mag verwachten. Deze ervaring wordt leuker als je dit met een tweede speler kunt beleven, wat zowel online als samen op de bank kan.

Al snel wordt jammer genoeg pijnlijk duidelijk waarom de game zich niet zal meten met de grote namen. De besturing is namelijk vrij houterig en de aanvallen voelen erg traag. De normale aanval lijkt nauwelijks een deuk in een pakje boter te slaan, terwijl je met de zware aanval lachend vijanden links en recht weg beukt. Ook zijn de tegenstanders redelijk dom, want ze zullen zich op jou richten en naar jou toelopen, ongeacht of daar dodelijke cirkelzagen heen en weer zwaaien. Zo kom je wel makkelijk de gevechten door.

9 Monkeys of Shaolin

Daarbij is de game slecht geoptimaliseerd. Wij probeerden de game met een toetsenbord en muis te spelen, maar tijdens de tutorial merkten wij dat de game onspeelbaar is met deze instelling. Wij waren verplicht puur het toetsenbord te gebruiken, anders konden we een bepaalde aanval niet uitvoeren en zou de tutorial ook niet verdergaan. Zo kregen wij informatie van de game om bepaalde handelingen uit te voeren, maar hier stond bijvoorbeeld “Druk op [—] voor een zware aanval”. Wij moesten dus uit het menu leren welke muisknop dat was, waarop deze vervolgens niet werkte. Enfin, met het toetsenbord lukt het wel. Dan komen we er ook achter dat het richten naar vijanden totaal niet handig is met een toetsenbord, want we zwaaiden met enige regelmaat langs de vijanden heen, waardoor een simpele knokpartij veranderde in een frustrerende bende. Uiteindelijk hebben we onze controller maar aangekoppeld om het een beetje speelbaar te houden, al lijkt hier enige vertraging te zitten in het indrukken van de knop en de uitvoering op het scherm.

Al met al is 9 Monkeys of Shaolin op het eerste oog een simpele beat-em-up in een mooi Aziatisch sfeertje. Helaas laten de gameplay en besturing flink wat te wensen over, waardoor het spelen van de game niet bepaald genieten is. Dat is wel jammer, want zodra je de aanvallen een beetje beheerst en de gevechten als een ballet beleeft, is het nog best vermakelijk, zeker met een medespeler. Toch zijn de tekortkomingen vrij constant duidelijk aanwezig, waardoor het spel spijtig genoeg snel in de digitale spellenkast zal verdwijnen om niet meer aangeraakt te worden. Hopelijk worden enkele van deze problemen met een update verholpen, dan is het nog best leuk om te doen.

9 Monkeys of Shaolin is voor deze review op de pc gespeeld. Het spel is ook verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One.