Doorgaan naar artikel
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Algemeen manager
Profiel

Conclusie

Star Wars: Squadrons is dé Star Wars-vlieggame waar fans al jaren om vragen! En alhoewel er een aantal zaken echt nog beter kunnen, mag je dit spel als echte fan niet laten liggen.

Nadat de community al jaren om een echte Star Wars-flightgame vraagt, was het recent eindelijk zover. Star Wars: Squadrons verscheen en daarmee een game uit het Star Wars-universum die zicht volledig richt op vliegen. De vraag is natuurlijk of Electronic Arts met dit spel een voltreffer maakt, of als een Death Star uit elkaar springt door foutjes.

Wanneer het keizerrijk is verslagen (de tweede Death Star is vernietigt) en de nieuwe republiek de oorlog gewonnen lijkt te hebben, geeft het keizerrijk zich niet zomaar gewonnen. Het wemelt nog van Star Destroyers, Tie Fighters en de vele andere schepen die het keizerrijk heeft en ze proberen hiermee de nieuwe republiek dwars te bomen. Dit is ook het moment waarop het spel zich afspeelt, alhoewel je begint met een proloog om kennis te maken met het spel en de besturing.

De setting en het verhaal zijn ronduit geniaal te noemen. Alles ziet er goed en realistisch uit. Dat wil zeggen, alsof het direct uit de films komt. En ook het verhaal past in de tijdlijn van de franchise. Wat daarnaast echt van toegevoegde waarde is, is dat je het spel vanuit zowel het keizerrijk, als de nieuwe republiek speelt. Dit biedt je de kans om het verhaal van Star Wars: Squadrons vanuit twee kanten te bekijken, maar ook om nieuwe ervaringen op te doen.

Wat echt jammer is aan Star Wars: Squadrons, is dat de game alleen in first person-modus te spelen is. EA heeft hier weliswaar heel bewust voor gekozen, maar het argument gaat wat ons betreft niet helemaal op. De reden is dat iedere speler zo dezelfde voor- (en nadelen) heeft, maar dit geldt natuurlijk alleen voor online. Spelers die niet online spelen, of beide modi doen, zouden wat ons betreft de keuze moeten hebben. Het maakt het spel net iets overzichtelijker en laat het gevoel van de oude Rogue Squadron-games herleven.

Gelukkig is de first person-modus wel goed te spelen. Ze hebben er alles aan gedaan om hierin echt de meerwaarde duidelijk te maken. Zo is alle belangrijke informatie, zoals de status van je vliegtuig en hoe je je energie verdeelt, duidelijk aangegeven. Ze staan niet in de weg, omdat ze onderdeel van je cockpit zijn. Ook het vliegen voelt goed en dynamisch en je leert naarmate je verder komt steeds beter met je schip om te gaan. Het enige echte minpunt in de singleplayer is de tijd tussen de missies door. Je bent dan op een groter schip, waar je kunt praten met anderen en je missionbriefing kunt volgen. Dit voelt wat geforceerd en had van ons niet gehoeven.

Naast de singleplayer heeft Star Wars: Squadrons ook op een multiplayer. Hierin is samenwerken met vrienden het belangrijkste. Je hebt de keuze tussen Dogfights en Fleet Battles. Beide modi zijn leuk en hebben veel potentie, alhoewel ze nog wel wat verder ontwikkeld kunnen worden. In Dog Fights is het simpel: twee groepen van vliegtuigen zitten in het level en die moeten elkaar zo vaak mogelijk neerhalen. In Fleet Battles komt er meer tactiek bij kijken. Dit is wat ons betreft ook de leukere modus van de twee. Beide groepen vliegen met een drietal grote schepen die je moet beschermen. Vernietigt jouw groep als eerste de grote schepen van de ander, dan win je.

Star Wars: Squadrons is een leuke, toffe game, die weliswaar op een aantal kleine onderdelen de plank misslaat, maar over het algemeen goed slaagt. De tijd tussen de missies had echt beter uitgewerkt kunnen worden en een third person-modus was zeer welkom geweest. Maar verder is het spel alles behalve een uiteenspattende Death Star!