Doorgaan naar artikel
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De eerste indruk van Kingdom Hearts: Memory of Melody is grotendeels positief. We hopen alleen dat de onduidelijkheid bij de hoogste moeilijkheidsgraad slechts een kwestie van wennen is en dat dit geen blijvend probleem zal zijn bij de volledige game.

Kingdom Heart-games komen in vele soorten en maten maar een rhythm-game was er nog niet bij. Daar komt dit najaar verandering in, want op 11 november verschijnt Kingdom Hearts: Melody of Memory. Om iedereen alvast warm te maken verschijnt er morgen ook een gratis demo op de PlayStation Store en wij hebben deze alvast uitgeprobeerd.

De demo is redelijk kort. Het bevat slechts vier nummers, wat begrijpelijk is aangezien het een gratis voorproefje is. Wel kan je alle vier de nummers op de drie verschillende moeilijkheidsgraden spelen. Het “Proud”-niveau is op momenten best pittig, dus je bent niet per se na tien minuten klaar met spelen. Maar laten we eerst uitleggen hoe het spel werkt.

Je gaat op pad met drie metgezellen: in het geval van de demo met Sora, Donald en Goofy. Ze lopen allemaal op hun eigen baan over een muziekpad en er komen vijanden en verschillende obstakels je kant op. Verder is het principe doodsimpel: als je op X drukt, sla je een vijand weg, maakt niet uit op welke baan hij loopt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken om het individueel besturen van je drie personages. Komen er twee monstertjes tegelijkertijd aanlopen, dan moet je X en R1 tegelijkertijd indrukken. Drie tegelijkertijd? Dan druk je op X, R1 en L1. Verder moet je af en toe nog springen om projectielen te ontwijken of vliegende vijanden te verslaan.

Natuurlijk is het grote aspect dat dit allemaal met muziek gebeurt en het slaan en springen op de maat is. Er zijn weinig franchises beter geschikt voor een rhythm-game dan Kingdom Hearts, omdat de muziek van de hoogste kwaliteit is en je zo ongelooflijk veel liedjes hebt om uit te kiezen. Dit in combinatie met de geweldige sfeer van de Kingdom Hearts-reeks zorgt er meteen al voor dat je lekker in je vel zit.

De weergave van alles dat op je pad komt kan wel behoorlijk onduidelijk overkomen, vooral bij het lastigste nummer van de vier op de lastigste moeilijkheidsgraad. Het is soms bijna onmogelijk om makkelijk te zien of die twee vijanden nou voor of na de sprong komen, of dat de speciale aanval gepaard gaat met een normale aanval, of meteen erna komt. Het zou zomaar kunnen dat dit een kwestie is van wennen aan het systeem van Melody of Memory, maar voorlopig is het nog een klein vraagteken voor de uiteindelijke release.

De demo is maar kort, maar is genoeg reden om enthousiast te worden voor Kingdom Hearts: Melody of Memory. Er is maar weinig voor nodig om een rhythm-game in het Kingdom Hearts-universum te doen slagen, dus we hopen vooral dat Square Enix uitpakt met een leuke verhaalmodus en vooral veel verschillende werelden en een grote hoeveelheid aan liedjes. Dan zit het allemaal wel snor.

Kingdom Hearts: Melody of Memory verschijnt 11 november op PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.