Dodelijke Dilemma’s

Dodelijke Dilemma's is een zeer vermakelijk spel, vooral dankzij de verhitte discussies die ontstaan bij het overtuigen van de conducteur. De kaarten op zichzelf zijn wel grappig, maar voelen soms ook iets geforceerd choquerend aan. Het kunnen beïnvloeden van het spoor van het andere team, is een leuk concept om het gebalanceerd te houden.

Dodelijke Dilemma’s is de Nederlandse variant van Trail by Trolley, een partyspel van de makers achter de populaire online strip Cyanide & Happiness van Explosm. Het bedrijf heeft eerder ook Joking Hazard op de markt gebracht als kaartspel en heeft na een succesvolle Kickstarter ook Trial by Trolley uitgebracht, ofwel Dodelijke Dilemma’s in het Nederlands. In het kaartspel dendert een tram af op twee sporen en moet er een keuze gemaakt worden over welk spoor verliest, waardoor alle mensen op dat spoor sterven. Lees hier meer over dit moordlustige kaartspel over een losgeslagen tram.

Dodelijke Dilemma's Foto: Joost Klein Middelink

Dodelijke Dilemma’s is gebaseerd op het filosofische gedachten-experiment waarbij een tram afdondert op twee sporen met slachtoffers op elk spoor en de bevraagde een keuze moet maken, puur om te kijken welke idealen en gedachten iemand heeft. Laat je de tram op het ene spoor iedereen uitroeien of het andere spoor en waarom? In dit kaartspel gaat het iets praktischer aan toe, want daar leggen spelers kaarten aan met slachtoffers, zowel goede als slechte figuren en beïnvloeden deze met allerlei extra voorwaarden. Er zitten heel veel kaarten in de doos dus het zal niet snel voorkomen dat je alles meerdere keren hebt gezien.

Het spel kan gespeeld worden met 3 tot 13 spelers. Elke ronde wordt de volgende speler uit de cirkel aangewezen als conducteur, deze moet de uiteindelijke beslissing maken welk spoor slachtoffers zal maken. De overige spelers links en rechts van deze speler vormen twee teams en leggen kaarten neer om de keuze van de conducteur te beïnvloeden. Zo komen er op elk spoor twee kaarten te liggen met onschuldigen, zoals bijvoorbeeld lieve huisdieren, wetenschappers of jouw oma. Er komt dan een kaart bij met irritante, vervelende of ronduit criminele mensen die het andere team neerlegt, met bijvoorbeeld Justin Bieber, een vervelende influencer of een psychopathische moordenaar.

Elk van deze kaarten kan dan weer beïnvloed worden met een neutrale kaart, waarop uitleg staat die bij goede of slechte kaarten gelegd mogen worden. Zo kan een wetenschapper toch stiekem een verspreider van ziektes zijn of juist een lief omaatje dat zorgt voor een natuurramp. Zodoende moet de keuze voor een van de twee sporen makkelijker worden voor de conducteur. Het spoor dat vernietigd wordt, levert slachtoffer-punten op, die het andere team dan verdient.

Niet alleen de kaartjes zijn grappig, al moet je daarvoor wel enige basiskennis van de wereld hebben, vooral de gekkigheid die ontstaat met het overtuigen van de conducteur zorgt voor hilarische momenten. Ondanks het overduidelijk is dat de conducteur zou moeten gaan voor het andere team, want daar liggen Hitler, criminelen en pestkoppen, probeer hem/haar maar te overtuigen dat die moordlustige beer, kitten-dodende pedofiel en irritante zangers op jouw pad minder erg zijn.

Het enige nadeel aan dit spel is dat het trekken van de kaarten eigenlijk bepaald of je een goede speelt of niet. Wij hadden enkele keren dat we drie vergelijkbare kaarten kregen om neer te leggen en dat de tegenpartij zeer sterke kaarten had. Een keuze moeten maken tussen een president die opzettelijk een kernoorlog veroorzaakt of een buurjongetje die je broek nat maakt, is namelijk niet zo moeilijk. Zodoende kan de ronde eigenlijk al bepaald zijn voordat alle kaarten op tafel liggen en dat is toch jammer.

Tegelijkertijd verwacht het spel dan juist dat je met goede argumenten komt. De verhitte discussies die dan verschijnen, zijn vooral grappig en daar moet het spel het ook vooral van hebben. Soms is het namelijk een kwestie van geluk of spelers een goede hand hebben met kaarten of dat ze minder belangrijke onderdelen hebben, dan zal je dus met overtuigende argumenten moeten komen om toch te winnen.

Daardoor is Dodelijke Dilemma’s ook meteen speelbaar voor iedereen, zolang je de slachtoffers op jouw spoor maar enigszins kent en met een sterk verhaal kunt komen over waarom deze in leven zouden moeten blijven. Zolang je maar luchtig het spel ingaat en bereid bent idiote verhalen te vertellen over jouw slachtoffers en die van het andere team, kun je hier menig avond mee vullen.