Doorgaan naar artikel
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Sword of the Necromancer biedt op het eerste oog een tof concept in een mooi pixel-stijltje. Helaas is de uitwerking van monsters inzetten als wapen niet handig gedaan, verlopen de gevechten erg traag en zijn er meer zaken die nog niet helemaal 'af' aanvoelen. Hopelijk wordt dit verholpen in de nabije toekomst voor of na de release, dan zal de game best leuk zijn om te doen.

Wij mochten alvast met Sword of the Necromancer aan de slag voordat de demo van het spel beschikbaar kwam vandaag. In deze roguelike speel je als een necromancer die allerlei wezens moet slachten met als uniek spelconcept dat je de gedode wezens tot leven kunt wekken om voor jou te laten vechten. In deze preview lees je of dat net zo goed werkte als dat het klinkt.

De grafische stijl van de game is het eerste wat opvalt, namelijk dat het een schattige pixelstijl heeft. Het lijkt wel enigszins geforceerd, want de tekst is soms wat moeilijk leesbaar en enkele voorwerpen ogen onduidelijk ten opzichte van de achtergronden. Daarbij wisselt het spel af van een pixelstijl voor de game en getekende cutscenes, die er mooi uitzien.

Sword of the Necromancer

Gevechten zijn het belangrijkste bij een roguelike dungeon-crawler en die kom je hier vaak tegen. Je gaat van kamer naar kamer en elke kamer bevat een aantal vijanden. Met jouw speciale zwaard kun je deze monsters weer tot leven wekken om in te zetten tijdens gevechten. Wij hadden zelf verwacht dat de monsters jou zouden volgen zodat je een groot leger krijgt, maar helaas is dat niet het geval. Je verkrijgt de monsters als inzetbare items die je moet activeren, waardoor je tot drie monsters kunt bewaren.

Helaas zijn deze monsters vrij dom, want de meeste wezens die wij weer tevoorschijn toverden, leken vaak rond te dwalen richting de vijand en slechts af en toe aan te vallen. Tegen de tijd dat zij dit probeerden, waren ze vaak alweer uitgeroeid door de vijanden, waarna je een onnodig overdreven melding krijgt op je scherm, dat alles pauzeert. Een vreemde keuze wat ons betreft, want dit haalt de snelheid enorm uit het spel.

Het vechten zelf gaat ook wat traag. Elke aanval duurt een bepaalde tijd voordat deze wordt uitgevoerd, waardoor gevechten niet aanvoelen als een flitsend ballet, maar eerder als een strategisch spel waar je rustig moet bedenken wat je volgende aanval zou worden. Niet heel storend, maar het feit dat een kleine dolk rondzwaaien ook lang duurt, maakt aanvallen enigszins tergend sloom. In de tutorial leer je over jouw mogelijkheden, maar deze benoemt niet dat je aanvallen ook kunt opladen, iets wat je zeker kan helpen in jouw tocht.

Sword of the Necromancer

Daarentegen lijken vijanden wel spontaan te kunnen aanvallen. Als een ridder met zijn zwaard uithaalt na enige tijd, gingen wij ten aanval, maar leek deze spontaan nogmaals te kunnen aanvallen omdat hij van richting was gewijzigd. Bewoog de ridder niet, kon deze slechts eens per paar seconden aanvallen. Dit soort vreemde taferelen komen helaas heel vaak voor, waardoor je de game nooit echt goed kunt leren omdat elke regel niet absoluut waar hoeft te zijn.

Vaak is doodgaan bij een roguelike een onderdeel van de ervaring, maar daar merkten we helaas niks van bij Sword of the Necromancer. Op moment van schrijven was er zelfs nog geen animatie voor doodgaan, behalve omvallen en weer terug bij de ingang zijn. Wellicht komt hier in de toekomst nog meer uitleg of informatie bij, maar wij waren af en toe verbaasd over wat er precies gebeurde.

De grafische stijl is volgens ons niet het meest passende voor de game en de aanvallen zijn tergend traag voor dergelijke spellen. Ook mist de game de nodige afwerking waardoor het nog allemaal aanvoelt als een project uit de jaren 90. Wellicht wordt dit de komende maand voor release nog opgepoetst en begint het avontuur interessanter te worden, want het concept van dode wezens tot jouw arsenaal toe te voegen is wel leuk gedaan. Al is de manier waarop niet echt handig uitgewerkt. Wil Sword of the Necromancer echt interessant worden, dan zullen er nog al wat zaken moeten worden opgepoetst of veranderd worden, al is het basisconcept wel tof.

Voor deze preview is Sword of the Necromancer gespeeld op de pc. De volledige versie verschijnt 10 december voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc, met de PlayStation 5 en Xbox Series X|S op een latere datum.