Blair Witch: Oculus Quest Edition

Blair Witch: Oculus Quest Edition is op een aantal punten toffer dan de reguliere versie, maar helaas op een hoop punten ook minder prettig. De omgevingen zijn simpeler, het verloopt niet allemaal even soepel en Bullet is soms meer onhandig dan behulpzaam. Toch zorgen de binaire audio, de spanning die je zelf beleeft en de ervaring in het duister er wel voor dat het interessant blijft om te spelen, als je de irritatiepunten naast je neer kunt leggen.

Rond deze tijd vorig jaar kwam Blair Witch uit waarin we een nieuwe insteek kregen van de cultklassieker over deze vreemde heks. Deze game mochten wij ook reviewen en was Britt wat terughoudend over de game zelf. Hier kun je inhoudelijk meer lezen over het spel. Recent was aangekondigd dat de game ook de VR-behandeling zou krijgen. Inmiddels is Blair Witch: Oculus Quest Edition verschenen en wij mochten kijken of deze horror-beleving net zo spannend was als de reguliere versie. Lees hier onze indrukken over deze VR-game.

Blair Witch: Oculus Quest Edition

In de kern is de game vrijwel een exacte kopie van het spel dat vorig jaar verscheen, met enkele minimale aanpassingen die specifiek voor VR zijn gemaakt. Zodoende zullen we in deze review minder ingaan op de inhoud van het spel zelf, maar meer de focus leggen op de omzetting naar virtual reality. Dit keer mag je de avonturen van Ellis namelijk vanuit jouw eigen perspectief beleven, inclusief de spannende momenten.

Voor mensen die de review vorig jaar niet hebben gelezen of geen idee hebben wat de game is; Blair Witch draait om Ellis, die mee gaat helpen bij het zoeken van een vermist jongentje die voor het laatst ergens in de bossen gezien was. Ellis is wat laat en besluit zelfstandig op zoek te gaan naar hem, samen met zijn trouwe viervoeter Bullet. Echter heeft Ellis wat mentale problemen die ervoor zorgen dat het niet altijd even goed gaat. Daarbij helpt het ook niet dat er een mysterieuze entiteit is in het vreemde bos die ervoor zorgt dat er rare en enge zaken gebeuren. De VR-versie is iets aangepast zodat de beleving beter aansluit op het zelf beleven van de game.

In Blair Witch: Oculus Quest Edition mag je deze vreemde gewaarwording dus zelf beleven in virtual reality. Wat als eerste opvalt, is dat de grafische kwaliteit minder sterk is dan op de editie van vorig jaar. Mogelijk omdat de Oculus Quest deze rekenkracht mist, maar daardoor voelt de omgeving niet helemaal werkelijk aan. Bomen lijken soms spontaan te verschijnen, animaties verlopen soms wat houterig omdat deze rekening moeten houden met de VR-ruimte van de speler, enzovoort. Enfin, dit mag de pret niet drukken en na wat onwennige momenten, kunnen we verder spelen.

Blair Witch: Oculus Quest Edition

Na een paar hoofdstukken, die vooral gemaakt zijn om het verhaal op te bouwen, begint de spanning te stijgen. Het is donker, jouw zaklamp verlicht maar een klein deel van je gezichtsveld en je hoort vreemde geluiden. De VR-versie maakt gebruik van binaire audio, wat wil zeggen dat je met een degelijke koptelefoon de richting van het geluid zou moeten kunnen bepalen. Omdat de Oculus Quest alleen speakers heeft in het apparaat, zal je dit spel dus eigenlijk moeten spelen met een hoofdtelefoon. Dat versterkt wel het ongemakkelijke gevoel dat het bos je geeft. Brekende takjes achter je rug, vogels die spontaan wegvliegen iets verderop, dat is allemaal erg tof gedaan. Eenmaal wat verder krijgen we onze eerste ontmoeting met de enge zaken uit het bos. Doordat de geluiden samenwerken en het gebrek aan licht niet meehelpt, voelden we constant de spanning van iets dat ons in de gaten hield en voelden we ons zelden nog veilig. Na deze eerst ontmoeting mochten we verder het bos in en toen werd ons spannende gevoel verbroken.

Het blijkt namelijk dat Blair Witch: Oculus Quest Edition nog wat opgepoetst moet worden. Onze hond, die ons enigszins begeleidt gedurende het spel, lijkt soms in het wilde weg rond te lopen. Ook reageert hij niet altijd op onze commando’s, waardoor we soms rondjes lopen in het donkere bos. Daarbij draait de zaklamp wel mee met je hoofd, maar slechts van links naar rechts, dus als je omhoog of omlaag kijkt, wordt niks verlicht. Wil je dat wel, moet je de zaklamp fysiek vasthouden. Het lijkt meer op het echte werk, maar daardoor is deze functie eerder vervelend dan nuttig. Om het spel te vorderen, moet je soms glimmende voorwerpen vinden. Deze glimmen in VR alleen zo slecht, dat je soms uren kunt zoeken voordat je iets gevonden hebt. Dat in combinatie met de niet soepel werkende AI van Bullet, zorgde er bij ons voor dat we lang moesten rondzoeken voordat we überhaupt verder konden. Dit voelt allemaal gewoon wat onhandig aan.

Uiteindelijk is Blair Witch: Oculus Quest Edition op enkele punten toffer dan de reguliere versie, maar op veel punten ook weer slechter. De omgevingen waar Britt zo blij mee was, zijn nu ineens vlakke en levenloze plaatjes die zo uit een game van twintig jaar oud lijken te komen. De intense momenten met de vreemde gebeurtenissen in het bos en de voelbare spanning maken het dan weer toffer. Je kunt Bullet nu aaien en er is meer interactie met hem en andere voorwerpen in het spel, maar doordat dit niet soepel verloopt voelt het VR-aspect meer aan als een gimmick. Afhankelijk hoe je deze Blair Witch-game wil ervaren, zullen we dus beide versies om anderen redenen aanraden. De VR-versie is intenser en interactiever vanwege de beleving. De reguliere versie biedt meer gemak en oogt strakker en mooier. Wat dat betreft komt Blair Witch: Oculus Quest Edition helaas nog steeds niet boven de middelmatige score die we vorig jaar gaven.

Voor deze review is Blair Witch: Oculus Quest Edition gespeeld op de Oculus Quest 2. Deze VR-versie is exclusief beschikbaar voor deze apparaten-serie.