Spider-Man: Miles Morales (PS5-editie)
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Spider-Man: Miles Morales is dan misschien één van de eerste games voor de PlayStaion 5, maar de game laat zien waarom je de console wilt hebben! Het is een absolute must-have voor iedere liefhebber van superhelden-games en ook wel één van de redenen een PS5 aan te schaffen!

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat Thom aan de slag ging met Spider-Man voor de PlayStation 4 en dit was volgens hem absoluut de beste superhelden-game ooit. Nu de PlayStation 5-lancering voor de deur staat, verschijnt ook een standalone-uitbreiding voor het spel en de eerste vraag die opdoet is natuurlijk: weet Spider-Man: Miles Morales ook eer aan de nieuwe console te doen, of had Sony er beter aan gedaan dit spel alleen als uitbreiding voor de PS4 uit te brengen?

Spider-Man: Miles Morales

Het verhaal van Spider-Man: Miles Morales speelt zich af na het originele spel. Peter Parker, de originele Spider-Man, gaat op vakantie naar Europa en lijkt de stad rustig over te kunnen laten aan Miles. Alhoewel dit in eerste instantie geen problemen zou moeten geven, blijkt al snel dat een groep genaamd The Underground het heeft voorzien op ROXON. Naarmate je het spel speelt groei je echt in je personage. Dit geldt voor zowel het verhaal als voor de krachten die Miles heeft.

Miles heeft naast de gebruikelijke Spider-Man-krachten ook een soort van stroom-kracht, die in het spel Venom-powers worden genoemd. En die komen zeer van pas. Het ontwikkelen van je personage gebeurt dan ook op twee manieren. Je hebt natuurlijk weer je pak die je kunt ontwikkelen, maar ook de vaardigheden van Miles die groeien. Naarmate je missies voltooit krijg je vaardigheidspunten die je vervolgens kunt gebruiken om vaardigheden vrij te spelen en jezelf te verbeteren. Doordat je hierdoor steeds krachtiger wordt, voelt het op sterke wijze gewoon als een natuurlijke voortgang van het spel.

Aangezien Spider-Man: Miles Morales voor de PlayStation 5 verschijnt, kunnen we het spel ook beoordelen op de verbeteringen die de console biedt in vergelijking met de PS4. En dat zijn er nogal wat. Laten we beginnen met de laadtijden, maar we kunnen het beter hebben over het ontbreken ervan. Het spel speelt als een soepele film die van game-elementen, naar filmpjes en weer gameplay-elementen gaat. De enige laadtijd die we zien is tijdens het opstarten en zelfs dan is het zo weinig, dat het vooral het bekijken van de introductie is. Binnen ongeveer tien seconden ben je van opstarten bij spelen.

Grafisch is de game natuurlijk beter dan het originele spel op de PlayStation 4. De verschillen zijn misschien niet zo groot als tussen eerdere consoles, maar zichtbaar is het zeker. Vooral de diepte in de kleuren en de details in de graphics zijn een stuk beter. Dit komt natuurlijk door de 4K-resolutie die je combineert met HDR. Zoals wel meer gebruikelijk is, zie je overigens pas echt verschil wanneer je even terug in de tijd gaat en Spider-Man voor de PS4 opstart.

Spider-Man: Miles Morales

Daarnaast is er natuurlijk de DualSense-controller. In onze PlayStation 5-review, die ook zojuist is gepubliceerd en hier terug te lezen is, gaan we al uitgebreid in op de meerwaarde van deze controller en ook Spider-Man: Miles Morales maakt hier gebruik van. De vernieuwingen van de controller zijn terug te brengen in drie verschillende functionele onderdelen. Zo is er de 3D-audio. En alhoewel dit een heel stuk minder gebruikt wordt dan bijvoorbeeld in Astro’s Playroom, is het wel ondersteunend door het spel. Pas toen we gingen opletten merkten we dat het geluid niet altijd uit de televisie kwam, maar ook uit de controller.

Daarnaast zijn er natuurlijk de adaptive triggers. We hadden hier iets meer van verwacht in het spel. Je voelt wel licht wat tegendruk als je de triggers gebruikt tijdens bijvoorbeeld het slingeren door New York, maar we denken dat er meer in had gezeten. De haptische feedback die de controller geeft is echter wel echt enorm goed uitgewerkt. De controller biedt de optie om gevoelsmatig op verschillende plekken en manieren te trillen en doet dit dan ook op de juiste momenten. Zo wordt constant via de controller een extra dimensie toegevoegd aan je gameplay-beleving.

Spider-Man: Miles Morales

Spider-Man: Miles Morales is een van de eerste games die uitkomt voor de PlayStation 5 en de game maakt gelijk duidelijk waarom je de console moet hebben. We hebben ons geen moment verveeld tijdens het spelen en zeker is dat het spel een must-have is voor iedere liefhebber van superhelden!