Razer Blade 15

De Razer Blade 15 is een geweldige laptop met een hoog prijskaartje. De meeste games draaiden op maximale instellingen vrijwel foutloos, alhoewel dit 60fps was met toch enige framedrops. Het kleurrijke toetsenbord en de afwerking van Razer is mooi, al is de hoekige rand van de laptop iets onhandig voor langere speel- of werksessies.

Laatst schreven we over het nieuwe basismodel van de Razer Blade 15, wij mochten er de afgelopen tijd mee aan de slag om de laptop te testen. Lees hier onze ervaring met dit nieuwe model van de gamelaptops van Razer. Wij hebben het Advanced Model ontvangen om te testen, het op een-na-beste model uit deze nieuwe serie.

Razer Blade 15

Op het eerste oog is de Razer Blade 15-laptop een strak vormgegeven apparaat, in een mooie aluminium behuizing. Bij het openen zien we dat het toetsenbord gecentreerd zit tussen de speakers die aan de zijkanten hiervan zitten. Zo oogt het toetsenbord wat kleiner, terwijl het nog groot genoeg is om het meeste werk te kunnen doen. Het apparaat is lichtgewicht, waardoor je het makkelijk meeneemt.

Bij het instellen van de Razer Blade 15 merkten we dat de rand voorop de laptop enigszins ongemakkelijk kan zijn als je veel typt of werkt met het apparaat, gezien deze zodanig hoekig is dat deze een afdruk kan achterlaten. Het lijkt er dus op dat de laptop vooral bestemd is voor werk- of speelsessies van maximaal een of twee uur, omdat je zonder ondersteuning constant je onderarm in deze hoekige rand zou drukken. Dit is vervelend tenzij je een extern toetsenbord zou gebruiken, maar dat haalt het idee van een laptop weer onderuit.

De specificaties zijn, zoals we van Razer mogen verwachten, erg netjes. Met de Intel i7-10875H-processor, NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER Max-Q videokaart, OLED 4k 60Hz touchscreen, 16GB RAM-geheugen en een SSD van 1TB, kunnen we de meeste games erg soepel draaien. Daarnaast bevat de laptop alles wat je van een hedendaagse machine verwacht, met een usb c-aansluiting, bluetooth, en meer. We hebben verschillende games getest, van Rainbow Six Siege tot Warzone en enkele VR-spellen, allemaal met verschillende instellingen om te kijken waar de laptop het beste mee werkt.

Razer Blade 15

Bij deze games, die wij vaak op maximale instellingen konden spelen, was wel merkbaar dat enige framedrops wel eens voorkwamen. Dit was zeker te merken wanneer er van alles gebeurde op het scherm. Ondanks het feit dat de grafische kaart zelf het prima aankan, lijkt de laptop nog enige problemen te hebben zodra je alles van het apparaat vraagt. Toch waren alle spellen met hoge instellingen goed te doen en gebeurde deze framedrops vooral bij ultra-instellingen of hoger.

Zoals we ook kunnen verwachten van Razer, beschikt het toetsenbord over de nodige Chroma-instellingen waarbij je alle toetsen individueel kan voorzien van allerlei kleurtjes en verschillende flitsende effecten. Zodoende kan iedere gebruiker zijn of haar eigen voorkeuren instellen. Zelf vonden wij het tof om bij passief gebruik van de laptop, bijvoorbeeld bij het kijken van een film, het toetsenbord in te stellen als een haardvuur of knipperende sterretjes, terwijl bij het gamen we liever alle toetsen helder genoeg zagen en bij aanrakingen deze iets feller brandden. In ieder geval kan iedereen zelf bepalen wat de toetsen moeten doen, want de mogelijkheden zijn eindeloos: het past altijd bij jouw voorkeuren en gebruik.

Razer Blade 15 Foto: Joost Klein Middelink

Razer levert met deze nieuwe basismodellen van de Razer Blade 15 puik werk af, al blijft het prijskaartje aan de hoge kant. Ook vonden wij de rand voorop de laptop te hoekig om langere tijd te kunnen werken of typen, gezien deze constant in je arm drukt. Enige randapparatuur is daarvoor benodigd om maximaal profijt te hebben. Toch zijn het mooi vormgegeven apparaten met een flinke inhoud, mits je bereid bent het geld ervoor neer te leggen.