Hyrule Warriors: Age of Calamity
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Hyrule Warriors: Age of Calamity is niet slechts een kleine zoethouder voor fans die niet kunnen wachten, maar een volwaardige Zelda-titel, die de Zelda-magie en de Warriors-franchise meer dan alleen samenbrengt!

Komende vrijdag verschijnt Hyrule Warriors: Age of Calamity exclusief voor de Nintendo Switch. Tussen al het geweld van de nieuwe consoles door kent Nintendo een relatief rustig einde van het jaar, maar weten ze toch met een knaller af te sluiten, of is deze game slechts een appeltje voor de dorst?

Hyrule Warriors: Age of Calamity

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (BOTW) verscheen alweer ruim drie jaar geleden. Het was volgens velen de beste en meest indrukwekkende Zelda-game ooit, alhoewel genoeg mensen The Legend of Zelda: Ocarina of Time nog altijd als beste titel bestempelen. Natuurlijk is dan de roep om een vervolg op Breath of the Wild groter dan ooit, natuurlijk ook omdat Nintendo deze al heeft aangekondigd. En alhoewel we nog niet weten in welke tijd deze zich af zal spelen, lijkt het niet tijdens de Age of Calamity te zijn, want dat verhaal vertelt Hyrule Warriors: Age of Calamity.

De Age of Calamity speelt zich honderd jaar voor het originele verhaal van BOTW af. Ganon heeft het weer eens voorzien op Hyrule en valt het kasteel en het land aan met enorme legers. Link is ook nog niet de held zoals we hem kennen, maar staat aan het begin van een enorm avontuur. Deze grote legers en de volle wereld zijn een perfecte setting voor dit nieuwe deel in de Hyrule Warriors-reeks.

Veel Zelda-fanaten zullen dit vermoedelijk niet weten, maar de ‘Warriors’ in Hyrule Warriors is niet onbewust. Er is namelijk een hele reeks van Warriors-games van Tecmo Koei. Origineel waren er de Dynasty Warriors-games, maar de laatste tijd komen er steeds vaker spin-offs of crossovers met bestaande populaire reeksen. Hyrule Warriors: Age of Calamity is hier ook onderdeel van. De Warriors-franchise staat erom bekend dat je vooral enorme slagvelden vol vijanden tegenkomt waar je er flink op lost kunt slaan. Een zogenaamde hack-and-slash.

Hyrule Warriors: Age of Calamity is dit ook, maar doet ook dingen echt anders. Anders nog dan bijvoorbeeld de eerste Hyrule Warriors. Er zijn verschillende puzzel-elementen die veel diepgang kennen. Een voorbeeld van een puzzel die al redelijk snel in het spel voorbijkomt is dat je verschillende wachters moet activeren om vervolgens een andere wachter uit te schakelen. Je bent hierdoor niet alleen maar constant aan het vechten, iets waar de Warriors-games toch bekend om zijn, maar ook op zoek naar bepaalde elementen om verder te komen.

Daarnaast zijn je wapens nog meer afgestemd op het originele verhaal. Link gebruikt bijvoorbeeld de Sheikah Slate voor verschillende aanvallen. Denk aan de bommen die je kunt gooien en de magneet die je gebruikt om objecten te verplaatsen. Dit was in BOTW het enige wapen dat je naast je zwaard en boog had natuurlijk. Leuk is overigens ook dat je niet alleen met Link, maar bijvoorbeeld ook met Zelda en Impa kunt spelen. Om niet te veel spoilers te geven gaan we niet verder in op de speelbare personages, maar er zitten er een aantal heel erg toffe tussen!

Waar de game echt weet uit te blinken is de herkenbaarheid. Het spel is gemaakt door Tecmo Koei, maar meer dan voorheen in samenwerking met Nintendo. Bij de eerste Hyrule Warriors keken er een aantal ontwikkelaars mee, maar nu was er een zeer sterke samenwerking. En dat zie je in alles. Grafisch lijkt het spel gewoon op Breath of the Wild en wanneer iemand mee zou kijken, zouden ze vermoedelijk in eerste instantie in de war zijn. Pas wanneer de gameplay echt tot uiting komt, zie je dat het wel echt een ander spel is.

Hyrule Warriors: Age of Calamity is misschien geen titel die door Nintendo zelf wordt gemaakt en zal door velen niet in hetzelfde rijtje worden gezet als een nieuwe Mario– of Zelda-game. Maar toch weet het spel in alles te overtuigen en zuigt het je vanaf het eerste moment in de magische wereld die Hyrule heet!

Hyrule Warriors: Age of Calamity is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch.