Doorgaan naar artikel
Sackboy: A Big Adventure
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Sackboy: A Big Adventure is een van de betere platformers van het jaar. Unieke gameplay, grafische pracht en toffe en leuke puzzels maken dit een must-have voor iedere liefhebber van platformers.

Vandaag is het zover, de PlayStation 5 is ook in Nederland en de landen om ons heen verkrijgbaar. En de console komt natuurlijk niet zonder een ijzersterke launch line-up. Eerder al lieten we weten dat Spider-Man: Miles Morales vijf sterren waard is en Rutger is vol aan de slag met Demon’s Souls. Maar er is ook Sackboy: A Big Adventure. Is deze game ook onderdeel van de ijzersterke launch line-up, of is dit het buitenbeetje van de lancering?

In dit spel ga je op avontuur met Sackboy. Zijn wereld wordt bedreigd door Vortex, die graag alle Sackers voor eigen gewin in wilt zetten, maar gelukkig weet Sackboy te ontsnappen. Het is aan hem om de verschillende werelden van het Sackboy-universum te doorkruisen, om uiteindelijk Vortex te verslaan en je vrienden en familie te redden. Dit doe je door verschillende losse levels te voltooien, die je vanuit een soort van hub-wereld kunt benaderen. Een klassieke manier van platformen, die er met dank aan de 3d-vormgeving toch heel modern uitziet.

De titel LittleBigPlanet zal bij veel PlayStation-liefhebbers niet onbekend zijn. Middels het Play, Create, Share-principe kon je je eigen avontuur maken in de wereld van Sackboy. Ontwikkelaar Sumo Digital heeft het Create en Share gedeelte los gelaten en zich vooral gefocust op Play. Alhoewel je wel nog altijd enorme aanpassingsmogelijkheden hebt voor Sackboy zelf. Het draait echter natuurlijk vooral om het play-gedeelte.

Vanaf het begin heb je een basisbesturing waar je de meeste levels mee kunt voltooien. Springen, rennen, rollen, grijpen en slaan zijn de belangrijkste elementen. Maar door de vormgeving en de vijanden die regelmatig wisselen voelt ieder level uniek en bijzonder aan. Er zijn ook verschillende levels waar Sackboy hulpmiddelen krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een uitrekbare grijparm, een pak waarmee hij kan vliegen en schieten. Dit had wat ons betreft nog wel iets vaker gemogen, want het maakt de toch al zeer leuke levels nog beter.

In de werelden heb je een aantal doelen. Natuurlijk wil je het einde halen zodat je in het volgende level komt. Maar je moet bijvoorbeeld ook op zoek naar blauwe orbs. Deze heb je nodig om uiteindelijk de eindbaas van een wereld vrij te spelen en door te kunnen naar de volgende wereld. Deze liggen, gelukkig, vaak alles behalve in het zicht. Door puzzels op te lossen of simpelweg op zoek te gaan kun je ze vinden. Ook wanneer je het verhaal uitspeelt zijn er vermoedelijk nog genoeg blauwe orbs, waardoor je dus nog lang niet klaar bent. Als laatste zitten de levels vol met verschillende verzamelobjecten, die je niet direct nodig hebt voor het verhaal. Toch moet je voor het volledig uitspelen van Sackboy: A Big Adventure hiervoor terugkomen.

De game is ook in zijn geheel met maximaal drie vrienden (vier spelers) te spelen. Dit kan op dit moment helaas alleen nog lokaal, maar begin volgend jaar kan dit zelfs online. De eigenlijk reeds geniale game, wordt hierdoor gewoon nog beter. Er zijn zelfs levels die alleen met twee spelers gespeeld kunnen worden. Alhoewel we dit snappen, dat maakt de levels uniek, betekent dit ook wanneer je dit binnen je familie wilt doen je een tweede controller nodig hebt. En je kunt het spel alleen volledig uitspelen als je ook de twee-speler-levels hebt gedaan.

Grafisch is Sackboy: A Big Adventure een plaatje. De game maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden die de nieuwe generatie ons biedt. Natuurlijk is de resolutie hoog. Haarscherp wel te verstaan. Letterlijk overigens, want de losse draadjes van Sackboy zie je goed zitten. Het spel loopt verder zeer soepel, iets wat je natuurlijk mag verwachten bij een console als de PlayStation 5, maar toch fijn is om te zien.

De game voelt qua gameplay van het begin tot het einde aan als een pareltje. Maar misschien wel de grootste kracht zit hem in de muziek. Niet alleen kent Sackboy: A Big Adventure een ijzersterke soundtrack, er zijn ook nog eens levels die echte muziek gebruiken. Op verzoek van Sony PlayStation gaan we hier niet te veel op in en willen we je dit vooral zelf laten beleven. Geloof ons, dit is misschien wel echt het allerleukste aan het spel, omdat je letterlijk de levels doorswingt.

Als laatste willen we nog even kort ingaan op de functies van de Dual Sense-controller. Gelukkig heeft Sumo Digital ervoor gezorgd dat Sackboy: A Big Adventure hier heel goed gebruik van maakt. Vooral de haptische feedback geeft echt realistische trillingen die je bijna constant dieper in het spel zuigen. Ditzelfde geldt ook voor 3D-audio. Er is niets zo frustrerend als wanneer je in een gat valt en je vanuit je controller een ijzingwekkende schreeuw hoort, die steeds zachter wordt, naarmate Sackboy dieper valt.

Sackboy: A Big Adventure is één van de betere platformers van dit jaar. Constant wisselende levels in combinatie met unieke gameplay en uitdagende puzzels maken dit de platformer die iedere platformliefhebber wilt spelen.