Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge is wat aan de korte kant, maar smaakt zeker naar meer. Komend jaar wordt het verhaal uitgebreid dus zouden we eventueel aanraden te wachten op de update, maar mocht je niet kunnen wachten is dit alsnog een leuke en vermakelijke game, al voelt het wel als een grote demo aan.

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge is wederom een VR-game uit de studio van ILMxLAB, waar we ook Vader Immortal van kennen. Dit keer gaan we een nieuw avontuur tegemoet als medewerker op een vrachtstation voor ruimteschepen terwijl er van alles misgaat. Lees hier onze review over deze Star Wars-vr-game.

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge

Op dit ruimtestation moeten wij vrachten inspecteren tot blijkt dat er illegale handelswaar aan boord van een van de aangesloten schepen is. Er verschijnen premiejagers die deze kostbare lading maar al te graag willen hebben en zorgen er dan ook voor dat jij in een benarde positie komt. In een ontsnappingspoging waarbij veel geschoten wordt, weten we te ontkomen en landen we op de dichtstbijzijnde planeet Batuu. Daar gaan we onderzoeken wat er precies gesmokkeld werd en hoe we kunnen voorkomen dat deze kostbare lading in de verkeerde handen valt. We lopen level na level door terwijl we meer te weten komen over het voorwerp.

Je loopt in een semi-open wereld waarbij je kunt reizen tussen meerdere gebieden om de missies te doen die je krijgt. Dit helpt enorm met het verkleinen van de tijd om tussen twee gebieden te reizen, al zal je buiten de missies om niet vaker naar hetzelfde gebied gaan. Tijdens je tocht ontmoet je de Death Gang, die het op jou gemunt hebben. Deze moet je uitschakelen met allerlei wapens of handige zelfstandige drones die je vind. De drones kun je ook repareren, al ontploffen deze zo willekeurig dat je waarschijnlijk daar zelden de kans voor krijgt.

In een paar uur hebben we de ervaring uitgespeeld. De studio heeft al aangekondigd dat er volgend jaar een nieuw verhaal komt in dit spel, waardoor deze game momenteel aanvoelt als een grote demo. Net lang genoeg om leuk te zijn, te kort om echt een indruk achter te laten. Het smaakt naar meer, maar momenteel is dat er niet.

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge

Wat ook jammer is aan de game, is dat je een hoop wapens tegenkomt waarvan je de meeste kunt herladen. Echter is dit vrijwel niet nodig doordat vijanden zoveel wapens laten vallen dat het sneller is om een nieuw wapen op te pakken en door te knallen. Ook heeft het geen zin om wapens in jouw holster te stoppen, gezien je met regelmaat andere wapens ziet, waardoor het schiet-element eerder arcade aanvoelt dan hetgeen de ontwikkelaars mogelijk voor ogen hadden.

Ook is het gebruik van je multi-tool soms wat onpraktisch. Hiermee moet je schroeven losmaken, apparaten van stroom voorzien of door metaal lassen. Doordat je deze opties bepaalt met de stick, kan het voorkomen dat je, afhankelijk van de hand waarmee je dit apparaat bedient, ineens niet meer kunt lopen. Dan moet je dus de tool eerst weer wegleggen, dichterbij komen en het opnieuw proberen. Het zijn maar kleine onhandigheden, maar zeker merkbaar tijdens het spelen.

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge is een toffe ervaring, zij het wel wat aan de korte kant met enige onhandigheden. Toch smaakt het naar meer, aangezien de game een hoop goed doet. Doordat het een enigszins open wereld is waar we in spelen, lijkt dit de eerste stap te zijn naar een groteske Star Wars-game in virtual reality. Ook is het verhaal best interessant en is de gameplay vaak leuk om te doen. Toch hopen we dat de update met het nieuwe verhaal niet te lang op zich laat wachten, anders voelt deze game toch wat onvolledig.

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge is gespeeld op de Oculus Quest 2, het spel is momenteel alleen verkrijgbaar voor de Quest-headsets.