Stay Cool

Stay Cool is uitermate leuk om met groepjes mensen te doen. Het komt misschien voor dat je direct de eerste vraag niet weet, maar met een simpele huisregel kun je dit aanpassen. Verder is het een leuk, spannend en hilarisch partyspel waarbij de meest simpele vragen nog lastig lijken.

Partyspellen blijven erg leuk om te doen, zeker met een groep vrienden. Triviaspellen zijn ook altijd erg populair vanwege de vele feitjes. Stay Cool lijkt dit te combineren door allerlei informatie van je te vragen terwijl je op de tijd moet letten. Of het ons lukte om ons hoofd koel te houden, lees je in deze review.

Stay Cool Foto: Joost Klein Middelink

Het concept van Stay Cool werkt als volgt: de actieve speler krijgt van de ene speler allerlei trivia- en persoonlijke vragen zoals ‘Welke hobby’s heb je?’, ‘Wat is de hoofdstad van Spanje?’ en meer. Een andere speler stelt ook vragen, maar deze moet je beantwoorden met de letters die op de dobbelstenen staan. Denk bijvoorbeeld aan ‘Maak de volgende zin af; zo vader, zo _____.’ of ‘De kerstman woont op de _____pool’. Zodoende wordt de speler dus belaagt met allerlei vragen die op verschillende manieren beantwoord moeten worden. Om het nog spannender te maken moet de speler ook een zandloper in de gaten houden en deze omdraaien als het zand bijna op is. Zo moet je als speler dus meerdere ballen hooghouden en niet gek worden van de chaos. Dit doe je drie rondes, waarna de speler met de meeste punten wint.

De drie rondes verschillen iets qua opzet. Bij de eerste ronde loopt de tijd gewoon door, bij de tweede en derde ronde is de actieve speler zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van de tijd, waardoor de druk nog hoger wordt. Bij onze potjes kwam het voor dat zelfs de slimste spelers spontaan vergaten welke kleur hun ogen heeft omdat het vragenvuur ze in de war bracht. De vragen hebben veel variatie en door de chaos in je hoofd vanwege het vragenvuur zal je deze niet snel onthouden, waardoor je het spel veel vaker kunt doen.

Stay Cool Foto: Joost Klein Middelink

Het kwam ook voor dat de eerste vraag al zodanig vraagtekens opriep, dat de actieve speler direct vastliep. Passen is wel mogelijk, maar dan wordt direct de zandloper omgedraaid, wat effectief betekent dat je 30 seconden inlevert. Het spel geeft aan dat een goed antwoord wat niet op het kaartje staat ook aangenomen moet worden, maar dat riep de nodige discussie op. Denk bijvoorbeeld of ‘lens’ wordt goedgekeurd bij een vergrootglas in plaats van ‘loep’. Bij meer dan vier spelers zal je ook misschien wat moeten wachten voordat je aan de beurt bent, aangezien elke speler minimaal twee minuten bezig is en de spelers direct voor en na deze speler een taak krijgen. Nu is dit niet heel erg omdat je dan even kunt bijkomen terwijl je jouw tegenstanders ziet zweten. En dat is ook een vorm van vermaak. Er zijn dus enige puntjes van kritiek, maar dit is slechts minimaal en zal de normale speelsessies niet beïnvloeden.

Stay Cool is een leuk partyspel waarbij zelfs de slimste spelers soms vastlopen, wat zorgt voor de nodige druk en hilariteit. Met grotere groepen zal je misschien even moeten wachten voordat je aan de beurt bent, al is het wel leuk om andere spelers te zien klungelen. Al met al is het zeker een leuk spel om regelmatig met groepjes mensen te doen, aangezien het zowel spanning als hilariteit oplevert.