20 Second Showdown

20 Second Showdown is best leuk voor even, maar het is enorm matig gebalanceerd. Doordat je zelf moet uitvogelen of je wel netjes twintig seconden hebt verdeeld en de opdrachten niet gelijkwaardig zijn in moeilijkheid, voelt het gekke element van het spel als het leukste. Zodoende valt dit spel tussen wal en schip. In de kern zeker leuk, maar qua uitwerking laat het redelijk wat te wensen over.

Partyspellen blijven enorm vermakelijk, al is het wat lastiger te spelen in grote groepen met de huidige staat van de wereld. Wij mochten alvast 20 Second Showdown uittesten om uit te kijken naar de pret die we weer kunnen beleven met meer mensen. In dit bordspel moet je in teams allerlei opdrachten uitvoeren en proberen om het andere team al hun secondes op te laten maken. Lukt dit je twee van de drie keer, dan wint jouw team. Lees hier onze review van dit gekke partyspel.

20 Second Showdown Foto: Joost Klein Middelink

Qua opbouw heb je minimaal vijf spelers nodig die verdeeld zijn over een scheidsrechter en twee teams van twee. In de doos zitten twee pakketjes van tweehonderd dubbelzijdige kaartjes voor in het totaal vierhonderd opdrachten. De kaartjes lijken onafgewerkt, waardoor de hoekjes snel blijven steken achter de doos en mogelijk beschadigen bij het in of uit de doos halen. Naast de kaarten zit er in de doos ook een grote, speciale zandloper. Deze maakt geluid door de vallende balletjes die op een holte terecht komen. Zodoende zal dit extra spanning bieden bij 20 Second Showdown en kunnen spelers horen of er tijd over is of niet.

De scheidsrechter zal drie rondes lang allerlei opdrachten oplezen terwijl teams deze om en om moeten vervullen. Denk aan opdrachten als “Pak je schoen op en doe alsof je een pizza bestelt”, “Ren een rondje om de tafel” of “Balanceer iets op je hoofd”. Zodra de scheidsrechter vind dat de opdracht voldoende is, draait deze de grote zandloper om en mag het andere team een opdracht proberen. Dit gaat net zo lang door totdat een team geen zand meer over heeft en het andere team de ronde wint. De groepen strijden met elkaar in een ‘best-of-three-formaat’ tot de uiteindelijke winnaars bekend zijn.

Als teams elkaar goed bij kunnen houden en zo potjes langer duren, zorgt dit voor steeds meer spanning en de nodige hilariteit. Zowel zelf de idiote acties uitvoeren als anderen het zien doen is leuk en je hebt vaak ook nog interactie met je andere teamgenoten. Soms heb je wel allerlei opdrachten waarbij je iets nodig hebt wat je mogelijk niet in de kamer hebt. Zorg er ook voor dat je de ruimte om de tafel vrij houdt voor rond rennende mensen: bij ons werd er wel eens een glas drinken omver gestoten.

20 Second Showdown bevat genoeg kaartjes om niet snel te vervelen. De chaos en hilariteit zorgen voor genoeg gekkigheid om veel plezier te hebben. Toch is het spel niet voor iedereen weggelegd en dat komt hoofdzakelijk doordat het niet echt goed gebalanceerd is. De ene opdracht kost je hooguit enkele seconden, terwijl de andere minstens tien seconden duurt, waardoor de opdracht soms bepaalt of een team wint of niet. Daarbij is het lastig de timer exact op twintig seconden te zetten aangezien je een beetje moet gokken, waardoor de verdeling mogelijk meer seconden oplevert aan een ander team. In een spel waarbij tijd bepaalt of je verloren hebt of niet, voelt dit soms oneerlijk aan.

Als je gek bent op op dit soort idiote partyspellen is 20 Second Showdown wel echt een aanrader, mits het je niet echt uitmaakt dat het team mogelijk een seconde meer of minder had en de opdrachten makkelijker of moeilijker waren voor een van de twee teams. Voor spelers die daar wel waarde aan hechten, zal dit spel meer frustratie opleveren dan plezier. Onze score bungelt dan ook tussen twee cijfers in. Het spel zou vier sterren krijgen voor de gekke party-factor, maar verdient slechts twee sterren vanwege de regels en matige uitwerking.