Judgment PlayStation 5-versie

Judgment blijft een geweldige game en de next-gen-versie is gewoon de beste manier om het te spelen. Toch is er weinig reden om deze versie te kopen als je het origineel al in je bezit hebt.

Het is inmiddels geen geheim meer dat wij groot fan zijn van de Yakuza-reeks en ook van de spin-off Judgment hebben wij in 2019 (release in het Westen) enorm genoten. Het tijdperk van de PlayStation 5 en Xbox Series X|S is aangebroken en dat betekent dat veel games een upgrade krijgen voor die consoles. Deze maand verscheen onder andere de Judgment PlayStation 5-versie, maar het is ook de eerste keer dat de spin-off op een Xbox-console is te spelen. Voor ons een mooi moment om weer even terug te gaan naar de wereld van Takayuki Yagami.

Zoals eerder gezegd, hebben wij deze game in 2019 ook gerecenseerd, dus wij zullen het in deze review vooral over de verschillen hebben. Wil je een review die wat dieper ingaat op de game zelf, dan kun je onze oorspronkelijke review hier vinden.

Het is duidelijk dat Ryu ga Gotoku Studio veel aandacht heeft gestopt in het verbeteren van het grafische gedeelte van de game. Het oorspronkelijke spel zag er een beetje overbelicht uit, maar dat is in deze versie helemaal verholpen. Het ziet er allemaal prachtig uit en je kunt het prima vergelijken met de graphics van Yakuza: Like a Dragon. De game heeft maar één grafische modus en die geeft je 60fps. De originele game had 30fps en het verschil is goed te zien. Het rennen door de straten van Kamurocho en de gevechten zien er een stuk soepeler uit. Het zorgt er uiteindelijk voor dat dit de beste manier is om Judgment te spelen. De enorme korte laadtijden helpen hier natuurlijk ook aan mee.

Helaas houdt het daar ook wel zo’n beetje op met de verschillen ten opzichte van het origineel. Het verhaal en de gameplay zijn gewoon nog precies hetzelfde. Dat is natuurlijk niet erg, want dat was allemaal dik in orde. Het zorgt er alleen wel voor dat er weinig reden is om het spel te kopen voor je next-gen-console als je de originele game al in je bezit hebt. Ook de mogelijkheden van de PlayStation 5-controller worden niet echt benut. Het zou juist een mooie toevoeging zijn om de DualSense te gebruiken in bijvoorbeeld gevechten of gewoon al tijden het lopen.

Het verschil met de originele game is niet groot genoeg om de game opnieuw te kopen als je het origineel al hebt gespeeld. De next-gen-versie is wel de beste manier om Judgment te spelen, mocht je dat nog niet hebben gedaan. Het is tof dat je de game nu ook op een Xbox-console kunt spelen, maar het was klantvriendelijker geweest als Sega PlayStation 4-gebruikers een gratis upgrade had gegeven. Als je een Yakuza-fan bent en je hebt deze game nog niet gespeeld, dan moet je niet twijfelen en dit spel gewoon kopen.