Doorgaan naar artikel
Judgment
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Judgment is wederom een schot in de roos. Het heeft veel weg van de Yakuza-games, maar weet er gelukkig een eigen draai aan te geven.

We kennen Sega natuurlijk allemaal van de Master System, Mega Drive en Dreamcast. Helaas hebben ze de slag verloren als het gaat om consoles, maar gelukkig voor ons hebben ze zich gericht op het ontwikkelen en uitgeven van games. De meest populaire franchise van het Japanse bedrijf is misschien wel Yakuza, een gamereeks die draait om de georganiseerde misdaad in Japan. Ryu ga Gotoku Studio, verantwoordelijk voor onder andere Yakuza 0, Yakuza Kiwami en Yakuza Kiwami 2, komt nu met een nieuwe game genaamd Judgment. Wij zochten voor je uit of ook deze titel weer een absolute aanrader is.

In Judgment draait het nu eens een keer niet om Kiryu Kazuma, maar maken we kennis met een nieuwe protagonist: Takayuki Yagami. Yagami begon zijn carrière ooit als advocaat, maar na het fout inschatten van een client, besloot hij privédetective te worden. Het verhaal begint met een reeks moorden op een aantal Yakuza-leden. Kyohei Hamura, kopstuk binnen de Matsugane-familie, wordt verdacht van de moorden en schakelt het oude advocatenkantoor van Yagami in. Hoewel hij niet de verdediging voert, is hij wel betrokken bij de voorbereiding van de zaak. Hamura wordt vrijgesproken, maar Yagami vertrouwt het niet. Hij laat het er dan ook niet bij zitten en gaat zelf op onderzoek uit.

Judgment, Judgment-launchtrailer

Gelijk bij het starten van de game is het duidelijk dat we te maken hebben met een product dat afkomstig is van Ryu ga Gotoku Studio. Niet gek natuurlijk, want Judgment is gemaakt met behulp van de Dragon Engine, die eerder werd gebruikt voor Yakuza 6: The Song of Life en Yakuza Kiwami 2. Wanneer je Kamurocho bezoekt, voelt alles heerlijk vertrouwd aan en zou je bijna denken dat je wederom een Yakuza-spel aan het spelen bent. En voor een heel groot deel klopt het ook wel, maar er zitten wel degelijk verschillen tussen de twee. In Judgment draait het vooral om het onderzoeken en gebruiken van bewijsmateriaal voor de zaken die je op je neemt. Zo zijn er verschillende moment waarop je overschakelt naar een soort van zoekmodus, waarin je je ogen goed moet gebruiken om kleine details boven water te halen. Ook zul je met enige regelmaat je drone tevoorschijn moeten halen om plekken te onderzoeken waar je te voet niet bij kunt komen. Het zorgt ervoor dat er wat meer variatie in zit dan bij Yakuza, waar je meestal alleen maar van locatie naar locatie loopt. Dit kunnen we eigenlijk alleen maar zien als iets heel positiefs, omdat je automatisch ook wat meer uitdaging krijgt.

Naast het onderzoeken, zul je ook mensen moeten achtervolgen. Dit betekent dat je op gepaste afstand achter mensen aanloopt en dekking probeert te zoeken wanneer ze iets in de gaten krijgen. Over het algemeen is het niet heel erg lastig. Het kan weleens voorkomen dat degene die je achtervolgt zich ineens beweegt in de richting waar jij verscholen zit. Dat kan het af en toe lastig maken, maar gelukkig kun je net zo lang proberen tot het lukt. Ook zul je soms achter mensen aan moeten rennen en moet je vooral proberen om zo weinig mogelijk tegen mensen of voorwerpen aan te lopen. Dit doe je door zelf te sturen of in sommige gevallen door quicktime-events. Ook dit is nooit echt heel moeilijk, maar zorgt wederom voor de nodige afwisseling.

Yakuza draait natuurlijk voor een heel groot deel om het spannende verhaal en dat is ook weer het geval bij Judgment. Hoewel Yagami nooit lid is geweest van de georganiseerde misdaad, is zijn leven onlosmakelijk verbonden met de Yakuza. Zijn zakenpartner Masaharu Kaito is bijvoorbeeld net zoals Kiryu Kazuma een ex-lid. Ook hebben de zaken die samen het hoofdverhaal vormen meestal de Yakuza als onderwerp. Het zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat je enorm snel in het verhaal zit. Wel heeft het spel een aantal uur nodig om echt lekker op gang te komen, maar als het eenmaal zover is, laat het je ook niet meer los.

Judgment

Ook minigames maken weer deel uit van de gameplay. Zo kun je rustig Puyo Puyo, Virtua Fighter 5 Final Showdown en andere klassiekers spelen in de arcadehallen van Sega. Daarnaast kun je ook nog plaatsnemen achter de flipperkast in je kantoor, drone-races houden in de straten van Kamurocho en kun je deelnemen aan een ietwat vreemd dobbelspel in VR. Er is dus genoeg te doen wanneer je even geen zin hebt om het hoofdverhaal te volgen. Ook zijn er genoeg optionele zaken te vinden die je op je kunt nemen om zo het nodige geld te verdienen.

Als laatste is vechten altijd een belangrijk onderdeel in de spellen van Ryu ga Gotoku Studio. Yagami mag er dan misschien wel niet zo sterk en stoer uitzien als Kiryu, zijn vechtkunst is minstens zo indrukwekkend. Het werkt eigenlijk hetzelfde als in Yakuza Kiwami 2, maar helaas kun je geen wapens oppakken en wegstoppen om ze vervolgens in een ander gevecht te gebruiken. Voor de rest hebben wij weinig verschillen kunnen ontdekken. Het voelt dus als altijd weer heerlijk aan en vooral de special moves, die je kunt activeren met een simpele druk op de knop, zien er weer heerlijk over-the-top uit.

Judgment heeft enorm veel weg van een Yakuza-game, maar kent toch wel een aantal verschillen. Het zijn juist de verschillen die het spel enorm aantrekkelijk maken, omdat het de nodige variatie met zich meebrengt. Fans van de Yakuza-franchise zullen zich weer uitstekend vermaken en het is ook een mooie kans voor nieuwkomers om kennis te maken met dit soort spellen. Wij kunnen eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom je deze game niet aan zou moeten schaffen.