Samurai Warriors 5

Samurai Warriors 5 voelt als de meest geperfectioneerde hack-en-slash-game tot nu toe. Het vechten is heel simpel, maar voelt zo goed dat het niet snel verveeld.

Dynasty Warriors bestaat alweer sinds de jaren 90 en een van de spin-offs van deze reeks is Samurai Warriors. Deze serie, die zich afspeelt in Japan in plaats van China, is toch altijd een stuk kleiner gebleven dan het grote broertje en daarom fungeert Samurai Warriors 5 als een reboot. Het verhaal begint weer vanaf het begin en er is voor een nieuwe grafische stijl gekozen. Hoe dat zijn vruchten afwerpt, lees je in onze review.

In Samurai Warriors 5 volgen we het verhaal van Oda Nobunaga, de Japanse krijger die op pad ging om een groot deel van Japan te verenigen en zo een lange reeks aan oorlogen te stoppen. Maar dit is Samurai Warriors, dus voor het zo ver is moet je vooral héél veel gaan vechten voor die vrede.

Voor wie niet bekend is met de Warriors-games (ook wel Musou-games genoemd): het is de definitie van hack-and-slash. Je speelt als een vechtersbaas uit de geschiedenis en gaat met honderden, zo niet duizenden, soldaten afrekenen. Dit gebeurt allemaal niet op een realistische of uiterst bloederige manier, maar het is heel arcade en kleurrijk weergegeven.

We staan vooral versteld over hoeveel innovatie een nieuwe game in deze franchise nog met zich mee kan brengen na zo lang bestaan te hebben. Het is al helemaal indrukwekkend als je je beseft hoe simpel het concept is. We kunnen rustig zeggen dat dit de meest geperfectioneerde uitvoering van het Musou-concept is, maar waar komt dat eigenlijk door?

Allereerst zijn de levels vrij dynamisch. Vroeger, als we het bijvoorbeeld over Dynasty Warriors 3 uit 2001 hebben, waren levels nogal eendimensionaal. Vanaf het begin zag je al waar de eindbaas op je te wachten stond en was het simpelweg een kwestie van je je er een weg naartoe vechten. Af en toe was er een onverwachte hinderlaag, maar dat kwam niet zo vaak voor. Voor die tijd was het allemaal prima, maar vandaag de dag verwachten we toch iets meer en dat levert Samurai Warriors 5 ook. Je bent continu forten aan het innemen, hinderlagen aan het overleven of plotseling geallieerde leiders te hulp aan het schieten zodat zij niet verslagen worden.

De levels helpen dus met het feit dat het spel zo strak aanvoelt, maar voor het allergrootste deel komt het toch door het gevechtssysteem. Je bent natuurlijk het overgrote deel van je tijd bezig met het neerslaan van honderden vijanden tegelijkertijd, dus dat moet in orde zitten. Sterker nog, je bent als je goed speelt 100% van de tijd bezig met vechten! Je kan in de meeste veldslagen namelijk als twee personages spelen. Ga jij zelf naar een vijandige commandant in het zuidwesten van een level? Met een druk op de knop pauzeert het spel even en krijg je de kaart te zien. Vervolgens kan je heel snel je andere personage naar de andere kant van het level sturen. Zo kan je eerst het ene gevecht afmaken, om vervolgens direct naar je andere vechtersbaas te switchen die al klaarstaat aan de andere kant. Hierdoor is het niet meer een afwisseling van vechten-lopen-vechten-lopen, maar eigenlijk alleen maar vechten.

Het vechten zelf voelt ook heel goed. Elke vechter voelt anders aan door hun speciale vaardigheden en ook elk wapen is weer speciaal op zijn eigen manier. Dit zorgt ervoor dat je niet snel uitgespeeld raakt: je bent altijd wel benieuwd hoe het is om als iemand anders te spelen.

Je hebt altijd al de combinaties gehad van snelle aanvallen en langzamere, sterkere aanvallen, waarmee je heel veel combo’s kan maken. In Samurai Warriors 5 krijg je ook nog eens vier Ultimate Abilities om mee te nemen naar elke missie. Deze kan je aan het begin, aan het einde, of middenin een combo stoppen en hiermee kan je eigenlijk continu door blijven gaan. Als je lekker bezig bent dan voelt het haast alsof een heel level één grote reeks aanvallen is die nooit ophoudt totdat de eindbaas verslagen is.

Het verhaal van het spel is niet al te belangrijk, maar kan wel net wat inhoud geven aan de verschillende missies die je voltooit. Het zijn ook nooit hele lange scènes, denk meer aan zo’n één tot drie minuutjes voor of na een level. Je leert wat over Nobunaga, de mensen om hem heen en waarom hij doet wat hij doet. Mocht dit je allemaal niet zoveel interesseren, dan mis je ook niets als je alles lekker overslaat. We kunnen het uitgebreid hebben over alle verschillende spelmodi, maar eigenlijk doen die er niet zo veel toe. Het enige waar ze belangrijk voor zijn, is dat het fijn is om meerdere manieren te hebben om al je vechtersbazen lekker door te blijven ontwikkelen.

Het nieuwe grafische stijltje is niets al te bijzonders, maar het feit dat het veel kleurrijker is dan voorheen, past veel meer bij het type spel. Sinds een aantal jaren lukt het de Warriors-games niet meer om ook maar enigszins realistische graphics neer te zetten vergeleken met andere titels in de industrie, dus is het een goede keuze geweest om op iets heel anders in te zetten.

Uiteindelijk draait Samurai Warriors 5 maar om één ding: vechten. En het vechten voelt geweldig. Hierdoor is het zonder twijfel de beste uitvoering van een Musou-game tot nu toe.

Samurai Warriors 5 is voor deze review gespeeld op pc. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Via backwards compatibility is de game ook te spelen op PlayStation 5 en Xbox Series X|S.