Omno

Omno wekt de interesse vanaf de eerste paar seconden al, maar diezelfde interesse verdween ook regelmatig. Toch zorgen het subtiel vertelde verhaal, de kleurrijke omgevingen en de simpele puzzels voor een kort doch vermakelijk avontuur.

Journey is niet alleen een van de oudste, maar ook een van de beste voorbeelden van een korte indiegame waarin niet gesproken wordt, maar waarbij je toch in een emotioneel verhaal getrokken wordt. Omno is een van de vele projecten die dit gevoel na probeert te bootsen.

Omno gaat over een oude wereld die leeg en verlaten is. Jij reist er doorheen als zogeheten “Staffbearer”. Terwijl je op zoek gaat naar “De Poort”, beïnvloed je het licht in de omgeving en de dieren om zo steeds verder te geraken. Dit doe je door hele simpele puzzeltjes op te lossen die in de wereld verstopt zijn. Het wordt nooit echt lastig en zal daarom nooit je snelheid of je brein echt testen. Dit is ook niet zo erg: Omno draait meer om het gevoel van zen.

De game lijkt erg op Journey in de zin dat je vanaf het begin al wel weet dat je een groter doel hebt waar je naartoe werkt, een plek om te bereiken, maar je niet echt weet waar of waarom. De enige hints bestaan uit teksten die je verspreid over de verschillende gebieden vindt. Deze zijn geschreven door jouw voorgangers en vertellen je een beetje over jouw reis. Echter lijkt het erop dat solo-ontwikkelaar Jonas Manke zo graag mysterieus wilde blijven, dat de meeste verhalen gewoon niet interessant genoeg zijn. Van de tientallen teksten die je kan vinden, zijn er misschien vijf echt van toegevoegde waarde voor het verhaal en voor de emoties die het losmaakt. De rest voelt vooral als herhaling.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de puzzelstukjes die je moet vinden om steeds een gebied uit te spelen. Deze puzzelstukjes zijn lichtbolletjes. Er zijn er steeds rond de zes verstopt, maar je hoeft er maar drie te vinden om verder te gaan. Er wordt wel heel mooi aangegeven dat je maar 50% van een level haalt als je na die eerste drie gewoon verdergaat, maar er is helemaal geen beloning voor het vinden van de overige, dus waarom zou je? Wij zijn daar dus ook mee gestopt na de eerste paar gebieden, wat zonde is. Het zorgt ervoor dat je maar simpelweg de makkelijkste drie gaat behalen, waardoor je misschien interessante stukjes van een level kan missen.

De game is erg kort en op zich is dat fijn: je kan het makkelijk op een druilerige zondagmiddag of een avondje even beginnen en uitspelen. In twee tot vier uur ben je wel klaar, afhankelijk van of je elk klein puzzelstukje wilt vinden. Zelfs in deze korte tijd wordt het einde te veel uitgesteld. Omno draait zoals eerder gezegd om een reis, het behalen van een doel waarvan je vanaf het begin al weet dat die er is, al weet je niet precies wat. Op een gegeven moment doet het spel je heel erg geloven dat je erg in de buurt bent, maar vervolgens zijn er zonder goede reden nog een paar levels tussen dat moment en het einde gestopt. Deze kleine leveltjes voegen niets nieuws toe en lijken er alleen te zijn om de spelduur wat uit te rekken. Dit was helemaal niet nodig geweest.

Omno ziet er fraai uit. Het heeft niet de fotorealistische graphics van een AAA-titel, maar dat hoeft ook helemaal niet voor een dergelijk spel. Door de enorm kleurrijke omgevingen, waan je je met name in de tweede helft van het spel in een soort paradijs, wat ook zeker de bedoeling zal zijn. Op muzikaal vlak past alles perfect bij de rest van de game, al voelen sommige stukken wel erg direct overgenomen van vergelijkbare games.

Het is jammer dat we je niet meer over Omno kunnen vertellen, want het is interessant genoeg. Het is simpelweg een spel om te ervaren en hoe meer wij je zouden vertellen, hoe meer er verpest zou worden. Op audiovisueel vlak is het spel erg sterk en, alhoewel de teksten soms wat aan de zwakke kant zijn, pakt het “verhaal” je genoeg om te willen weten hoe het allemaal afloopt. De game zal voor niemand een must-have zijn, maar voor fans van games als Journey is het een prima ervaring om een keertje voor een tientje op de kop te tikken, of gratis met Xbox Game Pass in huis te halen.

Omno is voor deze review gespeeld op pc. De game is ook beschikbaar op PlayStation 4, Nintendo Switch en pc. Op Xbox Series X|S en PlayStation 5 kan je de game via Backwards Compatibility spelen.