Doorgaan naar artikel
Park Beyond
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Alhoewel we nog lang niet alles van Park Beyond hebben gezien, lijkt het er voorlopig op dat Limbic Games een genre wat al tientallen jaren bestaat, toch weet te vernieuwen met dank aan zeer leuke en interessante attracties.

Gisteravond hebben Bandai Namco en Limbic Games het spel Park Beyond aangekondigd als nieuwe pretpark-managementgame voor 2022. Eerder deze week hebben wij al de kans gehad het spel uitgebreid te bekijken tijdens een presentatie en hebben we een goede indruk gekregen van de belangrijkste onderdelen van het spel. Maar weet dit spel wel uit te blinken in unieke gameplay, of is het weer een nieuwe game waarin je een pretpark beheert?

Wie aan een pretpark-managementgame denkt, denkt natuurlijk gelijk aan Rollercoaster Tycoon en Planet Coaster. Toch werd al direct duidelijk dat Park Beyond een ander spel is. Alhoewel het doel van het spel natuurlijk ook is om een pretpark te onderhouden, doe je dit nu niet door een zo realistisch mogelijk pretpark te bouwen en te managen. Je doet dit juist door gebruik te maken van Imposification, een combinatie van de Engelse woorden Impossible (onmogelijk) en Improvisation (improvisatie), die door de makers van het spel bedacht is.

Daarmee bedoelt Limbic Games dat je attracties maakt en soms zelfs zelf ontwerpt die je niet in een normaal pretpark tegenkomt. Alhoewel we tijdens de presentatie verschillende voorbeelden kregen te zien, is dit niet altijd even goed uit te leggen. In de onderstaande aankondigingstrailer zie je dan ook voorbeelden van bijvoorbeeld een draaimolen en een reuzenrad. Bij het reuzenrad bestaat het rad niet uit één wiel, maar uit meerdere wielen die als een soort van tandwielen werken. De wagentjes van het reuzenrad wisselen door van wiel naar wiel.

Een ander voorbeeld was een achtbaan die we te zien kregen. De achtbaan was natuurlijk voorzien van de gebruikelijk onderdelen zoals verhogingen en versnellingen. Maar bijzonder, volgens het Imposification-principe, waren het kanon en de schans. Het kanon schoot het wagentje over een stuk waar even geen baan was. Hetzelfde gebeurde ook met de schans, met het verschil dat het wagentje zelf de snelheid moest hebben. En dit waren allemaal slechts een paar voorbeelden van de vele mogelijkheden die het spel volgens de makers gaat krijgen.

Belangrijk is om te benadrukken dat het niet gaat om een spel met magie. Ondanks dat het idee van de attracties is dat het eigenlijk niet mogelijk is, moet het wel voldoen aan de wetten van de natuur zoals zwaartekracht. Theoretisch zouden de attracties dus kunnen bestaan, ondanks dat ze natuurlijk veel te gevaarlijk zouden zijn. Juist dit onderdeel maakt Park Beyond voor zover we tot nu toe gezien hebben bijzonder en aantrekkelijk. Je kunt, nog meer dan in andere pretpark-managementgames, echt je droompark maken.

Het laatste wat bijzonder was, was dat het wagentje van de achtbaan letterlijk in elk voertuig kan veranderen. Of het nu een boot, vliegtuig of auto is, je achtbaanwagentje kan deze vorm aannemen. We hebben daarnaast een korte uitleg gehad over het bouwen van achtbanen. Dit zag er weliswaar heel eenvoudig uit, maar we hebben het nog niet kunnen proberen, dus kunnen er helaas te weinig over zeggen.

We kregen verder te horen dat de speler verschillende missies moet doen die onderdeel zijn van een groter verhaal en dat het managen van het park ook heel belangrijk is. Je bent dus ook echt bezig met je bezoekers, winkels (die vermoedelijk ook aan het Imposification-principe gaan voldoen), financiën en natuurlijk je medewerkers. Het managen van het pretpark is dan ook echt groot onderdeel van je werk.

Park Beyond verschijnt ergens volgend jaar voor de PlayStation 5, de Xbox Series X en S en pc. De komende maanden zal er meer en meer duidelijk worden, maar vooralsnog zien we een vooral frisse game die echt iets anders wil doen dan de andere pretpark-managementgames.