Doorgaan naar artikel
Humankind
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Humankind heeft met de focus op het creëren van je eigen samenleving met haar eigen cultuur en waarden, een sterk alternatief voor Civilization neergezet.

Het 4X-genre is onder een specifieke groep pc-gamers erg geliefd. Mocht de naam je niets zeggen, dan ken je vast de bekendste game van het genre wel: Civilization. Amplitude Studios kwam eerder al met het op de fantasie gerichte Endless Legend, maar gaat nu veel dichter bij grote broer Civilization zitten met Humankind.

In Humankind gaat het erom dat je met een kleine stam begint en over verschillende tijdperken uit probeert te groeien tot het grootste, meest succesvolle rijk ooit. Een alternatieve wereldkaart is ingedeeld in vakjes waar je met troepen overheen kan lopen, of je steden uit kan breiden.

Humankind probeert zich veel meer te onderscheiden van bijvoorbeeld Civilization met het kiezen van verschillende culturen en het feit dat je echt vanaf de eerste stap aan jouw unieke samenleving werkt. Al heel snel kan je aangeven of je je wilt laten kenmerken door onderzoek, door geloof, door uitbreiding van je rijk of door oorlog te voeren. Hier kan je steeds op blijven bouwen met zogeheten ‘Civics’,  keuzes over hoe jouw samenleving zich gedraagt. Moet het leger bestaan uit professionele soldaten, of stel je een dienstplicht in? Behandel je nabijgelegen volkeren met respect, of probeer je ze zo snel mogelijk tot moes te slaan?

In veel gevallen voelt het tof, want je hebt echt het gevoel dat wat je op je scherm ziet een direct gevolg is van allerlei keuzes die je gaandeweg hebt gemaakt. Regelmatig voelt het ook alsof er zoveel keuzes zijn, dat ze op individueel niveau niet zoveel meer uit maken. Onze allereerste Civic hadden we bijvoorbeeld een paar minuten goed over nagedacht. Na eindeloos de verschillende voor- en nadelen overwogen te hebben, hadden we een keuze gemaakt die onze cultuur een bepaalde kant op zou sturen. Diezelfde beurt nog kwam er een Civic die onze vorige keuze helemaal teniet deed. Zo gebeurt het wel vaker dat zogenaamd heftige keuzes uiteindelijk helemaal niets uitmaken.

Dit is ook wel een van de weinige minpunten van Humankind en zelfs dan is het geen groot probleem: verreweg het grootste gedeelte van het spel voelt het vooral heel gaaf dat je echt aan je eigen cultuur aan het bouwen bent. Het zorgt er ook voor dat je als nieuwkomer een doel hebt om aan te werken. Bij iets als Civilization kan je je nogal snel verloren voelen, dat je niet echt een idee hebt waar je nou aan moet gaan werken of waar je je het beste op kan richten. Het feit dat je bijvoorbeeld al heel snel kan aangeven dat je je op religie wilt storten, geeft je meteen al een groter doel.

Tijdens elk tijdperk kan je ook werken aan “Era Stars”, dit zijn beloningen die je verdient binnen verschillende categorieën. “Ontdek zeven nieuwe technologieën”, “bouw vier wijken in je hoofdstad”, ga zo maar door. Hierdoor wordt iets opgelost dat wat ons betreft het grootste probleem is voor nieuwkomers binnen dit genre: je voelt je niet doelloos ronddwalen na de eerste paar beurten. Je hebt altijd een paar kleine, of grotere, doelen om naartoe te werken en dat houdt je gemotiveerd.

Het zorgt er ook voor dat je al snel uitgenodigd wordt om meerdere keren te blijven spelen en opnieuw te beginnen. Nieuwe keuzes kunnen gepaard gaan met hele nieuwe manieren van het spel spelen en daardoor word je geprikkeld om voor hele andere dingen te kiezen.

Voor de rest zullen we eerlijk zijn: het is vooral heel erg alsof je een variatie op Civilization VI aan het spelen bent. Is dat erg? Nee, helemaal niet zelfs. De volledige focus op het bouwen van je eigen samenleving met een eigen cultuur, zorgt ervoor dat het genoeg als een frisse wind voelt en niet als een goedkope kloon. Het kan op momenten allemaal wat overweldigend aanvoelen door het gigantische aantal keuzes dat je continu aan het maken bent en al helemaal als het vervolgens voelt alsof een keuze teniet wordt gedaan, kan dat nogal wat frustratie opwekken. Voor het overgrote deel van de tijd voelt het gelukkig vooral als een gouden vondst. Geef het als fan van het genre, of juist als geïnteresseerde leek, dus zeker eens een kans.

Humankind is exclusief verkrijgbaar voor pc.