WRC 10

Hoewel het aantal vernieuwingen minimaal is, is WRC 10 momenteel de beste rally-game.

KT Racing maakt al sinds 2015 de officiële game voor de FIA World Rally Championship. Het begon natuurlijk allemaal met WRC 5, waar Rutger destijds niet over te spreken was, maar de afgelopen twee games waren meer dan prima. Inmiddels is het tijd voor WRC 10 en wij zijn benieuwd of de Franse ontwikkelaar de stijgende lijn door weet te trekken.

Zoals bij elke racegame zijn er verschillende modi beschikbaar, waarvan de carrièremodus het meest uitgebreid is. Je kunt kiezen of je in wilt stappen in WRC Junior of WRC 3, om je vervolgens omhoog te werken. Het is jammer dat je niet kunt beginnen in de twee hoogste klassen, want je zult flink wat uren moeten investeren om een contract te krijgen voor de WRC, het hoogste niveau. Voor nieuwkomers is het prima om helemaal onderaan te beginnen, maar voor trouwe fans voelt het begin toch een beetje als een moetje.

De vernieuwingen in carrièremodus zijn minimaal. Je moet zoals altijd evenementen voor je agenda kiezen, die weer invloed hebben op je auto, team of vaardigheden. Dit jaar heb je iets meer opties en kun je bijvoorbeeld ook een historische race rijden. Daarnaast zul je ook leden voor je team moeten werven, je financiën in de gaten houden en je sponsoren tevreden houden. Het enige aspect dat echt anders is dan in het vorige deel, is dat je vooraf aan een rally je banden moet kiezen. Het is dus noodzakelijk dat je de juiste set kiest, omdat je die niet meer kunt wijzigen tijdens de rally. Het is een leuke aanpassing, die vooral goed tot zijn recht komt als je langere rally’s moet rijden waarin je banden meer slijten. Het zijn allemaal geen spectaculaire vernieuwingen, maar de carrièremodus was in het vorige deel al gewoon goed en dat is het nu nog steeds.

KT Racing heeft al sinds WRC 8 historische content in hun games zitten, maar dit jaar gaan ze nog een stapje verder. Het zit een beetje verborgen in het menu, maar je kunt dus verschillende historische races rijden met bijbehorende auto’s. Dit is allemaal vanwege het feit dat de rallysport binnenkort vijftig jaar bestaat. Elke race heeft ook een kleine omschrijving over waarom het bijzonder is en met wie je gaat rijden. Zo hebben wij bijvoorbeeld een race gereden met de beroemde Carlos Sainz, de vader van F1-coureur Carlos Sainz Jr., en natuurlijk met Colin McRae in zijn Subaru Impreza WRC. Het is vooral leuk voor de echte rally-fans en iedereen die geïnteresseerd is in oudere auto’s.

De enige echte vernieuwing in WRC 10 is de livery editor, waarmee je je eigen auto helemaal kunt aankleden zoals jij dat wilt. Je kun kiezen uit verschillende kleuren in diverse uitvoeringen (mat, glans etc.). Daarnaast kun je ook stickers op je auto plakken en je eigen stickers ontwerpen. Het werkt allemaal vrij gemakkelijk, maar je zult wel flink je best moeten doen om er echt iets moois van te maken. Het is niet iets dat we niet eerder in andere games hebben gezien, maar het is een mooie toevoeging die de game nog completer maakt dan het vorige deel.

WRC 9 zag er grafisch al prima uit, maar die nieuwe deel doet er nog een schepje bovenop. Het ziet er allemaal prachtig uit en het lijkt alsof er veel meer detail is dan we gewend zijn. De nieuwe rally’s, Estland en Kroatië, zijn vooral een lust voor het oog, zelfs in de 120fps-modus. Er is ook een mogelijkheid om een modus te activeren die de graphics voorop stelt, maar dan val je weer terug naar 30fps en dat is haast onspeelbaar bij een snelle racegame.

Ook hebben de mensen bij KT Racing meer aandacht besteed aan de audio. Zo klinken de auto’s nog beter en is er ook rekening gehouden met de omgeving waarin je rijdt en hoe de camera op de auto is gericht. Ook lijken er geen audio-problemen te zijn deze keer, iets waar we in WRC 9 soms wél last van hadden.

WRC 10 is eigenlijk een betere versie van het vorige deel en heeft niet enorm spectaculaire vernieuwingen. Zo is er wel een hoop historische content, een livery editor en klink de audio een stuk beter, maar het voelt allemaal niet als een compleet nieuwe game. Uiteindelijk is dat helemaal niet erg, want de vorige twee games waren al goed en dit is nog een stukje beter. Alhoewel het nog zeker geen perfect spel is,v is het wel de beste rally-game die je op dit moment kunt spelen.