Lost Judgment

Lost Judgment is wederom een prima game, maar brengt niet echt veel vernieuwingen met zich mee.

Als je vandaag de dag nog nooit van Yakuza hebt gehoord, dan heb je de laatste paar jaar waarschijnlijk onder een steen geleefd. De populaire game-reeks van Ryu Ga Gotoku Studio begon ooit op de PlayStation 2, maar de franchise werd pas echt populair met de komst van Yakuza 0 voor de PlayStation 4. Ook wij zijn groot fan van alles wat de Japanse studio voortbrengt en dus ook van de spin-off Judgment. Die game verscheen oorspronkelijk in 2018, maar kreeg dit jaar nog een mooie upgrade voor de huidige generatie consoles. Ook dit spel bleek een succes en er is nu dus een vervolg verschenen in de vorm van Lost Judgment. Wij gingen met de game aan de slag en hieronder kun je lezen hoe wij over dit tweede deel denken.

In Lost Judgment speel je wederom met de privé-detective Takayuki Yagami. Hij krijgt een onverwacht telefoontje van Sugiura en Tsukumo, die we nog kennen uit het vorige deel, want ze zijn samen een detectivebureau begonnen in Yokohama. Yagami en zijn partner Kaito gaan samen naar Yokohama, maar wanneer ze daar aankomen, beginnen de problemen direct. Ze komen in aanraking met een groepje leerlingen van Seiryo High School, die op dat moment een man aan het treiteren zijn. Het tweetal besluit de leerlingen een lesje te leren, maar het is niet de laatste keer dat ze in aanraking komen met deze groep. Seiryo High School blijkt namelijk nog meer geheimen te verbergen, iets waar Yagami als snel achterkomt.

Zoals in alle Ryu Ga Gotoku Studio-games speelt het verhaal een belangrijke rol en Lost Judgment is daarin geen uitzondering. Het verhaal komt wat langzaam op gang, maar weet je toch wel vast te houden tot het einde. Je komt op je pad enorm veel verschillende, interessante personages tegen die ervoor zorgen dat het nooit saai wordt. Zoals altijd zit de game ook weer vol met cutscenes en dialogen. De cutscenes kun je overslaan, maar dan mis je toch echt het gedeelte wat deze game goed maakt. De dialogen daarentegen zijn niet altijd even interessant en daar kun je dan ook wat sneller doorheen klikken. Tijdens de dialogen krijg je af en toe de mogelijkheid om dingen te vragen aan een personage door middel van te kiezen uit een aantal opties. Dit was ook al het geval in het eerste deel en daar lijkt weinig verandering in te zijn aangebracht. Mocht je de verkeerde vraag stellen, dan heeft dit verder weinig gevolgen en krijg je nogmaals de optie om de juiste vraag te stellen. Het voelt hierdoor wat nutteloos aan, want een fout heeft geen gevolgen.

Wat ook niet echt veranderd is, is het vechten. Waar de Yakuza-serie over is gegaan naar een turn-based-systeem, blijft Lost Judgment bij het oude vechtsysteem. Yagami heeft drie verschillende stijlen tot zijn beschikking: Tiger, Crane en Snake. Elke stijl is weer voor een specifieke situatie, zo kun je Tiger het beste gebruiken in 1-op-1-gevechten en Crane als je vecht tegen grote groepen. Het is iets dat we kennen uit eerdere games en wij hebben eigenlijk weinig vernieuwing kunnen ontdekken op dit gebied. Is dat erg? Nee, want wij prefereren dit vechtsysteem boven die van Yakuza: Like a Dragon en zijn dus al lang blij dat het niet turn-based is.

Aangezien Yagami een privé-detective is, zul je ook wat detective-werk moeten verrichten. In het vorige deel had je al de mogelijkheid om dingen te onderzoeken met behulp van een drone, deze keer heb je nog wat extra hulpmiddelen tot je beschikking. Zo zul je af en toe gebruik moeten maken van afluisterapparatuur en zitten er ook een aantal stukken in waarin je zult moeten sluipen. Helaas zijn alle stukken waarin Yagami een detective speelt, niet erg interessant. Je hebt altijd het gevoel dat je een beetje aan het handje wordt gehouden en het is enorm lineair. Je zou bij het sluipen toch verwachten dat je zelf je pad kunt kiezen, maar dit blijkt niet het geval. Wat overblijft zijn vooral stukken die je even door moet zien te komen.

Natuurlijk zitten er in dit deel ook weer de nodige minigames. Zo kun je zoals in alle andere games een Club Sega binnenlopen en je uitleven op verschillende arcadekasten. Zo kun je onder andere Space Harrier, Sonic the Fighters en Virtua Fighter 5 Final Showdown spelen. De meest leuke toevoeging is de Sega Master System die in het kantoor van Yagami staat. Hierop kun je klassiekers spelen als Alex Kidd in Miracle World, Fantasy Zone, Secret Command, Enduro Racer, Penguin Land, Quartet, Woody Pop en Maze Hunter 3D. Het zorgt ervoor dat je enorm veel mogelijkheden hebt om je te vermaken buiten het hoofdverhaal om en dat is iets waar Ryu Ga Gotoku Studio erg sterk in is.

Grafisch gezien is Lost Judgment te vergelijken met de upgrade van Judgment. Het ziet er allemaal prima uit, maar je merkt wel dat de Dragon-engine aan vernieuwing toe is. Er zijn overigens twee verschillende grafische modi, maar de modus waarbij je de voorkeur geeft aan resolutie, zorgt ervoor dat de game erg schokkerig is, dus het is eigenlijk geen echte optie. Overigens zie je grafisch niet eens echt veel verschil tussen die twee opties, wat de keuze nog veel makkelijker maakt.

Lost Judgment is een prima game waar fans zich enorm mee zullen vermaken, maar het brengt niet echt veel vernieuwingen. Het pakt eigenlijk alles wat goed was aan het vorige deel en weet het te fine-tunen, helaas alleen niet op het gebied van het detective-werk. Maar aangezien deze game draait om het verhaal, zullen maar weinig mensen zich daar aan storen. Ryu Ga Gotoku Studio zal in een volgend deel wel echt met veranderingen moeten komen, anders gaat het op een gegeven moment tegen ze werken.

Lost Judgment is voor deze review gespeeld op de Xbox Series X. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4 en Xbox One.