Hot Wheels Unleashed

Hot Wheels Unleashed is een prima arcaderacer geworden met een hoop opties. Wel doen een aantal aparte keuzes de ervaring deels teniet.

Iedereen heeft er in zijn jeugd wel eens mee gespeeld, of ze in ieder geval in de speelgoedwinkel zien staan: de Hot Wheels-autootjes. Ook wel bekend vanwege de enorm herkenbare oranjekleurige baanonderdelen, waarmee je zelf naar hartelust nieuwe circuits kan bouwen, inclusief spectaculaire loopings. Nadat de autootjes al hun digitale opwachting maakten als DLC bij Forza Horizon 3, is het nu tijd voor een volledig nieuwe eigen game in de vorm van Hot Wheels Unleashed. Met de race-veteranen van Milestone aan het roer, zou dit zomaar eens een erg toffe game kunnen worden.

Bij een game als deze draait het natuurlijk om twee dingen: de auto’s en het racen. Om met de eerste te beginnen, deze zijn in grote getale aanwezig en zoals het Hot Wheels betaamt is dit een mooie samenstelling van serieuze en over-the-top-wagens. Deze zul je wel allemaal zelf moeten verdienen en dat doe je door achter het stuur te kruipen.

Eenmaal op de baan blijkt Hot Wheels Unleashed er verrassend goed uit te zien. De graphics zijn kleurrijk en scherp en dat in combinatie met de toffe omgevingen en auto’s, maakt dat het racen in ieder geval oogt als een feestje. Het rijden zelf doet daar helaas wel een klein beetje afbreuk aan.

Het racen bestaat voornamelijk uit hard rijden, je nitro’s opbouwen en vervolgens de concurrentie inhalen. Het opbouwen van de nitro’s gaat extra snel wanneer je door de bochten slipt, een beetje vergelijkbaar met hoe Mario Kart het aanpakt. Hier voelt het glijden helaas net niet helemaal lekker als je het ons vraagt. Voor het gevoel lijk je al glijdend nog harder te gaan dan vol gas op de rechte stukken en hoewel het ongetwijfeld spectaculair bedoelt is, vonden wij het wat vreemd overkomen.

Een andere ergernis komt door de obstakels die op de banen zijn geplaatst. Te pas en te onpas zijn er breekbare hekjes op het parcours geplaatst die je vaart eruit halen. Omdat Hot Wheels Unleashed een best wel snel spel is, kom je hier regelmatig tegenaan wat eigenlijk alleen maar frustreert. Het racen zelf is van zichzelf al uitdagend genoeg vanaf de “normal” moeilijkheidsgraad en staat prima zijn mannetje zonder deze obstakels.

Nu klinken we hierboven wat negatief en dat is misschien licht onterecht. Er is namelijk echt wel genoeg plezier te halen uit deze Hot Wheels-game. Zoals gezegd voelt het racen uitdagend en is er genoeg ruimte om jezelf te verbeteren. Ook de banen zijn eigenlijk stuk voor stuk behoorlijk tof om op rond te racen, wat maakt dat het uiteindelijk, ondanks de minpuntjes, toch wel een prima racespel is.

Qua content is er ook genoeg te beleven. In de carrièremodus speel je race na race allerlei zaken vrij op een grote map. Dat kunnen extra auto’s zijn, maar ook zaken die op andere plekken in de game te gebruiken zijn, zoals in de livery editor of track builder. Wel is het af en toe lastig om uit te vogelen waar je gewonnen item nou precies te vinden is. Zo speelden we voor het eerst een auto vrij, maar moesten we om die te kunnen gebruiken eerst de modus verlaten om hem daarna op een totaal andere plek uit de surprise box te halen. Niet onoverkomelijk, maar wel apart.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de split-screen-modus en de normale andere single- en multiplayer-modi. Waar Hot Wheels Unleashed zich echter onderscheid zijn de eerder genoemde livery editor en track builder.

De livery editor stelt je in staat om de door jou verworven auto’s helemaal te stijlen naar jouw voorkeur. De manier waarop dit is gedaan doet sterk denken aan de Forza-reeks. Door middel van allerlei vormen en stickers kun je de gekste creaties maken en er zijn maar weinig limitaties wat dat betreft.

Ook de track builder is in concept erg tof. Door middel van het leggen van de bekende oranje banen kun je in een van de thema-omgevingen helemaal los met het maken van de meest bizarre banen. Helaas wordt je creativiteit daarbij wel gehinderd door de erg niet intuïtieve besturing van de builder. Je bent eigenlijk constant aan het zoeken hoe bepaalde zaken ook al weer werkten of onder welke knoppencombinatie ze verstopt zaten. Even vlotjes een toffe track in elkaar zitten is er daardoor helaas niet bij, maar voor de doorzetters biedt het wel echt de mogelijkheid om de houdbaarheid van Hot Wheels Unleashed flink te verlengen.

Hot Wheels Unleashed is uiteindelijk een toffe racer geworden met verrassend veel content. Wel voelt het spel bij vlagen wat ongepolijst aan.

Wij speelden Hot Wheels Unleashed op de Xbox Series. De game is daarnaast te spelen op de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.