In Sound Mind

In Sound Mind biedt een spannende ervaring met unieke spelconcepten in bijzondere levels. Het verhaal is ook interessant, al oogt de game redelijk gedateerd. Kijk je daar langsheen, is het nog best een toffe game om te beleven.

In In Sound Mind spelen we Desmond, een psycholoog die de vreemde zaken van zijn cliënten moet zien op te lossen. Echter blijken we zelf ook niet helemaal in orde te zijn en verschijnen er regelmatig vreemde figuren. Wij mochten op avontuur gaan om te kijken of we deze nachtmerrie kunnen overleven en in deze review kun je lezen wat we ervan vonden.

In Sound Mind

In het eerste uur bleek de game vooral de sfeer op te bouwen en enigszins helder te maken wat ons doel is. De cliënten van Desmond zijn op vreemde manieren gestorven en het is aan ons om uit te zoeken wat er precies gebeurd is. Het spel is verdeeld over een wereld waarin je rondloopt, onderzoekt en voorwerpen vindt. Daarna beland je middels een audiotape in een apart level dat gericht is op een cliënt. Het is aan ons om uit te zoeken hoe deze sterfgevallen met elkaar te maken hebben terwijl we de afschuwelijke wezens die ons belagen, proberen te ontwijken.

Elk van deze levels zijn in unieke gebieden waardoor het keer op keer interessant is om te beleven. Zo wandelen we door een griezelig eenzame supermarkt vol spiegels, een verlaten eiland dat niet verlaten blijkt en een kantoorgebouw dat onder water staat. Tussendoor ga je vaak genoeg twijfelen of Desmond zelf wel helemaal oké is.

De sfeer is erg spannend omdat je constant het gevoel hebt dat er wat mis is. Ook zijn de omgevingen zodanig uniek dat het niet snel verveeld. De spanning wordt goed opgebouwd en er zijn soms wat schrikeffecten, maar deze worden sporadisch en goed ingezet. Er zijn momenten waar je ze verwacht en ze niet komen, maar ook zeker andersom. Sommige onderdelen zijn interessant gedaan, zoals het gebruik van achteruitlopen en in reflecties kijken om dingen te zien die je anders niet ziet.

In Sound Mind

Helaas is het wel zichtbaar dat In Sound Mind niet helemaal soepel verloopt en geen AAA-titel is. De omgevingen, ondanks de uniekheid, ogen toch redelijk gedateerd en interacties voelen soms wat knuddig. Zo kwam het bij ons regelmatig voor dat we een deur openden en dat de deze dwars door ons heen openging of dat een vijand tegen de muur aan bleef lopen. De stemacteurs klinken prima, maar afhankelijk van het moment komen ze soms emotieloos over. Al met al voelde het eerder als een spel uit 2005 door deze ruw afgewerkte beleving.

Ook kwam het voor dat we voorbij een doel waren gelopen, waardoor we het onszelf moeilijker hadden gemaakt omdat we een voorwerp gemist hadden. Dat is alleen terug te draaien door terug te gaan naar een eerder opslagpunt, wat best onhandig is. Ook was het soms erg onduidelijk wat het doel nu precies was, waardoor ronddolen regelmatig voorkwam. Enkele blaadjes die willekeurig in de wereld liggen zouden dan meer duidelijkheid moeten geven, maar dat is soms verstopt.

In Sound Mind voelt als een verouderde game door de grafische kwaliteit en soms wat onhandige designkeuzes. Toch weet de game de sfeer goed neer te zetten en als je langs deze tekortkomingen kijkt, is het best een spannende horror-game met een uniek thema en bijzondere puzzels.