Ni No Kuni II Switch-versie

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom - Prince's Edition is een mooie manier om het spel ook onderweg te spelen. Voor de rest is er helemaal niets veranderd aan het spel.

Ruim drie jaar na de originele release, is het tijd voor de Ni No Kuni II Switch-versie, of zoals het volledig heet: Ni No Kuni II: Revenant Kingdom – Prince’s Edition. Deze uitgave brengt de game naar Nintendo’s handheld-console en komt met alle uitgebrachte DLC. Of dit magische avontuur ons ook weet te betoveren op de Nintendo Switch, lees je in deze review.

Ni No Kuni II vertelt het verhaal van Evan Pettiwhisker Tildrum, de jonge prins van Ding Dong Dell. De wereld waarin hij leeft is bijzonder kleurrijk en als je het af en toe een beetje een Studio Ghibli-gevoel vindt hebben, dan heb je helemaal gelijk. Het eerste deel, Wrath of the White Witch was een samenwerking met Studio Ghibli en bepaalde lead-rollen zijn ook in dit tweede deel opgepakt door oud Ghibli-mensen. De wereld is hierdoor wonderschoon en het is een waar genot om er tijd in door te brengen.

Stefan heeft drie jaar terug eigenlijk haarfijn uitgelegd wat Ni No Kuni II bijzonder maakt, dus lees vooral zijn review nog een keer. We gaan het hier vooral hebben over de Switch-versie en over wat er in de afgelopen drie jaar veranderd is.

De Switch-versie is, hoe jammer dat ook is, toch een beetje een downgrade van de eerder uitgebrachte versies voor de PlayStation 4 en pc. De kleuren zijn op de Switch net wat doffer en je hebt iets vaker last van FPS-drops. Ook voelt de camera tijdens de gevechten net wat minder toegespitst op de lossere sticks van de Switch. Maar begrijp ons niet verkeerd: het heeft echt niet al te veel impact op je ervaring. Als je zelf niet ongelooflijk kieskeurig bent, zal het verschil je nauwelijks opvallen.

Ni No Kuni II Switch-versie

Alhoewel Ni No Kuni II op heel veel vlakken een traditionele Japanse RPG is, is het dat op gebied van de gevechten niet per se. Gevechten zijn actievol, zoals we inmiddels ook wel gewend zijn van games als Tales of Arise en Final Fantasy VII Remake. Het vechten in Ni No Kuni II was in 2018 nog erg sterk, maar valt nu toch een beetje in een soort niemandsland. Het heeft niet de rust en tactiek van een ouderwetse JRPG, maar is qua actie ook niet zo sterk uitgevoerd als de eerdergenoemde games die weer recenter zijn. Het is helemaal niet slecht, maar het is interessant om te zien hoe snel iets al wat verouderder aan kan gaan voelen.

Voor de rest speel je toch vooral hetzelfde spel dat in 2018 is uitgekomen. De DLC die erbij zit fungeert vooral als kers op de taart: een paar uur extra content voor zij die het hele spel doorspelen, maar geen reden an sich om nu direct naar de winkel te racen, zoals zo vaak het geval is.

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom is ook in 2021 nog een mooie JRPG die vooral de moeite waard is voor het gevoel van avontuur en de grandioze, kleurrijke wereld. De Switch-versie bied je simpelweg de mogelijkheid om het overal te spelen waar je maar wilt en soms is dat genoeg.