Shin Megami Tensei V

Shin Megami Tensei V heeft sterke gameplay die ervoor zorgt dat je wilt blijven spelen. Helaas lijkt de rest van het spel dit tegen te werken.

Shin Megami Tensei V, het zal een titel zijn die die bij niet veel mensen een belletje doet rinkelen. De afgelopen jaren is wel Persona razendpopulair in het Westen geworden, terwijl veel mensen niet weten dat Persona een spin-off is van Shin Megami Tensei. Wij zijn met het vijfde deel van de JRPG-reeks aan de slag gegaan en vertellen je er over.

Shin Megami Tensei V begint in een klaslokaal. Vanwege vermissingen, men speculeert erover dat mensen worden aangevallen door onzichtbare beesten, gaan de studenten allemaal in groepjes naar huis. Je hoort dat iemand naar een tunnel is gegaan om op onderzoek uit te gaan en je volgt die persoon maar. Vervolgens vindt er een soort aardbeving plaats en wanneer je wakker wordt, bevind je je in een alternatieve versie van Tokio. Het lijkt net een woestijn en veel gebouwen zijn niet meer intact.

Beetje bij beetje kom je erachter wat er allemaal aan de hand is en ondertussen kom je allemaal demonen tegen. Zoals je zou verwachten, moet je al deze demonen bevechten in turnbased-combat. Net zoals je misschien gewend bent van Persona, kan je ook met demonen onderhandelen om ze vervolgens voor je te winnen. Hierdoor breid je steeds je collectie uit, kan je demonen zelfs met elkaar laten fuseren tot weer sterkere versies en ga zo maar door.

Gevechten hebben een lekkere flow door het Press-combatsysteem. Het zorgt ervoor dat je extra beurten krijgt als je je tegenstander raakt met elementen waar ze slecht tegen kunnen, of dat je zelfs beurten minder krijgt als je het tegenovergestelde doet! Vijandige demonen kunnen hier ook gebruik van maken, dus het tij kan snel keren. Het zorgt er wel voor dat je héél veel van de standaardgevechten uit kan spelen zonder dat de vijand een aanval in heeft kunnen zetten, wat het soms wel wat saai maakt. Dat is maar een heel klein kritiekpuntje, want over het algemeen zijn de gevechten iets om lekker van te genieten.

De kerngameplay-loop, dus de elementen die steeds terugkeren, is tof en redelijk verslavend. Jezelf sterker maken, waardoor je weer nieuwe demonen kan verslaan, waardoor je weer je team uit blijft breiden en zo weer sterker wordt, het werkt allemaal goed en zorgt ervoor dat je door wil blijven spelen.

Dat is maar goed ook, want de rest van het spel is wat matig. Het verhaal doet weinig om je te enthousiasmeren: het spel leunt vooral op mysterieus geneuzel over religie en goden om het zogenaamd heel belangrijk te doen klinken. Op grafisch niveau lijkt Shin Megami Tensei V net uit het PlayStation 2-tijdperk gehaald te zijn. Het ziet er wat korrelig uit, kleuren komen vlak over en er springt gewoon niets in het oog. In het begin van het spel werden we bijna misselijk omdat er amper meer dan 10FPS op het scherm verscheen. Later wordt het wat minder erg, naarmate je eraan went, maar het praat het niet goed allemaal.

Verder voelt het ontdekken van nieuwe gebieden niet als een interessant iets. De beloningen zijn niet om naar huis over te schrijven en echt grote verrassingselementen zijn er ook niet. Althans, die zijn er maar weinig, af en toe kom je een interessante subquest tegen die wel je aandacht goed grijpt, maar ze zijn helaas in de minderheid.

Al met al voelt Shin Megami Tensei V vooral als een hele voorspelbare game. Lijkt het je leuk om eindeloos te vechten met monsters en je team te verbeteren, dan kan de gameplay alleen zeker de moeite waard zijn. Zoek je toch nog wat een fraaier opgepoetst geheel zoals je misschien van Persona 5 gewend bent, dan ga je teleurgesteld raken.

Shin Megami Tensei V is exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch.