Jekyll vs Hyde

Jekyll vs Hyde is een interessant slagenspel dat een nieuw tactisch element introduceert. Het verhaal is erg tof, alleen voegt het voor het spel weinig toe. De regels zijn soms wat lastig om te begrijpen in het begin, maar eenmaal op gang is het een strategisch kaartspel.

Slagenspellen blijven enorm populair, zoals De Crew. In Jekyll vs Hyde van Geronimo Games nemen twee spelers het tegen elkaar op in een innerlijke persoonlijkheidsstrijd waarbij de ene speler als Dr. Jekyll balans probeert te behouden om niet zijn menselijkheid kwijt te raken. Dit terwijl Mr. Hyde volledige chaos wil en wil heersen over het lichaam van Dr. Jekyll. Lees hier in onze review of dat net zo spannend is als het klinkt.

De kern van het spel is vrij simpel: beide spelers krijgen tien kaarten en geven er een of meerdere aan de ander, afhankelijk van de ronde. Vervolgens moet de startspeler, bepaald door het speelbord, de eerste kaart leggen. Afhankelijk van welke kaart er gespeeld wordt, wordt ook de sterkte van deze kaarten bepaald. De kaarten zijn te sorteren in drie kleuren en daarnaast heb je drankjes-kaarten. De eerste kaart die gespeeld wordt elke ronde is de zwakste kleur, de tweede kleur is de middelste en de laatste is dan automatisch de sterkste. Als een kleur gespeeld wordt, moet de andere speler dezelfde kleur opleggen, tenzij de speler deze niet heeft. In dat geval mag deze elk andere kaart opleggen. De kleuren bepalen dus of de speler de slag zal winnen of verliezen. Zodoende is het spelen van de eerste en tweede kaart een strategisch aspect.

Jekyll vs Hyde Foto: Joost Klein Middelink

De drankjes-kaarten kunnen ook gespeeld worden als men niet kan, maar welk effect deze hebben hangt af van de kleur van de kaart die de andere speler heeft gespeeld. Zo kan het voorkomen dat de sterkte van kaarten opnieuw moet worden vastgesteld, er kaarten geruild worden of er een slag kan worden afgepakt.

Vooral dat laatste is erg nuttig, omdat aan het einde van de ronde gekeken wordt hoeveel slagen elke speler heeft behaald. Voor elke slag die Mr. Hyde meer heeft gehaald, gaat de pion zoveel stappen verder met een minimum van een. Als Dr. Jekyll dus te veel slagen verliest, zal het einde van het spel sneller in zicht komen.

Wat Jekyll vs Hyde zo anders maakt dan normale slagspellen, is dat de verdeling van sterkte uniek is. Normaliter is er een kleur die sterker is dan de rest, maar hier staat de ene kleur weer boven de andere. Zodoende moet je in het begin goed afwegen welke kaarten gespeeld worden om de sterkte te bepalen. Dat is een tactisch aspect dat we niet eerder hebben gezien. Daarbij voelt het gebruik van drankjes als een laatste redmiddel, waarmee je zo ervoor kan zorgen om net een voordeel te krijgen of juist jezelf in het nadeel te stellen in de volgende slag. Zodoende blijft de spanning toch hoog.

Het duurt helaas eventjes voor je deze ietwat complexe regels doorhebt en daardoor duurt het ook weer even voordat het kaartspel goed op gang komt. In het begin voelde het dan ook als zomaar wat kaartjes spelen, maar na een paar potjes bleek er meer tactiek in te zitten dan verwacht. Daarbij raden we aan om beide kanten te spelen om te bepalen wie er wint, om het spel iets eerlijker te houden. Mr. Hyde moet namelijk gedurende de drie rondes bijna tien slagen meer halen dan Dr. Jekyll om te winnen en dat is best wat, zeker als beide spelers enigszins aan elkaar gewaagd zijn.

Uiteindelijk is Jekyll vs Hyde een tof concept qua slagenspel. De beheerste persoonlijkheid van Dr. Jekyll en chaotische beestachtigheid van Mr. Hyde komen niet echt aan bod behalve voor het scorebord, wat toch iets jammer is. Qua spel is het ietsjes complexer dan het gemiddelde slagenspel, wat even de nodige oefening kost, maar daarna zit er een strategisch aspect in dat we niet eerder in een dergelijk product hebben gezien. Zodoende is het zeker een aanrader voor liefhebbers van slagenspellen en ideaal om even kort tussendoor te doen.