OlliOlli World

OlliOlli World is in de kern een ontspannen en toch uitdagende game. Eenmaal in de flow speelt de game heerlijk weg. Later in het spel wordt de moeilijkheid toch flink hoog, wat sommige spelers misschien afschrikt.

Wij mochten al tweemaal OlliOlli World previewen en nu de game eindelijk verschenen is werd het dan ook hoog tijd om ook de review te schrijven. Lees hier onze review over deze ontspannen skategame.

OlliOlli World

Vergeleken met onze preview is de game weinig nog aangepast waardoor OlliOlli World nog net zo uitnodigend en leuk is als een paar weken terug. In de kern is elke game uit de reeks een skateboard-game waarbij je trucs moet doen en het einde van het level moet bereiken. Elk level daagt de speler uit om verschillende uitdagingen te halen voor eventueel vrij te spelen outfits. Voor de casual spelers is het spel interessant genoeg om door te spelen voor het verhaal en de algehele ervaring, maar voor liefhebbers van competities nodigt het spel uit om constant te zoeken naar de beste scores.

De volledige game biedt allerlei gebieden met verschillende levels die allemaal sfeer ademen. Naar mate je verder komt worden de uitdagingen moeilijker en vraagt de speler zijn uiterste best te doen, al kan de gemiddelde speler er prima doorheen komen na wat oefening. Dat belichaamt OlliOlli World ook perfect. Je kan zowel een aantal uur achter elkaar spelen en merken dat je beter wordt, maar ook wanneer je slechts een paar levels per speelsessie doet, voel je ook dat er verbetering is.

OlliOlli World

Onze puntjes van kritiek in de previews waren dat je niet altijd uitleg krijgt over allerlei trucs en mogelijkheden en dat een hoop animaties nog wat ruw leken. Deze zaken zijn fijn opgelost, waardoor de game heerlijk wegspeelt. Doordat je zowel in het menu een hoop terug kan vinden, maar ook tijdens het spel overal wat uitleg over krijgt, kan je zelf bepalen hoe complex je het wil aanpakken. Daarnaast ogen de animaties lekker vloeiend, waardoor het grafische sfeertje nog meer de kans krijgt om te stralen.

Er blijven aan het einde nog wel wat opmerkingen liggen. Zo lijkt de moeilijkheidsgraad op een gegeven moment wel ineens flink hoger te worden waardoor de casual spelers die nog in de flow zaten een grote kans hebben om af te haken. Dat is wel jammer, want de game blijft tof om te doen tot het einde. Daarbij begint op het einde ook de variatie in levels iets af te nemen, al is het uiterlijk van die levels dan wel weer interessant genoeg om door te komen.

Uiteindelijk is OlliOlli World een ontspannende en toch uitdagende skategame waarbij zowel casual als competitieve spelers hun lol niet op kunnen in de pure gameplay van de serie in een stijlvol en kleurrijk jasje. Het zal best wat tijd en moeite kosten om alles vrij te spelen, maar toch laagdrempelig genoeg zijn om makkelijk een paar levels te spelen in korte of langere sessies. Tegen het einde gaat dat niveau wel flink omhoog, dus pas op als je ontspannen de hele game door wil gaan.

Voor deze review is OlliOlli World gespeeld op de PlayStation 5, de game is ook verkrijgbaar voor Xbox One/Series X|S, Nintendo Switch en pc.