De Final Fantasy Pixel Remasters

De Final Fantasy Pixel Remasters zijn met liefde gemaakt. De graphics stralen meer dan ooit tevoren en de nieuwe arrangementen van de muziek zijn over het algemeen briljant.

Final Fantasy is een van de meest legendarische namen in gamegeschiedenis. Final Fantasy VII heeft natuurlijk een flinke poetsbeurt gekregen in de vorm van de remake. De eerste zes games zijn de afgelopen tijd ook aan de beurt geweest. Weliswaar niet met volwaardige remakes, maar wel met de zogeheten Final Fantasy Pixel Remasters. De laatste remaster, deel VI,  is onlangs eindelijk ook verschenen. Hoog tijd dus om de hele bundel eens te bespreken.

Square Enix staat met hun oude games helaas bekend om twee dingen: luie remasters en slordige ports naar de pc. Daarom zullen we maar meteen met de deur in huis vallen en je alvast geruststellen: de Final Fantasy Pixel Remasters zijn als een frisse wind. Ze zijn met liefde gemaakt en hebben enorm veel waarde ten opzichte van de oorspronkelijke games.

Allereerst is de pixelart van alle zes de games flink opgepoetst. Je zal altijd mensen hebben die het origineel de voorkeur zullen geven, maar het is zonder twijfel zo dat de Pixel Remasters eindeloos kleurrijker zijn. Daarnaast zijn in ieder geval alle personages en een deel van de vijanden ook volledig opnieuw getekend. Ze zien er veel moderner en objectief ook gewoon beter uit. Wat mooi is, is dat de oorspronkelijke games wel eer aan gedaan zijn. Personen zijn niet opeens volledig veranderd: je herkent ze als oude fan meteen en als nieuwkomer zien ze er frisser uit dan wanneer je met de oorspronkelijke games begonnen zou zijn. De allergrootste verandering zit hem toch wel in de achtergronden die je ziet tijdens gevechten: hierdoor is het veel meer een plezier om naar te kijken.

Final Fantasy Pixel Remaster Opera Scene

Bij Final Fantasy VI is af en toe een stapje verder gegaan, sommige scènes lijken helemaal opnieuw gemaakt te zijn en de beroemde opera-scène is zelfs in een soort HD-2D gemaakt zoals we kennen van Bravely Default, Octopath Traveler en het recentelijk uitgebrachte Triangle Strategy. Het is gaaf, want het zorgt af en toe voor een soort verrassingselement: dat alles er net iets mooier uitziet ben je inmiddels gewend, maar wanneer een scène echt helemaal onder handen is genomen, is het net een extra stukje bijzonder omdat je het niet aan zag komen.

Als je zelf de reeks nooit gespeeld hebt klinkt het misschien bizar, maar muziek is voor Final Fantasy bijna even belangrijk als de gameplay en de graphics. Fans kunnen belangrijke personages uit verschillende games alleen al herkennen aan de muziek en bij het opstarten van een Final Fantasy die je een tijdje niet hebt gespeeld, is het weer horen van de gevechtsmuziek altijd even een ontroerend iets. De muziek is ook opnieuw opgenomen en is niet alleen van een hogere kwaliteit, maar soms ook aangepast met volledig nieuwe arrangementen. Met name de nieuwe arrangementen van Final Fantasy VI kunnen rustig meesterwerken genoemd worden. We hebben continu de geremasterde soundtracks op de achtergrond gehad tijdens het werk de afgelopen weken.

Final Fantasy VI Pixel Remaster Gallery

Dan zijn er nog de extra’s, zoals de Bestiary, dit is een soort encyclopedie met informatie over alle monsters en beesten die je tegenkomt tijdens je avonturen. Ter info: deze zaten ook al in latere heruitgaven, maar over het algemeen niet in de eerste versies. Ook is er een gallerij om artwork van de game te bekijken. Met name voor fans van Concept Artist Yoshitaka Amano is dit een waar genot. Tot slot is er ook nog een Music Player, waarin je zowel de oorspronkelijke als de remaster-versies van de soundtrack kan beluisteren. We weten niet helemaal waarom je de game op zou willen starten om naar muziek te luisteren, in plaats van het bijvoorbeeld gewoon via YouTube te doen, maar het is tof dat het kan.

Al met al zijn de Final Fantasy Pixel Remasters een waar genot voor fans van de reeks. Het ziet er allemaal weer wat moderner en met name kleurrijker uit, de soundtracks zijn geweldig onder handen genomen en met name de Final Fantasy VI-variant is extra goed gedaan. Het is duidelijk dat de Pixel Remasters met veel liefde zijn gemaakt en hiermee komt Square Enix in ieder geval deels af van de reputatie om luie remasters en ports te maken. Mocht je een oude fan zijn waarvan de handen kriebelen om weer aan de slag te gaan, of mocht je een nieuwkomer zijn die altijd wel benieuwd is geweest, dan is dit het perfecte moment!

De Final Fantasy Pixel Remasters zijn voor deze review allemaal gespeeld op pc. De remasterszijn ook beschikbaar op Android en iOS. Er is nog niets bekend over een console-uitgave.