13 Sentinels: Aegis Rim

13 Sentinels: Aegis Rim is enorm overweldigend in het begin, maar er zit uiteindelijk een prachtig verhaal in. De interessante personages en prachtige artstyle dragen hier ook enorm aan bij. Uiteindelijk is het wel een bijzondere game die misschien niet iedereen zal aanspreken.

De naam Vanillaware zal misschien niet bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar de ontwikkelaar is bekend van titels als Odin Sphere en Dragon’s Crown. In 2019 kwamen ze met de game 13 Sentinels: Aegis Rim, die exclusief voor de PlayStation 4 verscheen. Inmiddels is er ook een Nintendo Switch-versie verschenen en dat leek ons een mooi moment om de game eindelijk eens uit te proberen. Of dat ons is bevallen, kun je hieronder lezen.

Het verhaal van 13 Sentinels: Aegis Rim begint in een fictief 1985, maar al snel maak je als speler verschillende sprongen door de tijd. Zoals de titel misschien al een beetje doet vermoeden, is er niet sprake van één hoofdpersonage, maar dertien in totaal. In de tutorial, die nog net geen drie uur in beslag neemt, maak je kennis met een groot deel van deze personages en val je direct midden in het verhaal. Het komt er in de kern op neer dat de wereld aangevallen wordt door Kaiju, vreemde wezens. Het blijkt al snel dat de hoofdpersonages piloten van zogenaamde Sentinels zijn, gigantische robots die zijn ontworpen om de Kaiju te verslaan. Het klinkt allemaal heel vaag en dat is ook precies het gevoel dat je krijgt na de eerste paar uur. Maar er blijkt uiteindelijk een heel diep verhaal achter te zitten, dat je maar moeilijk weg kunt leggen. Hoewel wij geen fan zijn van films en series met meerdere verhaallijnen, laat staan dertien, weet Vanillaware het op zo’n manier te brengen dat het uiteindelijk allemaal te volgen is. Helaas kunnen we niet echt details geven over het verhaal, want het is uiteindelijk de kracht van deze game.

Wat ook heel erg helpt om het verhaal te volgen, is de prachtige artstyle waar Vanillaware bekend om staat. Ze weten enorm goed gebruik te maken van kleuren en licht. Zo maken ze van iets oninteressants als een klaslokaal een waar spektakel voor het oog. Ze leggen ook de focus op wat op dat moment belangrijk is en hoewel de omgeving levendig is, zorgt het er niet voor dat je de aandacht verliest. Wij hebben ons keer op keer verbaasd over hoe de ontwikkelaars dit voor elkaar gekregen hebben. Daarnaast is er ook veel aandacht besteed aan de dialogen, niet zo gek natuurlijk want daar draait de game voor een groot deel ook om. Je kunt kiezen om de personages Japans of Engels te laten spreken en we hebben het allebei geprobeerd. Normaal gesproken hebben wij de voorkeur voor het origineel, in dit geval Japans, maar omdat het verhaal al zo complex is, is Engels in dit geval een betere keuze. En dat is zeker geen straf, want ook de Engelse stemmen zijn prima om naar te luisteren en passen bij de personages die je op je scherm ziet.

13 Sentinels: Aegis Rim is eigenlijk niet één game, maar twee. Naast de verhaalmodus, waarin je vooral een beetje rondloopt, praatjes met mensen maakt en keuzes moet maken, is er ook een modus waarin je de Sentinals moet aansturen in hun strijd tegen de Kaiju. Er zijn verschillende soorten Sentinels en je hebt ze over het algemeen allemaal nodig om de strijd te winnen. Zo heb je zware en langzame tegenstanders die je moet bestrijden met zwaar geschut, maar je hebt ook vliegende Kaiju. Voordat je aan de strijd begint, krijg je de mogelijkheid om je eigen team samen te stellen. Over het algemeen werkt het het beste als je van alles wat neemt, maar je kunt er natuurlijk voor kiezen om je eigen aanpak te kiezen. De gevechten met de Kaiju zijn in realtime, dus het kan soms vrij hectisch worden. Je kiest zelf met welke Sentinel je een aanval wilt uitvoeren, maar daarin moet je slim kiezen. Je aanvallen zijn verdeeld in sterkte, maar hoe sterker de aanval, hoe langer je moet wachten voordat je de Sentinel weer in kunt zetten. Altijd de zwaarste aanval inzetten, is dus niet altijd de oplossing. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je Sentinel te verplaatsen of verdediging op te zetten. In het begin is het allemaal, net zoals het verhaal, vrij overweldigend. Gelukkig wordt het in de tutorial allemaal stap voor stap uitgelegd en voor je het weet, verjaag je de Kaiju uit de stad. Omdat je niet enorm veel opties hebt, hadden wij verwacht dat de gevechten vrij snel saai zouden worden. Uiteindelijk was dit niet het geval, vooral ook omdat de gevechten nooit heel lang duren en omdat je ook verschillende Sentinels met verschillende eigenschappen tot je beschikking hebt.

Je kunt trouwens na het voltooien van een gevecht of deel van het verhaal, zelf kiezen waar je verder mee wilt gaan. Heb je op dat moment zin om te vechten, dan ga je dat toch lekker doen? Wil je weten hoe het verhaal verder gaat, dan kun je kiezen uit een van de personages om verder te gaan met hun verhaal. Toch zal je de boel wel een beetje moeten afwisselen, omdat ook de gevechten door middel van dialogen weer inzicht geven in het gehele verhaal. We zijn ons ervan bewust dat na het lezen van dit alles nog steeds niet helemaal duidelijk is wat 13 Sentinels: Aegis Rim precies te bieden heeft, maar dat is ook niet zo heel gek. Zelfs wij hadden na de eerste paar uur nog steeds niet helemaal door wat nu precies de bedoeling was, maar op een gegeven moment weet de game je zo te grijpen dat je het niet meer los kunt laten. Het draait uiteindelijk vooral om het verhaal.

13 Sentinels: Aegis Rim is in het begin enorm overweldigend, omdat het eigenlijk twee spellen ineen zijn. Je hebt daarnaast ook nog eens te maken met tientallen verschillende verhaallijnen. Daarom is het de eerste paar uur even overleven en moet je echt doorzetten, maar uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op hun plaats en blijkt er een prachtig verhaal achter dit alles gescholen te zitten. Zelfs de gevechten, die in eerste instantie wat eentonig lijken, gaan je op een gegeven moment pakken. Uiteindelijk zijn het toch vooral de prachtige beelden, interessante personages en het intrigerende verhaal waarvoor je deze game echt wel moet proberen. Mocht je geen PlayStation 4 of PlayStation 5 hebben, dan is nu je kans, want ook op de Nintendo Switch draait deze game als een zonnetje.

13 Sentinels: Aegis Rim is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook speelbaar op PlayStation 5 en PlayStation 4.