Cascadia
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Cascadia is een prachtig vormgegeven puzzelspel waarin je een ecosysteem opzet door dieren en leefgebieden goed te verdelen over de ruimte. Het spelmechanisme heeft wat weg van Calico. Het lijkt een gemakkelijk spel, maar met de juiste tegenstander is het moeilijk om te winnen. Je moet goed weten welke strategie je gaat toepassen en deze planning volhouden om veel punten binnen te halen. Daarbij kun je een potje Cascadia goed afstemmen op de medespelers, doordat er een familievariant is, een solovariant en een oplopende moeilijkheidsgraad in opdrachtkaarten.

Van White Goblin Games verschijnt binnenkort Cascadia. Dit puzzelspel speelt zich af in een gebied in het westen van Canada en de Verenigde Staten genaamd Cascadia. In Cascadia stel jij je eigen natuurgebied samen. Hierbij moet je rekening houden met de ideale leefgebieden van verschillende diersoorten ((buizerd, wapiti, beer, zalm en vos) om een evenwichtig ecosysteem op te zetten. Probeer de dieren zo slim mogelijk in jouw natuurreservaat te plaatsen, verdien de meeste punten en win het spel.

Cascadia_Kaarten Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Cascadia wordt van iedere diersoort aan het begin van het spel een opdrachtkaart opengelegd. Deze opdrachtkaarten bepalen hoe je tijdens het spel punten kunt verdienen. Beren leven bijvoorbeeld graag in groepen van verschillende grootte. Buizerds geven de voorkeur aan verspreiding over het landschap. Dit zie je terug in de opdrachtkaarten van iedere diersoort. In iedere beurt in Cascadia kies je een combinatie van een leefgebiedtegel en een dierfiche. Deze zijn willekeurig bij elkaar gelegd. De leefgebiedtegel leg je aan jouw natuurreservaat. Het dierfiche leg je daarna op een leefgebiedtegel. Dat kan een andere tegel zijn als die je net hebt aangelegd. Op de leefgebiedtegel staat welke soorten dieren je hier op mag plaatsen. Na 20 beurten is het spel afgelopen en tel je wie de meesten punten heeft verdiend.

Cascadia lijkt in het eerste opzicht een gemakkelijk spel. Iedere beurt hoef je immers alleen een tegel met een dierfiche te pakken en deze in jouw gebied te plaatsen. Je kunt in dit spel echter op verschillende manier punten verdienen. Omdat de leefgebiedtegels die je pakt niet altijd matchen met de dieren die je nodig hebt is een goede planning nodig. Er zijn veel manieren om punten te verdienen en het vereist flink wat gepuzzel om geen punten te laten liggen. Naast jouw eigen gebied is het verstandig om ook het reservaat van de tegenstander in de gaten te houden. Je kunt elkaar goed dwarszitten door fiches te pakken die de ander nodig heeft of door de markt te flushen.

Cascadia_Doos Foto: Janneke Ooms-Janssen
Cascadia_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Een leuk aspect dat de laatste tijd bij meer spellen te zien is, is de solovariant. Cascadia kun je spelen met één tot vier spelers. Hier doe je ongeveer drie kwartier over. Het doornemen van de spelregels en het opzetten van een potje is erg gemakkelijk en snel. Cascadia is erg mooi vormgegeven en brengt je snel in de sferen van Noord-Amerika. Naast het basisspel zijn er twee familievarianten. In deze speelmethoden kijk je niet naar de individuele eigenschappen van dieren, maar is er één manier om je ecosysteem te tellen. Dit maakt Cascadia goed toegankelijk voor de jongere medespeler vanaf een jaar of tien.