Turtle Beach Scout Air

De gamemodus van de Turtle Beach Scout Air zorgt ervoor dat deze oordopjes net iets meer bieden dan qua prijs vergelijkbare apparaten. Voor sporten bleken de earbuds voor ons iets minder geschikt.

Turtle Beach is geen onbekende naam als het gaat om gamingheadsets, maar je denkt niet echt aan het merk als het gaat om oordopjes. Toch hebben ze sinds kort de Turtle Beach Scout Air op de markt gebracht, oordopjes voor gamers. Wij kregen een set toegestuurd en hebben deze de afgelopen weken eens flink getest. Hieronder kun je lezen hoe ons dat is bevallen.

De Turtle Beach Scout Air-oordopjes zijn qua uiterlijk niets bijzonders en lijken bijvoorbeeld behoorlijk op de Skullcandy Indy Fuel: lange, zwarte oordopjes zonder echt knopjes. De apparaatjes beschikken ook over een led-indicator die aangeeft of ze verbinding hebben of in pair-modus zijn. De lampjes bevinden zich aan de binnenkant, wat ervoor zorgt dat niemand last heeft van het licht als je ze in je oren hebt. De oordopjes zijn ook voorzien van het Turtle Beach-logo, maar dat is het dan ook. De case waarin je ze kunt vervoeren, is verder ook niet heel spectaculair. Deze is ook weer helemaal zwart en voorzien van de tekst Turtle Beach. Aan de achterkant zit een usb-c-aansluiting, waarmee je de case op kunt laden. Daarnaast zijn er nog 3 led-lampjes aanwezig, die aangeven hoe vol de accu ongeveer is. Echt bijzonder is het niet, maar het doosje zal ook meestal in je zak of tas zitten.

De Turtle Beach Scout Air wordt geleverd met 3 verschillende maten siliconen oordopjes. Zoals altijd hebben wij de meest kleine variant moeten kiezen en over het algemeen zitten de oordopjes prima. Tijdens het wandelen blijven ze prima zitten, maar als je te veel voorover gaat leunen, hebben ze de neiging om uit je oren te vallen. Dit maakt ze dus een stuk minder geschikt om mee te sporten, zeker als je niet zoveel mogelijk rechtop blijft. De oordopjes hebben een IPX4-classificatie, wat betekent dat ze zweet- en waterbestendig zijn. Dat zou ze in theorie dus geschikt maken om mee te sporten, maar bij ons bleek dat geen groot succes. Maar aangezien de Turtle Beach Scout Air op de markt wordt gezet als earbuds voor gamers, zal het overgrote deel ze ook niet bewust aanschaffen om mee te sporten.

Als je aan gamen denkt, denk je niet zo snel aan draadloze oordopjes. De Turtle Beach Scout Air-earbuds zijn dan ook niet bedoeld voor gamen op een PlayStation of pc, maar meer voor de Nintendo Switch en de mobiele telefoon. De Nintendo Switch heeft sinds kort ook ondersteuning voor apparaten met bluetooth. Dit maakt de dopjes dus uitermate geschikt voor het gebruik met de handheld van Nintendo. Zorg er wel even voor dat je de meest recente update hebt voor de dopjes, dit kan simpel via de app op je telefoon. Voor de update was het namelijk onmogelijk om verbinding te krijgen met de Switch, maar daarna was het een fluitje van een cent. Toch werkt het niet gelijk op de manier waarop je het zou willen. Bluetooth heeft standaard de nodige vertraging en maakt het dus eigenlijk ongeschikt voor gamen, maar gelukkig heeft Turtle Beach daar wat op gevonden, een speciale gamemodus die voor een vertraging van maximaal 60 ms zorgt. Dit leek ons in eerste instantie vooral een marketing-leus, maar het werkt echt. Na het activeren van de gamemodus, heb je echt geen merkbare vertraging meer. De kwaliteit van het geluid gaat overigens wel iets achteruit, maar dit is vooral merkbaar als je gaat wisselen tussen de twee modi. Het maakt de Turtle Beach Scout Air dus uitermate geschikt in combinatie met de Nintendo Switch of je mobiele telefoon.

De geluidskwaliteit is sowieso goed te noemen, dus ook voor het kijken van films of luisteren naar muziek zijn deze oordopjes prima te gebruiken. Door middel van de software kun je nog het een en ander instellen, maar heel uitgebreid is het verder niet. De oordopjes gaan op een lading zo’n vijf uur mee en in combinatie met de case kun je zo’n twintig uur genieten van muziek of gamen.

In eerste instantie hadden wij het idee dat de gamemodus vooral een marketingterm was, maar het blijkt in de praktijk echt wel goed te werken. Het maakt de Turtle Beach Scout Air geschikt voor gamen op je mobiele telefoon of Nintendo Switch. De geluidskwaliteit is prima, al gaat deze wel iets naar beneden bij het gebruik van de gamemodus. Voor sporten vinden wij de oordopjes iets minder geschikt, omdat ze de neiging hebben om uit te vallen wanneer je voorover gaat hangen. De accuduur is ook prima, waardoor je uiteindelijk een hele dag op pad kunt. Ook voor de prijs hoef je het niet te laten, want de adviesprijs van
€ 99,- is het volgens ons wel waard.