Insomnis
Tim Horsting
Tim Horsting

Insomnis is een interessante first person horrorgame die op kleine slordigheden zijn potentie ziet achterblijven. Toch weet de game te boeien door enkele creatieve puzzels en het sterke verhaal.

Insomnis is al weer een tijdje oud, echter nu ontwikkelaar Path Games een speciale versie voor de PlayStation 5 uitbracht, besloten wij maar eens in deze game te duiken voor een review.

In de Spaanse Burgeroorlog zijn er een hoop kinderen ontvoerd door het regime van de fascistische dictator Francisco Franco. Dat dit nationale trauma relevant blijft, is terug te zien in vele Spaanse producties zoals in het werk van regisseur Guillermo del Toro (Met The Devil’s Backbone en Pan’s Labyrinth)

Dat ook Insomnis van ontwikkelaar Path Games uit Barcelona dit thema koos, gaf ons toch wel een beetje een déja-vu gevoel naar een game die wij vorige maand recenseerden. Tape: Unveil the Memories en Insomnis kiezen er eigenlijk voor om nagenoeg hetzelfde verhaal te vertellen.

Weeskinderen, schimmige overheidsbemoeienissen, onethische experimenten, laboratoria en puzzels. Hierdoor is het bijna jammer dat beide studio’s niet even bij elkaar op de koffie zijn geweest. Dit had misschien wel kunnen leiden tot één hele goede game in plaats van twee games die wel “oké” zijn. Niet dat Insomnis slecht is, maar net als zijn voorganger had deze game wel nét iets meer gepolijst mogen worden.

Zo hadden wij een boek nodig om een deur te openen, na alle (nagenoeg identieke) boekenkasten meermaals doorzocht te hebben bleek het boek in een keukenkastje tussen de rommel te liggen. Ook voegen de extra features van de PlayStation 5 niet heel bijster veel toe, de 60 frames per seconde en snelle laadtijden daargelaten. Op een enkel 3D geluidseffectje na merk je eigenlijk niets nieuws. Bij de opening van de game merk je de haptische feedback die daarna nagenoeg volledig verdwijnt. Enkel bij sommige schrikmomenten trilt de controller. Doordat deze altijd na het oplossen van een puzzel komen verdwijnt hun impact.

Waar Tape: Unveil the Memories zijn potentieel zag struikelen over de stealth-secties en de rommelige eerste akte, weet Insomnis door zijn korte speelduur de aandacht beter vast te houden. Door langzaam de spanning op te bouwen en enkele puzzels slim in het verhaal te verweven, maakt dat de game sterk een akelige sfeer weet te behouden. Het einde sloeg wel volledig de plank mis, maar tijdens onze playtrough hadden dan ook we het “slechte” einde. Insomnis is een indrukwekkende game van een studio met veel potentie, toch hopen wij stiekem dat ze toch even bij hun collega’s op bezoek gaan ter inspiratie!

Insomnis is verkrijgbaar voor pc en Playstation 4 en 5.