Mothergunship: Forge

Mothergunship: Forge is een vermakelijk en intens VR-spel. Helaas weet het de chaos uit het normale spel niet over te brengen omdat je stationair blijft, maar het bedenken van knotsgekke wapens wordt wel top overgebracht naar virtual reality.

Eerder kwam het spel in 2018 al uit op PlayStation 4, Xbox One en pc, nu mogen we aan de slag met Mothergunship: Forge, de VR-versie van het spel.

Mothergunship: Forge

De kern van Mothergunship is dat je een vliegende verzameling van wapens moet vernietigen. Dat doe je door met wapens door levels heen te gaan en na elk level een upgrade te krijgen. Je kan je wapens aanpassen door er nieuwe lopen, wapens of modificaties aan te hangen. Haal je de trekker over, dan activeren alle onderdelen van je linker of rechter wapen.

Waar je bijvoorbeeld begint met twee simpele energiepistolen, eindig je mogelijk met in je linkerhand een cirkelzaag, raket en shotgun die elk drie keer stuiteren voor ze in een explosie eindigen en in je rechterhand een granaatlanceerder met drie railguns die elk meerdere vijanden raken. Combineer dat met vele vijanden die op je afkomen en veel kogels die om je oren vliegen en de chaos is compleet.

Met de VR-versie is dat niet anders, je begint simpel en kan uiteindelijk verschillende onderdelen aan je wapen plakken. Wat wel uniek is, is dat je je wapens op elk moment kan aanpassen, zelfs tijdens levels midden in de chaos. Zo kan je niet-werkende combinaties direct stoppen en andere ultieme creaties ontdekken.

Mothergunship: Forge

Wat wel jammer is aan deze VR-versie van het hectische spel, is dat waar bij de gewone versie je het enorme labyrinth aan levels mag beleven, je bij deze versie stationair staat. Je kan in een klein gebied wel wat bewegen, maar dat is hoofdzakelijk om kogels te kunnen ontwijken.

Verder zit er geen aim assist in het spel, wat niet per se een vereiste is, maar het is soms met alle toeters en bellen aan je wapen lastig om te zien waar je nou precies mikt, zeker omdat je beide wapens in twee verschillende richtingen kan houden. Ook duurt het een aantal potjes en moet je aan criteria voldoen voordat je wapens en upgrades vrijspeelt. De eerste paar rondes kunnen daardoor erg simplistisch en weinig spannend aanvoelen.

Mothergunship: Forge is daarom best een vermakelijk spel dat de kern van de reguliere versie goed overbrengt in virtual reality. Het heeft niet helemaal de dynamiek die het origineel wel had, maar in de kern is het aanpassen van de wapens om knotsgekke combinaties te ontdekken wel netjes gedaan. Het kost even tijd voor je meer variatie krijgt qua wapens en upgrades, maar dan gaat het spel helemaal los.

Voor deze review is Mothergunship: Forge gespeeld op de Meta Quest 2. De game is ook verkrijgbaar voor PC-headsets via Steam.