Doorgaan naar artikel
Saints Row
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Redacteur
Profiel

Conclusie

De nieuwe richting die Saints Row wil inslaan zorgt voor een humorvolle, originele open-wereld game die hopelijk staande houdt als het volledige spel uitkomt.

Saints Row is een naam die vele gamers zullen kennen. In de tijd dat openwereld een hype werd door games zoals GTA kwam Deep Silver met hun eigen idee. De humor van de serie werd al snel een van de trademarks, maar naarmate er meer delen kwamen, werd het voor velen toch wel een beetje te over-the-top belachelijk. Nu komen de ontwikkelaars met een rebranding; geen nieuw nummertje achter de titel, maar van vooraf aan opnieuw beginnen. Wij gingen op bezoek bij Koch Media voor een speelsessie van een paar uur om te kijken of deze rebranding een beetje gelukt is.

Onze speelsessie begint met het aanmaken van ons personage. Er zijn voldoende opties om een uniek figuur te maken. Zo zijn je lichaamsvorm, gezichtsstructuur, haar, tattoeages, make-up en natuurlijk je geslachtsdeelgrootte allemaal vrij aan te passen. Het menu om dit allemaal aan te passen, is erg overzichtelijk met precies de juiste hoeveelheid aanpasbare sliders en kleuren om uit te kiezen. Het verhaal begint met je eerste missie bij je nieuwe werkgever: het private beveiligingsbedrijf Marshall. Dit dient als tutorial voor de meeste aspecten van de game.

Saints Row

In de eerste missie wordt al flink geschoten, wat ook hetgeen blijkt waar je je het meest van de tijd mee bezig zult houden. Het schieten en de wapens voelen vrij goed, maar vooral de beweeglijkheid tijdens gevechten maakte indruk. Je wordt namelijk al snel gemotiveerd om naar de vijand toe te rennen, aangezien je met een takedown je levenspunten terug kunt krijgen. Ook zijn vele van de vaardigheden bedoeld om dichtbij de vijanden te gebruiken. Dit geeft een fijne flow aan de gevechten en zorgt ervoor dat je niet alleen maar vanachter dekking vijanden zit neer te knallen.

Na de eerste missie keren we terug naar ons appartement en drie vrienden. Langzaam maar zeker worden er meer aspecten van het spel ontgrendeld. De rest van de verhalende missies die we speelden waren een mix van taferelen tussen ons en verschillende bendes in de stad. Meestal eindigden deze in een groots vuurgevecht, maar de weg ernaartoe had wat leuke manieren om het verhaal te vertellen en wat interessante gameplaystukjes ertussen. We hopen wel dat er nog wat meer variatie in de hoofdmissies komt, zodat deze de volledige tijd interessant blijven. Het verhaal zelf wordt verteld met de humor die je gewend bent van Saints Row, waardoor er bij ons zeker af en toe een glimlach op ons gezicht kwam.

Saints Row

Naast vuurgevechten bestaat de gameplay vooral uit plekken verkennen en rondscheuren in verschillende auto’s en voertuigen. Het rijden in deze voertuigen voelde prima en er is een speciale knop om mede-weggebruikers van de weg te duwen, iets dat de hele speelsessie erg bevredigend bleef. De wereld zelf ziet er leuk uit en moet het vooral hebben van de sfeer, belichting en kleuren. Sommige animaties en textures zijn niet heel mooi, maar over het algemeen complimenteren de graphics de gameplay prima. Naast de hoofdmissies is er natuurlijk meer te doen. Zo kun je verzamelobjecten zoeken, jezelf lanceren met een wingsuit vanaf bepaalde plekken, bezorgmissies doen en nog veel meer. Het is nog wel afwachten of deze activiteiten leuk blijven en voldoende beloningen opleveren.

We zijn door deze previewsessie alleen maar enthousiaster geworden over Saints Row. Het lijkt erop dat de grootsheid en belachelijkheid een stuk minder is, terwijl de humor en stijl wel behouden wordt. Dit in combinatie met de beweeglijke vuurgevechten en andere originele gameplayaspecten zorgt er hopelijk voor dat het spel de gehele duur leuk blijft. De graphics zijn niet spectaculair, maar ondersteunen de gameplay en stijl door lekker kleurrijk en een beetje cartoon-achtig te zijn. Over een maandje kunnen we aan de slag met de volledige game, en wij kunnen niet wachten.