Doorgaan naar artikel
Veel nieuwe details en releasedatum voor The Devil In Me
Tim Horsting
Tim Horsting
Redacteur
Profiel

Het zal geen geheim zijn dat wij fans zijn van The Dark Pictures Anthology van ontwikkelaar Supermassive Games. Recent hebben wij toegang gehad tot een press event waarbij regisseur Tom Heaton enkele details deelde over het aankomende deel in de reeks: The Devil In Me. 

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, waar wij dachten dat de game op 21 oktober zou verschijnen, moeten we nog een maandje geduld hebben tot 18 november. Een mogelijke reden dat de game later uitkomt zou kunnen liggen aan de speelduur. Waar eerdere games rond de vier a zes uur duurde belooft The Devil In Me een lengte van zeven a acht uur.

“I was born with the devil in me, ‘I could not help the fact that I was a murderer, no more than the poet can help the inspiration to sing.” H.H. Holmes

In de game volg je een groep jonge documentairemakers, zij werken aan een documentairereeks over “moordarchitectuur”. Voor de omroep is het belangrijk dat hun volgende aflevering scoort, want dat zou betekenen dat ze een tweede seizoen mogen maken. De crew (en speelbare personages) bestaat uit:

  • Charlie Lonnit: Eigenaar van het documentairebedrijf, tevens regisseur en financier.
  • Kate Wilder: Presentatrice van de documentaires. Gespeeld door de Ierse, voor een Oscar genomineerde actrice Jessie Buckley.
  • Mark Nestor: Cameraman, tevens de ex-vriend van Kate.
  • Jamie Tiernan: Licht en manusje van alles op de set.
  • Erin Keenan: Stagiaire en geluidstechnicus.

Het originele “Murder Castle Hotel’ van H.H. Holmes is bij een brand verloren gegaan, echter is er een architect/horrorliefhebber genaamd “Mr. Du Met” die het hotel tot in de puntjes heeft nagebouwd op een eiland. Hij nodigt de filmploeg uit met alle gevolgen van dien. Voor horrorliefhebbers is het vrij duidelijk waar ditmaal de inspiratie vandaan komt. The Shining, Psycho, Friday the 13th en voor alle “boobytraps” uiteraard de SAW-reeks. H.H Holmes zelf krijgen we ook nog te zien in de game, in enkele flashbacks én als silhouet was hij te zien in de gameplay. Saillant detail was dat hij hier altijd in de schaduwen gehuld was. Met zijn silhouet met bolhoed doet hij hier ook wel denken aan “The Curator”. Deze laatstgenoemde krijgt ook een grotere rol, aldus de regisseur. Over gameplay gesproken: vergeleken met de vorige delen heeft de gameplay een grote boost gehad. Zo zijn er meer opties om de levels te verkennen, of kun je dingen verschuiven om openingen vrij te maken of achter te verschuilen. Je kan op dingen klimmen, over openingen springen of op balken balanceren om zo aan de overkant te komen én door gaten in de muur kruipen a la The Last Of Us Part II. Ook nieuw is het inventaris. Elk personage heeft een persoonlijke en unieke “tool” die ze kunnen gebruiken in de game. Een visitekaartje waarmee je deuren en sloten kan open “flipperen”, een multimeter waarmee je elektronica kan hacken, een microfoon waarmee je door muren kan luisteren, een pen, een camera enz, enz. Deze tools kun je ook uitwisselen tussen personages, je kan ze upgraden maar ook kwijtraken. Ook zitten er meer puzzels in het spel, waardoor de gameplay interessanter wordt.

Tot slot kregen we nog een daadwerkelijke preview van de gameplay te zien. Hierbij zagen we enkele personages op onderzoek naar vermiste teamleden in het thermen gedeelte van het hotel. Deze werd gerenoveerd en de bouwvakkers die deze renovatie uitvoerden zijn verdwenen. Via achtergebleven documenten, naambadges, contracten en dergelijke kom je er achter wat zij aan het doen waren. Via een valluik belanden we in een ruimte waar twee “animatronics” van bouwvakkers in een “Saw-achtige val” zijn beland (compleet met timer met rode cijfers). Of dit een testopstelling was óf een recreatie is niet helemaal duidelijk.

Daarna volgden we Kate en Erin. Zij belandde in een van de “vallen” waarbij ze allebei in een luchtdichte ruimte zitten. Beide ruimtes worden vacuüm gezogen en de speler moet kiezen welke blijft leven. In onze demo legde Erin het loodje, maar dat hoeft in de game natuurlijk niet zo te zijn. Hoewel dit niet de meest “spannende” val was, belooft deze game toch een hoop bloederige eindes.

Tot slot is er ook een heuse “Animatronic collector’s edition” aangekondigd. Deze bevat een animatronische buste, een visitekaartje van Charlie Lonnit, een kaart van het eiland (die om spoilertechnische redenen nog geblurd is) postkaarten van het eiland en hotel, de digitale soundtrack én toegang tot de “curator’s cut” met extra scènes, personages, keuzes en eindes. Deze zal volgens de officiële website van Bandai Namco €79,99 gaan kosten.

The Devil In Me verschijnt op 18 november 2022 voor Xbox, PlayStation en pc. Uiteraard kun je hier tegen die tijd ook onze review verwachten