WRC Generations

WRC Generations brengt naast de hybride auto's niet enorm veel vernieuwingen, maar weet op alle punten wel te verbeteren ten opzichte van vorig jaar. Het is de beste rally-game van het moment en bevat genoeg content om je voorlopig te vermaken.

Al heel wat jaren maakt KT Racing de officiële WRC-game en ook dit jaar is dat niet anders. Het is wel sinds lange tijd dat er geen nummertje meer in de titel staat, want de game heet nu simpelweg WRC Generations. Dat komt waarschijnlijk omdat EA inmiddels in het bezit is van de WRC-licentie en dit voorlopig de laatste officiële WRC-titel van KT Racing is. Het moest de grootste en meest complete rally-game ooit worden. Wij hebben de afgelopen tijd flink wat kilometers afgelegd en vertellen je hieronder of het de Franse ontwikkelaar ook is gelukt.

Eigenlijk kunnen we onze review van WRC 10 voor een groot deel hergebruiken, want er is niet enorm veel veranderd aan het concept. Er bestaat nog steeds een carrièremodus waarin je onderaan de ladder begint en je langzaam een weg naar boven baant. Tussen de rally’s door moet je de kalender zelf invullen met trainingen, historische races, racen in extreme omstandigheden, team building of gewoon lekker niks. Ook moet je de juiste mensen aantrekken voor je team, punten die je verdient gebruiken voor R&D en doelstellingen halen om zo je team en sponsoren tevreden te houden. KT Racing heeft weinig aangepast op dit vlak en dat is wel jammer, want er is weinig veranderd sinds de introductie in WRC 8.

Wat wel echt nieuw is, zijn de hybride auto’s. Deze zijn enigszins te vergelijken met de huidige F1-auto’s, waarin je naast een standaard verbrandingsmotor ook beschikt over een elektrische variant. Je moet deze opladen door stevig te remmen en kunt ervoor kiezen om de opgewekte energie op verschillende manieren te gebruiken. De veranderingen lijken veel groter dan dat ze zijn. Je zult wel enigszins rekening moeten houden met de hoeveelheid energie door flink te remmen, maar in de praktijk pas je de rijstijl er niet echt op aan. Het is een leuke toevoeging, vooral omdat het de toekomst is, maar verwacht er niet te veel van.

KT Racing heeft niet gelogen toen ze aangaven de grootste rally-game tot nu toe te willen maken. WRC Generations heeft in totaal 750km aan wegdek in 22 verschillende landen. Het bevat natuurlijk de officiële WRC-kalender, maar ook landen uit eerdere versies en een nieuw stukje Zweden. Naast de standaard auto’s, zitten er ook nog eens bijna 40 legendarische auto’s in voor de liefhebber. Het stikt dus van de content en dat is maar goed ook, want hier zullen we het voorlopig mee moeten doen.

Verandering zit deze keer vooral in kleine zaken, zoals bijvoorbeeld het menu, het laadscherm en de pijlen die aangeven wat voor bocht je voor de kiezen krijgt. Het is niet spectaculair, maar zorgt er wel voor dat het allemaal fris aanvoelt. Ook lijkt het grafisch in het geheel naar een hoger niveau te zijn getild, maar ook hier zit het vooral in de details. Het oogt allemaal wat voller, meer bomen, meer toeschouwers en beter aangeklede gebouwen. Ook de lichtinval zorgt met enige regelmaat voor mooie plaatjes. Hoewel je vooral de focus zult hebben op je auto en de bocht die komen gaat, is het verleidelijk om af en toe de fotomodus te activeren en even om je heen te kijken.

WRC Generations is een mooi afscheid van KT Racing. Natuurlijk houdt de ontwikkelaar er niet mee op, maar ze zullen verder moeten zonder de officiële licentie. Het is geen compleet nieuwe game, maar het is vooral weer een verbetering ten opzichte van het vorige deel, iets dat we eigenlijk elk jaar zeggen. Mocht je fan zijn van de franchise, dan is het een must-have. Heb je in het verleden ooit een WRC-game geprobeerd, maar was je niet direct verkocht, probeer het dan nog eens met dit deel. We weten haast wel zeker dat je niet teleurgesteld zult zijn. Codemasters heeft er nog een zware kluif aan om een betere game te maken dan dit.