Doorgaan naar artikel
Fabledom
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Redacteur
Profiel

Conclusie

Het moet nog blijken of Fabledom zich gaat vestigen als een originele, goede city-builder, maar de eerste indruk na deze korte demo is zeker niet verkeerd.

Een sprookjeswereld-setting hebben we al vaak gezien in games. Met prinsen en prinsessen, fabelachtige wezens, mysterieuze voorwerpen en kleurrijke landschappen is dit vaak een erg leuke setting. Normaal gezien beleef je een avontuur in zulke games, maar met Fabledom komt Grenaa Games met een twist. Het is namelijk een city-builder waarin jij in de schoenen kruipt van de heersende prins of prinses en een nieuw koninkrijk opzet. Wij konden aan de slag met een korte demo voordat het spel deze lente als Early Access-titel verschijnt. Het lijkt een erg rustgevende en schattige titel te worden, met misschien ook nog wat diepgang.

fabledom

Het spel begint met een willekeurig gegenereerde wereldkaart, waarop jij een deel mag uitkiezen waar je je koninkrijk gaat beginnen. De rest van de gebieden zullen daarna overgenomen worden door andere leiders, die je later in het spel tegenkomt. Dan begint het zoals je van vele city-builders gewend bent: je hebt maar een paar inwoners, amper bouwvoorwerpen, schaars voedsel en geen gebouwen. Gelukkig zijn je bewoners makkelijk op pad te sturen om de eerste schattige huisjes, boerderijen, houthakkerskampen en opslagplaatsen te bouwen. Een leuk aspect hierbij is dat vele gebouwen na hun plaatsing nog extra gebied toegewezen moeten krijgen. Hier ben je als speler redelijk vrij in en dit gebied wordt dan gevuld met relevante voorwerpen en gebouwtjes. Denk hierbij aan een kippenhok bij een huis. Tevens zijn er meerdere upgrades te ontgrendelen voor veel gebouwen. Hierdoor hoef je niet elke keer een betere versie te bouwen, maar bouw je de bestaande versie uit.

Al snel is er een bruisend dorpje van zo’n twintig inwoners vol aan het werk onder jouw leiding. Het blijft dan een goede afweging van de juiste gebouwen bouwen en de juiste hoeveelheid arbeiders per gebouw te selecteren. Zo is het slim om in de winter je boeren in de visserij te laten werken, aangezien er toch niks groeit in dat seizoen. Steeds meer opties en gebouwen worden ontgrendeld door een combinatie van een tutorial en bereikte mijlpalen qua inwonersaantal. Hierdoor was de progressie en groei in de demo in ieder geval niet overweldigend en konden we goed meegroeien met het tempo van het spel. Bij 24 inwoners en na het begroeten van je directe buur is de demo afgelopen en hebben we een schattig dorpje kunnen creëren, maar nog niet super veel van het spel gezien.

fabledom

Gelukkig duurt het niet lang meer voordat er een uitgebreidere versie van Fabledom uitkomt. De ontwikkelaars zullen het Early Access-systeem toepassen en dus incrementeel updates en uitbreidingen uitbrengen. Ze beloven nog veel mogelijkheden qua diplomatie, oorlog, groei, progressie en het beleven van sprookjesachtige avonturen. Voor nu ziet het er erg charmant uit, zijn de controls en menu’s goed te begrijpen, is de mate van progressie prettig en lijkt er nog veel mogelijk te zijn om van deze titel een erg leuke city-builder te maken.