Dragon Ball Z: Kakarot-next-gen-upgrade

Met deze next-gen-upgrade wordt Dragon Ball Z: Kakarot niet ineens een klassieker. Wel zijn de toevoegingen enorm welkom en zorgen ze absoluut voor een betere beleving!

Toen Dragon Ball Z: Kakarot drie jaar geleden uitkwam, waren we toch een beetje teleurgesteld. Een actie-RPG die het volledige verhaal van de anime vertelt, heeft natuurlijk enorm veel potentie en die werd maar voor een deel benut. Ondanks de kritieken zag Bandai Namco er toch heil in om het spel een upgrade te geven naar de huidige generatie consoles. Weet het spel op deze platformen beter tot zijn recht te komen?

Deze next-gen-upgrade is niet zoals bijvoorbeeld Dead Space een volledige remake. In de kern blijft Dragon Ball Z:Kakarot exact hetzelfde spel als drie jaar geleden met alle minpunten van dien. Het voelt nog steeds een beetje als los zand en over het algemeen achterhaald, wanneer je het vergelijkt met andere RPG’s die rond die tijd verschenen. Het betekent overigens ook dat alle wel goede punten in stand zijn gebleven, zoals het feit dat je de volledige verhaallijn van Dragon Ball Z beleeft en daar zelf je aandeel in kan hebben. Dat uitgangspunt blijft gewoon enorm tof.

Daar komt overigens wel een bijzonder nadeel nog bij kijken. Zoals je weet verliezen Goku en consorten ook nog wel de nodige gevechten, om uiteindelijk toch te zegevieren. In het spel word je echter geacht die gevechten te winnen, om ze vervolgens in het concluderende filmpje alsnog te verliezen. Je veegt dus de vloer aan met een vijand, maar krijgt er niet de beloning voor. Dat blijft gewoon een onbevredigend gevoel achterlaten.

Als we kijken naar de verbeteringen, dan zijn die meer dan welkom. Het meest in het oog springt natuurlijk de grafische update. De makers hebben er behoorlijk werk in gestoken, wat goed te zien is aan vooral de belichting, maar ook aan de modellen van de personages. Het maakt het spel overigens niet meteen mooi. Her en der zie je nog steeds textures in een te lage resolutie en over het algemeen ziet het er wat simpel uit. Het recente One Piece Odyssey laat ons wat dat betreft goed zien hoe je een anime grafisch gezien naar een game kunt vertalen, maar Kakarot haalt die standaard bij lange na niet.

Waar we enorm blij van worden, is de performance mode en vooral wat deze toevoegt aan de gevechten. Door het hogere aantal frames per seconde worden deze namelijk een flink stuk responsiever en overzichtelijker, wat de gameplay enorm ten goede komt. Waar het eerder nog wel eens voelde als button mashen, is dat nu veel minder het geval.

Deze next-gen-upgrade maakt van Dragon Ball Z: Kakarot niet ineens een klassieker, maar voegt wel degelijk welkome verbeteringen toe die de game opnieuw spelen de moeite waard maken. De mooiere graphics en vloeiendere gevechten maken de beleving een flink stuk aangenamer. Wel blijft nog steeds aan het spel kleven dat er een hoop gemiste potentie in schuilt.

De next-gen-upgrade van Dragon Ball Z: Kakarot is beschikbaar voor de PlayStation 5 en Xbox Series. Het origineel is speelbaar op de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.