Monster Energy Supercross 6: The Official Videogame

Monster Energy Supercross 6: The Official Videogame heeft weinig echte vernieuwingen doorgevoerd en hierdoor is het min of meer hetzelfde als het vorige deel, een prima Supercross-game. Het wordt nu wel echt tijd om met een echt nieuw deel te komen.

Er zijn maar een aantal zekerheden in het leven, je hebt eten en drinken nodig om in leven te blijven, een dag bestaat uit 24 uur en Milestone brengt elk jaar een nieuwe Supercross-game uit. Dit jaar is geen uitzondering en deze maand verscheen dan ook Monster Energy Supercross 6: The Official Videogame. Wij gingen de afgelopen tijd aan de slag met deze titel en hieronder kun je lezen of de Italiaanse ontwikkelaar vernieuwingen heeft doorgevoerd of dat het veel van hetzelfde is.

Monster Energy Supercross 6: The Official Videogame heeft net zoals het vorige deel verschillende modi, waarvan de carrièremodus de meest omvangrijke is. Hierin stel je je eigen personage samen, je kunt kiezen uit verschillende haarstijlen, ogen, gezichtsbeharing et cetera, en daarna begin je onderaan de ladder om jezelf vervolgens omhoog te werken naar de absolute top: 450cc Pro-kampioen worden.

Deze keer word je begeleid door de Lewis Hamilton van de Supercross, 7-voudig kampioen Jeremy McGrath. Naast zijn stem komt hij ook terug als personage in Supercross Park, een plek waar je opdrachten kunt uitvoeren om fitter te worden en blessures te genezen, maar helaas ziet hij eruit als een PlayStation 3-personage. Het is iets waar de franchise al jaren mee te maken heeft, de verschillende rijders en toeschouwers zien eruit als lege hulzen en het begint een beetje storend te worden.

De carrièremodus brengt, naast een uitgebreider Supercross Park, verder weinig vernieuwingen, maar dat betekent niet dat het slecht is want deze was verder wel dik in orde. Het enige dat wel is veranderd ten opzichte van het vorige deel, is dat het veel te makkelijk lijkt. Wanneer je de moeilijkheidsgraad niet hoger zet, zet je het veld al snel op twee rondjes en win je de kwalificatie met tien seconden verschil. Zelfs op hogere moeilijkheidsgraden is het eigenlijk nog te makkelijk. Het is precies het tegenovergestelde van het vierde deel, waar de moeilijkheidsgraad juiste veel te hoog was. Voor nieuwkomers zal het niet zo erg zijn, maar de meeste mensen die deze game spelen, zijn waarschijnlijk al bekend met de franchise.

Milestone heeft wel een nieuwe modus toegevoegd, genaamd Rhythm Attack. In Supercross is het belangrijk om een soort ritme te vinden, waarmee je over de heuveltjes springt. Dit is cruciaal voor het neerzetten van een goede tijd en in Rhythm Attack draait het alleen maar daar om. Het is een leuke uitdaging om het parcours zo perfect mogelijk af te leggen, maar na een paar keer hadden we het ook wel weer gezien. Het is een kleine toevoeging en zo voelt het ook een beetje, klein.

Zou er dan grafisch misschien een flinke verbetering zijn ten opzichte van vorig jaar? Nee, ook daar is er weinig vernieuwing te bespeuren. Het lijkt er een beetje op dat de vorige generatie consoles deze franchise tegenhoudt. Vorig jaar lieten wij nog weten dat de graphics een flinke upgrade waren, maar Milestone lijkt het daar ook een beetje bij gelaten te hebben. Ook hieraan kun je merken dat de serie echt toe is aan echte vernieuwingen en daar horen betere graphics ook bij.

Monster Energy Supercross 6: The Official Videogame brengt een aantal vernieuwingen, maar over de hele linie is het weer dezelfde game als vorig jaar. De toevoeging van Jeremy McGrath is waarschijnlijk leuk voor de fans, maar voegt niet echt iets toe. Supercross Park is een stukje uitgebreider, maar het voelt vaak een beetje doelloos om er rond te rijden. De Rhythm Attack-mode is best een aardige manier om je sprongen te perfectioneren, maar na een paar keer heb je het ook wel gezien. Ook grafisch lijkt er niet heel veel verbetering te zijn, waardoor Monster Energy Supercross 6: The Official Videogame nog steeds een prima game is, maar het wordt nu wel echt tijd voor vernieuwingen.