PlayStation VR2
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

De PlayStation VR2 mag met recht het paradepaardje van dit jaar worden genoemd als het op PlayStation aankomt. De bril biedt hoogwaardige VR op een toffe console met een groot aanbod aan games. Vooral de controllers zijn van iets mindere kwaliteit en voor velen zal de prijs een issue zijn. Toch vinden wij dat de bril het echt waard is!

Een maand geleden verscheen eindelijk de PlayStation VR2 (PS VR2) als nieuwe virtual reality-headset van PlayStation. De vraag is natuurlijk of deze bril de enorme investering waard is, of dat het toch net te duur is in ruil voor wat je er voor krijgt. Wij gingen uitgebreid met de bril aan de slag om tot een oordeel te komen.

Een belangrijk onderdeel van een VR-bril is natuurlijk het draagcomfort. De PS VR2 komt helaas met een bekabelde aansluiting. Dit komt natuurlijk de kwaliteit ten goede, omdat er geen vertraging is tussen console en bril, maar bij het dragen werkt dit beperkend. Mede door het gemak wat de Oculus Quest met zich meebrengt weten ervaren VR-gebruikers ook hoe het is om zonder kabel te werken.

Gelukkig zit de PS VR2 wel heel comfortabel. Er zijn meerdere onderdelen die je aan kunt passen en zelfs als brildrager kun je de VR-bril gebruiken. Verder is de hoofdband aanpasbaar, kun je de afstand van de bril tot de hoofdband aanpassen en kun je instellen hoever de twee schermen in de bril uit elkaar staan. Wat PlayStation goed doet is dat dit allemaal voor zich spreekt tijdens de installatie. Daarnaast sluit die goed af, wat je echt het gevoel geeft je in de wereld bevinden waarin je je moet bevinden qua game.

Over de installatie gesproken. Dit is zeer intuïtief. Wanneer je de bril aansluit merkt de PlayStation 5 dit direct en biedt je aan een korte installatie te doorlopen. De PS VR2 wordt met een simpele USB-C-kabel verbonden met de PlayStation 5 en tijdens de configuratie koppel je bijvoorbeeld de controllers en de bijgeleverde oortjes (of headset).

Als we kijken naar de prijs dan valt de PS VR2 negatief op. Je hebt niet alleen een headset van 600 euro en games nodig, maar ook nog een console die minimaal 450 euro kost. Natuurlijk geldt dit voor bijvoorbeeld de Oculus Rift ook, maar de vraag is of je er echt de meerwaarde uithaalt die er in zit. Voor nog geen 400 euro heb je een Oculus Quest, een headset die voor heel veel spelers meer dan voldoende werkt. Wanneer je de bril echter vergelijkt met dezelfde soort brillen (en soms zelfs minder) dan valt de prijs ineens mee. Dat is alleen moeilijk uit te leggen aan iemand die een simpel spelletje in VR wil spelen.

Een zeer belangrijk onderdeel, zeker ook waar het bij de eerste PS VR nog weleens aan ontbrak, is de beschikbare hoeveelheid content. Sony heeft benadrukt echt ook de focus op de PS VR2 te willen leggen, ondanks dat dit een niche is, maar de vraag is of dit ook echt zo is. Daar valt nu natuurlijk weinig over te zeggen. Wel kunnen we constateren dat er een indrukwekkende line-up is qua games voor de launch. Denk bijvoorbeeld aan Horizon: Call of the Mountain die een eigen VR-versie heeft gekregen, maar ook spellen die VR als optie krijgen zoals Resident Evil 4. De lijst van spellen die reeds is verschenen of nog gaat verschijnen is indrukwekkend met echt tientallen games.

Dan door naar de techniek. Uiteindelijk toch het belangrijkste, omdat de minputen (bekabeling en prijs) hierop zijn gebaseerd. De resolutie van 2.000 x 2.040 per scherm zorgt voor een verbluffend beeld. Dit komt overigens niet alleen door de resolutie, maar ook door foveated rendering. Deze technologie zorgt ervoor dat de beelden in het midden goed en helder zijn en de rest er omheen vager. Hierdoor kan er meer focus gelegd worden op de kwaliteit van de beelden die je daadwerkelijk ziet. Met minder rekenkracht kan zo een beter beeld worden weergegeven. Daar bovenop komt dat je in 90hz of 120hz speelt, wat het geheel zeer soepel maakt. Daarnaast registreert de bril heel goed waar de controllers zich bevinden, met dank aan de camera’s die aan die buitenkant zitten.

Deze zorgen er ook voor dat je makkelijk kunt schakelen tussen de wereld van de game en de echte wereld. Wanneer je wilt zie je namelijk het beeld van de wereld om je heen. Natuurlijk in een soort van cameramodus, maar je hoeft de bril niet af te zetten als je even iets wilt doen tussendoor. De kwaliteit is natuurlijk niet heel hoog, maar genoeg om te schakelen tussen de werelden.

De functie waarvan wij het meest onder de indruk waren is eyeball-tracking. Nieuw voor de PlayStation-headset en zeer welkom om nog sneller te schakelen. De bril herkent namelijk waar je naartoe kijkt en zo kun je bepaalde onderdelen in het menu selecteren zonder de controller te gebruiken. Jammer is misschien nog dat het meestal goed werkt, maar soms ook niet. Vooral wanneer onderdelen te dicht op elkaar staan. In games hebben we verder werking ervan nog niet gezien, maar dit kan zomaar een belangrijk onderdeel worden voor VR, waar het niet echt kunnen bewegen nog altijd de grootste beperking is.

Natuurlijk is er ook een enorme verbetering gemaakt op het gebied van de controllers van de PS VR2. Deze zijn standaard meegeleverd, waar dit bij de PS VR niet zo was. En integreren naadloos. Ze werken goed, maar we merkten ook wel wat beperking. Vooral in het begin was het soms lastig de juiste knoppen te vinden. Tevens zijn ze rond ontworpen, maar slechts op één manier vast te houden. Vooral wanneer je de bril op hebt geeft dit wat verwarring bij het vastpakken. De misschien wel grootste beperking is de batterijduur. Wil je een goede dag gamen, dan zijn ze te snel leeg (maximaal zevenenhalf uur hield die het bij ons vol).

De PlayStation VR2 is al met al misschien een dure bril, maar niet te duur als je hem vergelijkt met de concurrentie. De vraag of de echte doelgroep op de PlayStation 5 zit is hem misschien wel beantwoorden. Die kiezen vermoedelijk namelijk vaker voor een PC. Mocht je echter geen PC-gamer zijn en wel een goede VR-bril willen, dan is deze bril het zeker waard!