Doorgaan naar artikel
MotoGP 23
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

MotoGP 23 heeft niet dezelfde besturing als het vorige deel en lijkt weer een stukje lastiger te zijn. Op het audiovisuele gebied zijn er weer wat stappen gezet, maar we zijn nu vooral erg benieuwd naar de carrière-modus.

Milestone is geen onbekende naam als het gaat om racespellen. De Italiaanse ontwikkelaar maakt al games sinds de vorige eeuw, maar ze begonnen ooit onder de naam Graffiti. Zoals bijna elk jaar sinds 2013 komen ze dit jaar ook weer met een nieuwe MotoGP-game en wij mochten al met een vroege versie aan de slag. Hieronder kun je lezen of MotoGP 23 weer veel van hetzelfde is of dat er veel vernieuwingen zijn.

In de preview-versie van MotoGP 23 hadden wij de beschikking over een aantal modi, maar helaas was de vernieuwde carrière-modus nog niet toegankelijk. Grand Prix, Time Trial en MotoGP Academy waren wel mogelijk om te verkennen. In de eerste speel je een heel raceweekend na en begin je dus met trainingen, daarna kwalificatie en dan de hoofdrace. In de uiteindelijke versie van de game heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen rijders uit het Moto3-, Moto2 en MotoGP-kampioenschap. In deze versie was alleen de allerhoogste klasse beschikbaar en kozen wij natuurlijk voor de kampioen van vorig seizoen: Francesco “Pecco” Bagnaia.

Wat direct opvalt, is dat MotoGP 23 nog een heel stuk lastiger is dan vorig jaar, tenminste als je de Neural-hulpmiddelen uitzet. Deze maken het racen zo saai, omdat je het gevoel hebt dat je zelf eigenlijk helemaal niks doet. Het remmen, gas geven en zelf sturen wordt deels voor je gedaan. Hierdoor moet je echt je best doen om uit de bocht te vliegen of te vallen. Uiteindelijk wil je graag dat je moeite moet doen om op je motor te blijven zitten in plaats van andersom. Na het uitzetten van de hulpmiddelen werd direct duidelijk dat de besturing niet hetzelfde is als in MotoGP 22. Het duurde tientallen rondes voordat we eindelijk een tijd wisten neer te zetten op de Red Bull Ring, die niet afgekeurd werd. Dit komt vooral door de verandering in het gas geven. Je zult echt heel zuinig moeten zijn om niet uit de bocht te vliegen, maar ook weer niet te zuinig, want dan val je om. Het is fijn voor de echte fans van de franchise, maar maakt dit deel wel minder toegankelijk dan het vorige. Gelukkig is de MotoGP Academy ook weer van de partij en hierin kun je het racen stukje bij beetje onder de knie proberen te krijgen.

Ook op grafisch gebied lijken er weer stappen te zijn gezet. Zo zien de motoren en de rijders er echt heel gedetailleerd uit, maar blijft zoals altijd de omgeving een beetje achter. Ook MotoGP 23 lijkt op z’n mooist met regen, wat waarschijnlijk komt door de mooie reflecties in de plassen water. Wat ook wel erg indrukwekkend was, waren de herhalingen na de race. Dat maakt het analyseren van je race ook een stukje aangenamer. Ook op het gebied van audio lijkt er wel een stap te zijn gezet, de motoren klinken behoorlijk realistisch en dat is voor de echte MotoGP-fan natuurlijk goed nieuws.

De vorige game was al niet heel erg makkelijk, maar Milestone lijkt er nog een schepje bovenop te hebben gedaan met MotoGP 23. Je moet het aansnijden van de bochten echt goed onder de knie krijgen en ook op het accelereren zul je goed moeten oefenen. Het zorgt er uiteindelijk wel voor dat de game geen kopie is van het vorige deel en het hoogstwaarschijnlijk de moeite is om deze versie aan te schaffen. We hebben nog niet alles kunnen spelen, dus zullen nog even geduld moeten hebben voor de uiteindelijk conclusie, maar de voortekenen zijn goed. Ook op het audiovisuele gebied lijken er stappen te zijn gezet. Na het spelen van de preview-versie zijn wij vooral ook heel erg benieuwd naar de carrière-modus, want ook daar zijn verbeteringen doorgevoerd volgens Milestone.

MotoGP 23 is voor deze preview gespeeld op pc. De game zal op 8 juni ook verkrijgbaar zijn voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.