The Great Split
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

The Great Split is een prachtig spel dat qua vormgeving overal aan heeft gedacht. Het heeft een sociaal element doordat je continu bezig bent met de ontwikkelsporen van jouw buren. Het had meer diepgang kunnen hebben door de karakterkaarten meer unieke vaardigheden te geven. Een pre aan The Great Split is dat het met veel mensen gespeeld kan worden binnen drie kwartier en dat het niet al te ingewikkeld uit te leggen is.

Van 999 Games verscheen onlangs The Great Split. Dit strategische bordspel speelt zich af in de jaren twintig van de vorige eeuw. De spelers zijn aanwezig op een jaarlijks banket voor rijke verzamelaars. Door op een slimme manier met de spelers naast je te ruilen, vergaar je verschillende collector’s items zoals kunst, literatuur en edelstenen. Zorg voor deals die jouw medespelers niet kunnen weerstaan en win het spel.

The_Great_Split_Tableau

In The Great Split krijg je in iedere ronde een aantal kaarten waarmee je twee sets maakt. Deze sets stop je in jouw portemonnee die je doorgeeft aan jouw buurvrouw of buurman. Deze buur kiest een set kaarten om in de volgende fase uit te spelen. De rest krijg je terug om zelf uit te spelen. De kaarten hoeven niet gelijk over de twee sets verdeeld te worden, waardoor je jouw medespeler heel mooie voorstellen kunt doen en hem of haar een bepaalde richting op kunt sturen. Je kan kaarten krijgen waarmee je stappen zet op de ontwikkelsporen voor bijvoorbeeld edelstenen en kunst. Ook kun je op zegelsporen vooruit gaan waarmee je bepaalde ontwikkelsporen extra waardevol maakt. Aan het einde van het spel worden alle sporen gescoord, maar na ronde drie en vier vindt er een tussentijdse telling plaats die elk spel anders kan zijn. De speler met de meeste punten wint.

Bij het openen van de doos zie je direct dat er goed is nagedacht over de vormgeving. The Great Split is een prachtig spel dat goed in elkaar zit. De spelerstableaus zijn bijvoorbeeld zo gemaakt dat je de blokjes op de ontwikkelsporen niet zomaar verschuift als je er tegenaan stoot. Dat is erg fijn voor een spel dat helemaal afhangt van de samenwerking tussen verschillende sporen. Voor een expertspel is het strategische element kleiner dan verwacht. Je moet goed op de spelers naast je letten en de deals zo aanbieden dat ze niet té mooi worden. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een karakterkaart waarmee je vooruit gaat op bepaalde sporen om je zo een bepaalde kant op te sturen. Dit is een mooi concept dat verder uitgebreid had kunnen worden met bijvoorbeeld specifieke vaardigheden voor de betreffende speler.

The_Great_Split_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

The Great Split speel je uit in ongeveer drie kwartier met twee tot acht personen. Dit maakt het geschikt om tijdens een spellenavond met wat meer mensen te spelen. Opperste concentratie is niet vereist en een eerste spel zet je gemakkelijk op door de duidelijke voorbeelden in de spelregels. De bewoording in de spelregels is zo nu en dan wat moeilijker dan nodig, maar de voorbeelden verduidelijken voldoende. Al met al is het een erg mooi spel dat een sociaal element heeft doordat je kan onderhandelen met de buren, maar het had iets meer diepgang mogen hebben.