Pikmin 1 + 2 HD Remaster

Beide Pikmin-klassiekers hebben de tand des tijds prima doorstaan. De gameplay staat nog steeds als een huis, al laten de graphics wel zien dat we met oude games te maken hebben. Het prijskaartje dat Nintendo aan deze remasters heeft gehangen vinden we iets te veel van het goede.

Met de release van Pikmin 4 binnenkort, dacht Nintendo dat het een goed idee was om de hele reeks speelbaar te maken voor de Nintendo Switch. Deel drie was al overgezet vanaf de Wii U en nu is het dus de beurt aan Pikmin 1 en 2 die in 2001 en 2004 verschenen voor de Nintendo GameCube. Deze zijn grafisch natuurlijk wat achterhaald en daarom is er gekozen voor een heuse remaster die voor het gemak Pikmin 1 + 2 HD Remaster is genoemd. De games zijn zowel individueel als samen te koop in de Nintendo eShop. Individueel kosten ze € 29,99 en samen tik je ze voor € 49,99 op de kop. Weten beide GameCube-klassiekers zich nog staande te houden tussen de modernere games? Die vraag proberen we voor je te beantwoorden in deze review.

Het eerste waar je op let bij een remaster zijn natuurlijk de graphics en het moet gezegd worden dat Nintendo zich op dat vlak niet echt heeft uitgesloofd. De resolutie is verhoogd, waardoor het allemaal wat helderder oogt en de games zijn nu in breedbeeld, maar dan heb je het qua vernieuwingen wel gehad. Vooral bij de textures valt op dat ze gewoon een-op-een zijn overgenomen van de GameCube-versies. Het maakt de games overigens niet meteen lelijk. Het voordeel van de stijl die Nintendo heeft gekozen is dat er weinig poespas nodig is om het er toch goed uit te laten zien en dat betaalt zich hier ook uit. Natuurlijk zie je een duidelijk verschil met deel drie en vier, maar wij hebben ons nergens gestoord aan de graphics.

Daar komt nog eens bij dat de gameplay de tand des tijds enorm goed heeft doorstaan. Natuurlijk zijn er later in de serie quality of life-features toegevoegd, maar het valt oprecht op hoe lekker beide games nog wegspelen. Je kruipt in de huid van kapitein Olimar die op een onbekende planeet neerstort, waar hij kleine wezentjes ontmoet die hij Pikmin noemt. Deze wezentjes blijken enorm bruikbaar voor het herstellen van het ruimteschip van Olimar. Zo zijn er de rode, simpele werkers, maar ook gele die bommen kunnen gooien en blauwe varianten die kunnen zwemmen. Het is eigenlijk Nintendo’s RTS-game (real-time strategy), waarbij je met je leger aan Pikmin tactisch te werk moet gaan om de gevaren in de wereld te overwinnen. Ondertussen is het ook zaak om je leger op orde te houden door nieuwe zaadjes naar de basis te brengen die er weer voor zorgen dat er nieuwe Pikmin worden geproduceerd. De games hebben daarbij ook weer die echte Nintendo-magie, waarbij een op het oog simpel spel toch enorm uitdagend blijkt te zijn. Ook is de gameplay goed doordacht en valt er eigenlijk weinig op aan te merken.

Ondanks dat Pikmin 1 en 2 nog steeds prima meekunnen, vinden we toch dat de prijs die Nintendo vraagt niet helemaal gerechtvaardigd is. Als je het bijvoorbeeld afzet tegen de remaster van Metroid Prime van niet al te lang geleden, dan heeft de Japanse studio hier wel bijzonder weinig werk verricht om eenzelfde bedrag te kunnen rechtvaardigen. Voor iets meer haal je ook Pikmin 4 over een paar weken in huis die ongetwijfeld flink wat meer in huis heeft dan deze twee remasters. Wat ons betreft zouden we dus even een leuke aanbieding afwachten, want voor een iets kleiner bedrag zijn deze games echt wel de moeite waard!

Wij speelden Pikmin 1 + 2 HD Remaster op de Nintendo Switch. De games zijn exclusief voor dit platform