Resident Evil 4 Remake: Seperate Ways
Tim Horsting
Tim Horsting

Seperate Ways is een uitbereiding die grafisch, technisch en qua gameplay met heel veel "schwung" is gemaakt. Een toetje op de basegame die als hoofdgerecht al zo voortreffelijk was!

Een week of twee geleden kwam Capcom vanuit het niets met de trailer voor Separate Ways, de DLC van Resident Evil 4 Remake. Wij speelden de remake met veel plezier en met goede moed begonnen wij aan deze DLC. Langzaamaan begint Capcom stiekem de koning van de remake te worden. Zo hadden de remake van zowel Resident Evil 2 als Resident Evil 3 al veel baat bij de nieuwe RE Engine en verbeteringen in de gameplay, maar is het bij Resident Evil 4 waar ze écht alles uit de kast hebben getrokken.

Terwijl Leon Kennedy probeert om de dochter van de Amerikaanse president uit handen van een obscure Spaanse cult te redden, is de huurling Ada Wong op datzelfde moment bezig om de “amber” te verkrijgen. De zoektocht naar deze “macguffin” zorgt ervoor dat haar pad regelmatig kruist met de gedreven Leon en de professionele beunhaas (en sidekick) Luis. Deze laatste weet mede door zijn fantastische performance en coole houding vooral in de openingsuren de show te stelen. Het enige nadeel én punt van kritiek, is dat Ada Wong nét iets minder sympathiek is dan Leon.

Toch weet Ada prima haar mannetje te staan in de vele gevechten. Zo komen alle type vijanden uit de basegame voorbij en zijn er zelfs enkele bijzondere bossfights. Het hoogtepunt hiervan is een gevecht tegen een gigantische trol waarbij je tijdens het gevecht tussen de daken moet springen voordat de trol de huizen doet instorten. Wapens, upgrades en meer zijn verkrijgbaar bij de gemaskerde koopman die met zijn zwarte humor elke ontmoeting weer memorabel weet te maken.

Eigenlijk is deze DLC het beste te omschrijven als een “best off” van de remake. Je bezoekt alle belangrijke locaties (in nagenoeg dezelfde volgorde) en zo krijg je te zien hoe Ada, Leon vaak nét een stap voor kon zijn. Ook interessant is het om te zien hoe je soms direct invloed hebt op gebeurtenissen uit de remake. Zo was het Ada die de klokken luidde in de legendarische openingscéne uit de game. Een ander mooi voorbeeld is de kerk waar Ashley zit opgesloten. In Separate Ways kom je hier langs nog vóór Leon haar red. Ondanks dat je de kerk niet van binnen ziet, hoor je bij een bepaald raam Ashley wel snikken. Ook bezoek je wat locaties die wat minder geliefd zijn (het irritante doolhof in de kasteeltuinen), maar weet Capcom er wel een nieuwe twist aan te geven. Dit door de “grapple gun” van Ada. Hiermee springt ze à la Batman van richel naar richel én moeiteloos over de heggen van het doolhof heen. Ook zijn er wat nieuwe locaties te ontdekken, zo is bijvoorbeeld de beruchte laserkamer (die afwezig was in de remake) aanwezig en nog net zo dodelijk als in de originele game uit 2005.

Wij speelden de game op de PlayStation 5. De laadtijden waren dan ook lekker kort en we ervoeren geen gekke bugs of glitches. De 3D audio werkt fantastisch en visueel is de game indrukwekkend. Met de ray-tracing aan merkten we hier en daar wel een minuscule dip in de framerate, maar dit zal na enkele updates ongetwijfeld verholpen zijn. Het uitstekende gebruik van de adaptieve triggers én haptische feedback weten je nog meer in de game te zuigen.

Resident Evil 4 Remake: Separate Ways is een DLC die zowel in verhaal en gameplay naadloos aansluit op de remake. Voeg hier een hoop humor en een handvol puzzels aan toe en je hebt een hele toffe toevoeging op een hele toffe game. De uitbreiding is nu voor €9,95 verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series en pc.