Sixto

Sixto biedt een leuke, nieuwe invalshoek qua roll-and-write-spellen en nodigt spelers uit om of flink te sparen of juist agressief te spelen om anderen het lastig te maken. Het is wel redelijk vergelijkbaar met Qwixx, dus echt veel vernieuwing brengt het spel niet in dit type dobbelspellen.

In de roll-and-write-categorie van dobbelspellen is Qwixx al jaren een populair spel en kent diverse uitbreidingen en varianten, zoals Qwixx Longo. Nu is er een nieuw dobbelspel van de auteur achter deze spellenserie voor een tot zes spelers, namelijk Sixto. Wij mochten dit spel de afgelopen tijd uitproberen en hier kun je lezen of dit een mooie aanvulling is van je spellenkast of dat je het maar beter bij de bekende klassiekers kan houden.

Sixto Foto: Joost Klein Middelink

Op het eerste gezicht lijkt Sixto erg op Qwixx, wat redelijk vanzelfsprekend is gezien het spel van dezelfde auteur komt. Er zijn zes dobbelstenen met elk een unieke kleur en er zijn allerlei verschillende soorten speelvelletjes. Van links naar rechts staan er bij elke kleur 12 willekeurige cijfers. De laatste drie cijfers vormen het eindgebied. Tijdens een spelronde rol je de dobbelstenen en moet je besluiten om met deze uitslag te werken of alle dobbelstenen nogmaals te rollen. Dat mag slechts eenmaal, dus je moet goed afwegen of je een paar mindere getallen accepteert of het geluk wil tarten voor een betere rol. Zodra je besluit je cijfers af te strepen, mogen alle andere spelers tegelijkertijd hun cijfers afkruisen.  Net als bij Qwixx werk je van links naar rechts en mag je getallen overslaan om cijfers af te kruisen, maar dan mag je de overgeslagen nummers niet meer afstrepen. Worden er twee cijfers in het eindgebied afgekruist bij een speler – je mag cijfers in het eindgebied afstrepen zodra je vier getallen hebt genoteerd in diezelfde kleur – dan wordt deze kleur uit het spel gehaald. Zijn er drie kleuren weggehaald, dan eindigt het spel.

Ondanks dat het best vergelijkbaar klink met Qwixx, zijn er toch enkele verschillen in Sixto. Zo is er is geen witte dobbelsteen, waardoor je makkelijker getallen kunt wegkruisen omdat je er zoveel mag afstrepen als je wilt. Aan het einde van het spel tellen niet alleen het aantal kruisjes per rij, maar ook per kolom. Ook zijn er geen strafpunten voor het niet afstrepen van een getal. Er zijn wel manieren om strafpunten te krijgen, namelijk door slechts een getal afgekruist te hebben in een kleur of kolom. Heb je hier nul of slechts twee kruisjes dan krijg je helemaal geen punten, dus je wil toch wel graag getallen afstrepen.

Sixto Foto: Joost Klein Middelink

Dit nodigt iedereen uit om of rustig punten te sparen en zoveel mogelijk kruisjes te zetten of juist erg agressief te spelen en te voorkomen dat andere spelers punten kunnen verdienen door kleuren af te sluiten. Daarmee zorg je er namelijk voor dat spelers misschien weinig tot geen kruisjes per rij of kolom hebben en zodoende dus veel strafpunten kunnen verdienen. Zelf heb je dan mogelijk ook weinig punten, maar dan is het een race tegen de klok wie toch wat bij elkaar weet te sprokkelen. Een speelsessie is dus heel afhankelijk van de spelers en hun insteek. Willen ze vooral zelf punten verzamelen en rustig dobbelen of juist andere spelers het pittig maken en zo snel mogelijk het spel laten eindigen?

Dit klinkt allemaal best leuk, maar het nadeel van Sixto zit vooral in dat het erg hetzelfde speelt als Qwixx. Als je dat erg tof vond en nu wel toe bent aan een vernieuwde versie, dan is Sixto perfect om te proberen. Als je een beetje uitgekeken bent op dat soort type dobbelspellen, dan zal dit echt niets nieuws doen helaas. De een-speler-modus is weinig anders dan proberen je eigen score te verbeteren zonder invloed van anderen, waardoor dat niet echt aanvoelt als een goed doordacht concept omdat er geen andere elementen zijn. Daarnaast merkten we dat je goed moet opletten of de actieve speler de huidige getallen wil gebruiken of ze toch wil herrollen. In onze enthousiasme merkten we dat we soms al een getal afstreepten terwijl diegene die aan de beurt was besloot om opnieuw te rollen. Uiteindelijk zijn dit hele kleine minpuntjes, want in de kern is het een prima en simpel dobbelspel.

Sixto Foto: Joost Klein Middelink

Door de extra invalshoek van punten verdienen, de diverse tactieken die gehanteerd kunnen worden en de mogelijkheid om vrijwel elke ronde getallen af te strepen, is Sixto in de kern een leuke, nieuwe variant van roll-and-write-spellen, maar de vraag is even of het vers en nieuw genoeg is om een aanschaf te waarborgen. Zeker voor mensen die allerlei varianten of edities van Qwixx en verscheidene andere spellen uit deze categorie dobbelspellen al hebben aangeschaft, is het maar de vraag of Sixto dan wel echt een meerwaarde heeft.