Doorgaan naar artikel
Mario vs. Donkey Kong
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Mario vs. Donkey Kong is behoorlijk trouw aan het origineel, maar voegt wel nieuwe zaken toe, zoals nieuwe levels, een co-op-modus en een makkelijk stand. Wij kijken enorm uit naar de levels die nog komen gaan.

Mario en Donkey Kong zijn niet de allerbeste vrienden en het helpt daarom ook niet als Donkey Kong besluit om in te breken in de fabriek waar Mini-Mario’s worden gemaakt en ze te stelen. In deze remake van Mario vs. Donkey Kong, die oorspronkelijk in 2004 verscheen voor de Game Boy Advance, is het de taak aan Mario om zijn kleine evenbeelden te redden en korte metten te maken met de grote aap. Wij mochten alvast een paar uur aan de slag met deze game en hieronder kun je onze eerste indrukken lezen.

Mario vs. Donkey Kong is een puzzel-platformer, waarin het de bedoeling is dat je aan het einde van het level een Mini-Mario redt. Elk level bestaat uit twee delen. In het eerste deel moet je een sleutel vinden en deze gebruiken om de deur te openen naar het tweede gedeelte, waar de Mini-Mario in een plastic bal zit. Daarnaast liggen er ook nog drie cadeaus verstopt op lastige plekken die je moet verzamelen om een perfecte score te halen.

In elke wereld zitten zes levels waarin je een Mini-Mario moet redden, gevolgd door een level waarin je de Mini-Mario’s moet begeleiden naar een doos. In dat level liggen ook de letters T, O, en Y op lastige plekken die je te pakken moet zien te krijgen. Weet je alle zes Mini-Mario’s in de doos te krijgen en het woord Toy te verzamelen, dan heb je de perfecte score te pakken. Het laatste level van een wereld is altijd een baasgevecht tegen Donkey Kong, waarin je elke keer een Mini-Mario verliest als je wordt geraakt.

Tot zover is er nog niet een heel groot verschil met het origineel, behalve dat Nintendo heeft besloten om geen punten toe te kennen voor het zo snel mogelijk voltooien van een level. Je kunt dus nog steeds een perfecte score halen, ook al zijn er nog maar een paar seconden op de klok. Het gaat er dus gewoon om dat je de drie cadeaus pakt en Mini-Mario redt. Dit voelde wel enigszins teleurstellend aan, aangezien wij groot fan zijn van de originele game, waarin dit dus wel belangrijk is. De eerste paar levels voelen hierdoor wel heel eenvoudig aan, zelfs als je de klassieke variant speelt die moeilijker is dan de relaxed-modus.

In onze preview-versie konden we alvast de eerste vier werelden spelen: Mario’s speelgoedfabriek, Donkey Kongs jungle, Vlamvulkaan en Mini-Land. Die laatste is een nieuwe wereld die niet in het origineel zat. De kwaliteit van die wereld is vergelijkbaar met de anderen en als je het origineel niet gespeeld hebt, zul je niet merken dat deze levels jaren later zijn gemaakt. Mini-Land introduceert twee nieuwe gameplay-elementen: een soort bloem waar lucht uitkomt waarmee je een bepaalde richting uit geblazen wordt en een kubus waar je tegenaan springt om vervolgens ergens in een ander deel van het level te verschijnen. Het zorgt voor leuke nieuwe puzzels waar wij echt even bij na moesten denken.

Wat ook nieuw is, is een co-op-modus waarin je samen een puzzel moet zien op te lossen. Dit maakt sommige levels wel iets eenvoudiger, vooral die waar je de sleutel even los moet laten om bijvoorbeeld een schakelaar om te zetten. Je mag de sleutel namelijk maar 12 seconden loslaten, want anders verplaatst deze weer naar de originele plek. Toch hebben de ontwikkelaars een extra sleutel in het level gestopt en zul je dus twee sleutels te pakken moeten zien te krijgen om het einde van het level te halen. Het is een erg leuke toevoeging en maakt van deze game, die je vroeger in je eentje moest spelen, ineens een toffe co-op-game.

Zoals wij hierboven al hebben aangegeven, is er ook een nieuwe moeilijkheidsgraad die het vooral erg toegankelijk maakt. In de relaxed-modus hoef je je niet druk te maken over de tijd en ben je niet gelijk af als je per ongeluk tegen een beestje aanloopt. De echte fans zullen waarschijnlijk wegblijven bij deze eenvoudige variant, maar het is bijvoorbeeld ideaal voor jonge kinderen.

Grafisch gezien is deze nieuwe versie van Mario vs. Donkey Kong natuurlijk niet te vergelijken met het origineel, maar toch ziet het er allemaal heel erg herkenbaar uit en speelt het eigenlijk niet heel veel anders. Ook de cutscenes hebben een mooie grafische update gekregen, maar blijven ook behoorlijk trouw aan het origineel. Het ziet er allemaal erg tof en modern uit.

Mario vs. Donkey Kong is tot nu toe een hele toffe remake die het origineel eer aandoet, maar ook wat leuke nieuwe zaken toevoegt, zoals co-op en een makkelijk modus. Ook de nieuwe wereld Mini-Land is erg leuk en past perfect bij de originele werelden. Grafisch is het ook allemaal dik en orde en zijn wij vooral benieuwd wat deze game nog meer te bieden heeft na het voltooien van de eerste acht werelden, want daar stopte het ook niet bij in het origineel. Helaas zullen we nog wel een paar werken geduld moeten hebben.

Mario vs. Donkey Kong verschijnt op 16 februari voor Nintendo Switch.